Annons

husvagns vikter

1
Detta är ett väldigt gott tips till er som kör Husvagn, åk för guds skull o kolla vikten husvagnen när ni har mat o dyner o allt i så ni inte sitter o kör runt me över lass.

Många nya o även väldigt många gamla husvagnar, har så sjuka lastvikter så det finns inte ord för det.

Om jag inte minns helt fel hade farsan på sin knaus vagn 50 kilo som han kunde lasta i, då var det inte vatten ingenting fanns i vagnen.


En som farsan stod me på samma camping i somras åkte ditt 75 kilo i över lass 4500 tusen i böter.

Har du 20 procent i överlass kan polisen neka dig att köra vidare då ekipaget kan räknas som trafikfara.


Enligt vad farsan kollade upp så, när don registrerar in husvagnen så finns det ingenting i husvagnen den är helt naken sen efter det så plockar dom in kylskåp dynor luckor, me mera, o för varje sak som stoppas in så försvinner lastvikten.

Så kolla detta för gudskull. ett gott råd bara,.

Mvh
kör volvo v70 n 2,4t
Annons

2
Det är nog olika på vilket husvagnsmärke själv har jag en Polar 09 där är vatten mm inräknat i tjänstevikten, men jag håller med man får passa sig
Kör en Santa Fe 2,2 Diesel 2008 Campar året runt

3
har du kollat detta igenom o vägt vagnen.?
polar680ds skrev:Det är nog olika på vilket husvagnsmärke själv har jag en Polar 09 där är vatten mm inräknat i tjänstevikten, men jag håller med man får passa sig
kör volvo v70 n 2,4t

4
Fråga: känner din farsgubbe den person som fick 4.500:- i böter för 75 kg övervikt? Hur fan vet han att det är sant?
Det är Mycket svårt att böta någon för övervikt, som inte är helt uppenbar. Du kan inte förväntas att ha vågar hemma, så du måste själv uppskatta vikten av de prylar du stoppar i vagnen.

Tvivlar absolut din farsgubbes uppgiftslämnare. Hade det varit 200 kg eller mer efter en tysklandsresa kunde jag möjligen köpt det hela.

Min vagn är också "typad" med full vattentank (30 liter) vilken givetvis är tom när jag kör!

Men som "Svintoleffe" säger: Kolla in poliskontrollplatserna! På flera av dessa finns vågar, och på en del av dessa är de alltid tillgängliga. Åk in och väg - det är gratis i alla fall!

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

5
Farsan stod efter denna gubben som fick 4,500 tusen i böter, han hörde till och me hur polisen sa var glad att vi ej hänger av vagnen din för då har du förlorat körkortet.
Samnt så bodde dom på samma camping dom var typ grannar där me så dom pratade om detta.
Så kan garantera att detta stämmer


Svårt är det väll inte det är ju din skyldighet att hålla koll så du ej kör me överlass, ingen annans skyldighet. man kan åka till bilprovningen o väga vagnen me.

Förra sommaren stod dom vid uppsala o plockade bilar då åkte en som vi känner bra som kör gokart för överlass.
Så han ringde min bror som tog en annan väg dan efter åkte vi o vägde våran tusen kilos vagn o det var tur att han ej toskade var överlass så därför denna sommaren har vi en annan vagn o drar me.
andteg skrev:Fråga: känner din farsgubbe den person som fick 4.500:- i böter för 75 kg övervikt? Hur fan vet han att det är sant?
Det är Mycket svårt att böta någon för övervikt, som inte är helt uppenbar. Du kan inte förväntas att ha vågar hemma, så du måste själv uppskatta vikten av de prylar du stoppar i vagnen.

Tvivlar absolut din farsgubbes uppgiftslämnare. Hade det varit 200 kg eller mer efter en tysklandsresa kunde jag möjligen köpt det hela.

Min vagn är också "typad" med full vattentank (30 liter) vilken givetvis är tom när jag kör!

Men som "Svintoleffe" säger: Kolla in poliskontrollplatserna! På flera av dessa finns vågar, och på en del av dessa är de alltid tillgängliga. Åk in och väg - det är gratis i alla fall!

@nders
kör volvo v70 n 2,4t

6
Kan mycket väl vara att polisen hindrar färd, men då måste det ju vara uppenbart!

Kolla nedan länk:
http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regl ... ordningen/

Mer än 4.000:- i ordningbot utfärdas INTE på plats! I annat fall är det åklagarinträde.
Måste varit duktigt mycket överlast!

Visst är det var och en skyldighet att kolla, men hade det varit någerlunda "normala" siffror så hade bevisfrågan varit svår för polisen och då tror jag att de valt att fria (med en tydlig varning) istället för att stå i Tingsrätten och den åtalade blivit friad!

En annan möjlighet är ju att man överskred gränsen för B-körkort och skulle haft E-behörighet för att köra ekipaget?
Då är vi i ett helt annat läge! Då pratar vi om olovlig körning!

Vet, men vet inte säkert!

Man måste veta vad man är ute med - överlast eller för tungt släp!?!


