Annons

Byta bromsok

1
Hej alla glada hyundai ägare! Jag har själv köpt en hyundai santa fe -02 för tre månader sedan. Tyvärr så har jag haft lite otur, först rasade kopplingen på motorvägen tredjegången jag körde den efter inköpet.
Efter att jag bytt kopplingen (och svänghjul grrrr) så låg bromsen i på vänster bakhjul. Det är så kraftigt att bilen niger när man skall köra iväg. Jag har nu smörjtupp och rengjort oket med belägg. Oken såg nästan nya ut och inget koks eller annat. Kolven var lite trög men man kunde utan problem få in den med polygrip. Men bromsen ligger fortfarande på och så har det börjat gnissla vid låg hastighet.
Men till min fråga: Ska jag behöva byta bromsok eller finns det något annat som kan ligga i grund för problemet?
Vore välldigt tacksam för svar :)
P.S Tack clas för den utförliga beskrivningen, jag behövde friska upp minnet lite ;) D.S
Vetgirig brutta ;)
Annons

3
Hej Lövet och tack så mycket kul att vara här. Jag har tyvärr redan gjort detta men det är en välldigt bra beskrivning och jag tackar för tanken.
Vetgirig brutta ;)

5
Hej santavalp! eh med risk för att låta som en blondin så undrar jag om du menar trumman, inte tumman?! Och i sådant fall så undrar jag i vilken trumma eftersom jag har skivbromsar runt om på min santa fe :oops: Mvh Maja
Vetgirig brutta ;)

Trumma !

6
Hej igen :)

Missa ett litet r :oops:

Men tar man av skivan bak så är det
en liten trumma i den, där sitter hävarm
och handbromsbackar + justering :wink:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

7
Aha ja jag sa ju att jag skulle låta lite blåst men då fattar jag :wink: Men hur bär man sig åt då? det är säkert 10år sedan jag höll på och meka så det mesta måste fräshas upp i minnet :)
Vetgirig brutta ;)

8
Hej och mycket välkommen till Forumet, Maja! :D :D
Som Santavalpen skriver - du har hela handbromsmekanismen inuti bromsskivan bak...! Tror också att det är handbromsgrejerna som jäklas...! Lycka till!

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Hejåvälkommen Maja! :D :D

Vad gäller handbromsmekanismen så kommer du år justerskruven genom att placera bromsskivans hål (med gummiplupp) klockan 6, dvs rakt nedåt. Justerskruvens spår kommer du åt med en flatmejsel. Jag tror du ska puffa spåren uppåt (dvs medsols). Då drar skruven ihop handbromsbackarna så de släpper från insidan på bromsskivan.

PS. Vad är det för knasig färg du har hittat i fonterna :shock: :shock: :roll: :wink: :wink: ? Det går ju knappt att läsa. E jag på väg att bli färgblind eller? :shock: Edit: Kollade mera. Det är ju rosa! OMG...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
ClasseClas skrev:Hejåvälkommen Maja! :D :D
PS. Vad är det för knasig färg du har hittat i fonterna :shock: :shock: :roll: :wink: :wink: ? Det går ju knappt att läsa. E jag på väg att bli färgblind eller? :shock: Edit: Kollade mera. Det är ju rosa! OMG...
:lol: :lol:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

11
Oj tack för alla snabba svar och välkomnande =)
Nu ha ju jag varit lite het på gröten och köpt ett beg. broms ok bara för att testa om det är problemet. Men jag ska helt klart börja med att kolla handbromsen innan jag börjar böka med oket. Jag provar att skriva i lila istället för rosa med tanke på er som kanske är färgblinda :wink: :D Mvh Maja
Vetgirig brutta ;)

12
MAJA skrev:...med tanke på er som kanske är färgblinda :wink: :D Mvh Maja
:lol: Vackert Maja! Sådan humor går hem här på Forumet! Välkommen i gänget! :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

13
Tjenare igen! Nu har jag pillat och grejat i hålet på skivan :) jag tror att jag har lyckats för den gnisslar inte och bromsen ligger inte på. Ni är ju bäst tack för hjälpen =) Mvh Maja
Vetgirig brutta ;)