@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

7
Hej.

Appropå det här med släpvagnsvikter. Hur mycket får jag idag dra med min Santa Fe 05a V-6a automat på ett B kort och är det någon som vet hur det blir framöver när EU förslaget ev. går igenom? Jag har hört att det ska bli en ökning av 750 kg på dragvikten för min bil, kan det stämma?
Har funderar på att byta till en större husvagn men vill vänta till EU förslaget ev. går igenom, vilket inte alls är säkert. Alternativet är att måsta ta ett nytt kort med B.E. behörighet. Tacksam för svar och debatt om detta.

Mvh/Urban
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005

8
Enda jag vet är att det säges att totalvikten på bil+ släp skall bli 4.700 kg!
Vet ej närmare när denna gräns kan infinna sig.
Mitt tips är - ställ frågan till Transportstyrelsen, Eller regeringskansliet, som borde veta bättre vad gäller Svenska anpassningar till EU-reglerna.
Vill gärna också byta upp mig vad gäller husvagnen!

@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

9
Hej andteg.

Kul att fler är intresserad av detta. Jag minns inte om det var år 2012 eller 2013 som ett beslut skulle komma så än får jag vänta ett tag.
Jag har hittat en uppgift på någon sajt (minns ej var) att jag idag skulle lagligt få dra 1120 kg. med ett B kort men jag vet ite om det stämmer.
Hoppas fler gör inlägg i den här tråden.

Mvh/Urban
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005

10
Jodå, den frågan har varit upp på ett flertal Forum - t ex: http://www.svenskahobbyklubben.se/forum ... sts&q=2602
och jag rekommenderar ändå att ta E-behörigheten; Då behöver man ju bara tänka på vad bilen får dra maximalt.
Har själv hela registret (inkl körvana), så jag behöver inte fundera... :D
(Givetvis får man också kolla, så man inte lastar för mycket i en husvagn, där lastvikten ibland är minimal...! :shock: )
Även om de svenska regelverket EU-anpassas, så kommer det säkert alltid att finnas diverse "hakar" för den som bara har B-behörighet - det tror iallafall jag... :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
Tjenis Grabbar.

Hmm, ni har nog ingen aning kanske, men jag är en gubbe som är 60+ och att sätta sig på skolbänken igen för att försöka ta ett E kort känns inte speciellt lockande. Jag skulle förmodligen aldrig ens klara av teorin idag utan att bli kuggad så därför väntar jag nog tills svenska regeringen och vägverket har bestämt sig för hur det ska bli i framtiden.
Nu har jag hittat igen var det var jag såg siffran 1120 kg. Det var på transportstyrelsens hemsida och här har jag dragit ut en dump på stycket.
Om höjningen går igenom kanske jag får en tillräkligt hög dragvikt på Santan för att känna mig nöjd, eller vad tror ni?

Mvh/Urban
Bild
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005

12
umeubbe skrev:
"Nu har jag hittat igen var det var jag såg siffran 1120 kg."

I bilens regbevis finns uppgift om hur mycket just din bil får dra om föraren "bara" har B-kort.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

13
andteg skrev:Enda jag vet är att det säges att totalvikten på bil+ släp skall bli 4.700 kg!
Vet ej närmare när denna gräns kan infinna sig.
Mitt tips är - ställ frågan till Transportstyrelsen, Eller regeringskansliet, som borde veta bättre vad gäller Svenska anpassningar till EU-reglerna.
Vill gärna också byta upp mig vad gäller husvagnen!

@
Hej, jag har läst följande:

Det tredje körkortsdirektivet (2006/126/EG) kommer att medföra vissa förändringar av reglerna om att få dra en släpvagn med stöd av ett B-körkort.

Den som har ett B-körkort kompletterat med utbildning och/eller genomfört körprov ska kunna köra en kombination av dragbil och släp som överstiger dagens begränsning på 3 500 kg och kommer att få köra en kombination med en sammantagen totalvikt om 4 250 kg. Dagens begränsningsregel för släpets totalvikt till att högst uppgå till dragbilens tjänstevikt kommer också att slopas. De nya bestämmelserna ska enligt direktivet antas senast 2011 och börja tillämpas den 19 januari 2013. Vid den senare tidpunkten ska också det nu gällande andra körkortsdirektivet upphöra att gälla.

Utredningen bedömer att det inte är tillåtet att tillämpa de nya reglerna tidigare än den 19 januari 2013.

Så som jag ser det är det ännu oklart hu det kommer att se ut.

Mvh

Gert
Kör nu:
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red

14
Precis, detta har jag också hört och även att det tsv. inte är riktigt klart hur det blir med utbildningen vad gäller teori och praktik. Enligt rykten så ska det bli ett enklare teoretiskt prov men ingen praktisk körning så vi får nog vänta och se. Ett är säkert och det är att gratis lär det inte bli, svenska staten ska nog pungslå oss på pengar innan dom är nöjd. :(

/Urban
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005

15
Undrar hur dte blir för oss som har e-kortet eller o detta bara gäller dom som ha b kort.

Jag tycker lagen borde gälla som så att om släpet är tyngre än 750 kilo måste man ha e-kort detr vore det allra bästa, för då får man dels teori o praktik om att dra tyngre släp. :)
kör volvo v70 n 2,4t