Annons

16
Jag kan inte annat än o hålla me om att växellådan är helt underbar. har aldrig haft problem me att våran växlar upp o ner, o börjar den göra det då kan man ju alltid låsa lådan, men det har aldrig behivts, göra det. Jag kånkade runt på en stor minigrävare förra året utan problem, o kånkar runt på en stor gräsklippare nu utan problem.

Funkar hur fint som helst me automatlådan.


Jörgen Jönsson skrev:"F ö upplever jag V6:an som stark och dragvillig med c:a 1800 kg på kroken, och växellådan är superb! Märker knappt av växlingarna...! Very Happy Very Happy"

Du kan inte mena allvar, växellådan superb?! Den är skitkass när man drar husvagn, växlar upp & ned som en hysterika!
Till vardags duger den, men är det absolut sämsta med bilen.
Motorn däremot är kanon. Tyvärr ser det inte ut att bli någon mer Hyundai för mig, kravet är bensin och 6-cylindrig motor.

mvh
Jörgen Jönsson
kör volvo v70 n 2,4t
Annons

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

17
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev: V6 an är det "svarta fåret" bland motorerna. Skulle inte rekomendra den. men kör du inte mer än 1500 mil på ett år så spelar inte den väldigt höga förbrukningen någon roll. 1,2 eller värre är nog att räkna med. V6an är slö och edn 4 växlade automaten är inget kul den heller.
Nja, nu vill jag gärna komma med en kommentar...
1,1-1,2 liter milen kan jag inte säga emot - dock tror jag det är relativt lätt att kapa den förbrukningen, om man slår ifrån ACC:n, och försöker hålla ekonomisk hastighet.
Har själv varit nere på 0,85, utan att fördenskull vara "feg" på gasen.
F ö upplever jag V6:an som stark och dragvillig med c:a 1800 kg på kroken, och växellådan är superb! Märker knappt av växlingarna...! :D :D
Har aldrig fattat den där kommentaren med stänga av AC.n

lite som att spara bränsle genom att gå eller cyckla.

:wink:

Tycker inte man behöver försvara V6:a varianten utan det räcker med att konstatera att den drar osedvanligt mycket. Kör man inte mer än 1500 mil så spelar det ingen större roll.

Jämför du växellådan i Tucen med 06 Santan diesel som har 5 växlar med lockup så är det inte särskilt rolig.

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

18
Jag ahr 4 växlade lådan o den funkar hur bra som helst o växlar mjukt o fint.

Inge som helst fel på den.


Finns ju en automat i nya subarun som är väldigt nice me.=)
brodeur skrev:
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev: V6 an är det "svarta fåret" bland motorerna. Skulle inte rekomendra den. men kör du inte mer än 1500 mil på ett år så spelar inte den väldigt höga förbrukningen någon roll. 1,2 eller värre är nog att räkna med. V6an är slö och edn 4 växlade automaten är inget kul den heller.
Nja, nu vill jag gärna komma med en kommentar...
1,1-1,2 liter milen kan jag inte säga emot - dock tror jag det är relativt lätt att kapa den förbrukningen, om man slår ifrån ACC:n, och försöker hålla ekonomisk hastighet.
Har själv varit nere på 0,85, utan att fördenskull vara "feg" på gasen.
F ö upplever jag V6:an som stark och dragvillig med c:a 1800 kg på kroken, och växellådan är superb! Märker knappt av växlingarna...! :D :D
Har aldrig fattat den där kommentaren med stänga av AC.n

lite som att spara bränsle genom att gå eller cyckla.

:wink:

Tycker inte man behöver försvara V6:a varianten utan det räcker med att konstatera att den drar osedvanligt mycket. Kör man inte mer än 1500 mil så spelar det ingen större roll.

Jämför du växellådan i Tucen med 06 Santan diesel som har 5 växlar med lockup så är det inte särskilt rolig.
kör volvo v70 n 2,4t

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

19
brodeur skrev: Har aldrig fattat den där kommentaren med stänga av AC.n
Jo, förstår du, den tar såpass mycket kraft av motorn, att det handlar om ett par deciliters skillad! Testa själv, då utetemperaturen håller sig vid 15-17 grader och det är torrt - då är inte ACC:n nödvändig vid körning.
brodeur skrev:Tycker inte man behöver försvara V6:a varianten utan det räcker med att konstatera att den drar osedvanligt mycket. Kör man inte mer än 1500 mil så spelar det ingen större roll.
Jämför du växellådan i Tucen med 06 Santan diesel som har 5 växlar med lockup så är det inte särskilt rolig.
Nåväl, jag har inte haft möjligheten att jämföra vare sig "Tucen" eller Santa diesel - jag konstaterar bara att V6 bensinaren är förträfflig, och att den fyrstegade lådan med lockup funkar alldeles utmärkt.
( Undrar om Du och Jörgen har råkat ut för s k "måndagsexemplar", för det kan väl aldrig röra sig om "handhavandefel"...? :wink: :wink: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

20
Handhavande fel?! Är det inte en automat vi "talar" om? Jag behöver kanske förtydliga mig, på slät väg går det bra. Det är i backarna den inte vet vad den vill!
Måndagsexemplar tror jag inte heller på, lådan i min bil är nummer 2 originallådan byttes på garanti. Ingen skillnad i funktion.

mvh
Jörgen Jönsson
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

21
vad ligger du i för hastighet då.? det spelar en väldigt stor roll. för du kasnke ligger precis på gränsen för att lådan ska växla upp eller ner.

O för den delen varför låser du ej lådan för, iannat fall går ju lådan bara varm o till slut har du ett haveri.

Jörgen Jönsson skrev:Handhavande fel?! Är det inte en automat vi "talar" om? Jag behöver kanske förtydliga mig, på slät väg går det bra. Det är i backarna den inte vet vad den vill!
Måndagsexemplar tror jag inte heller på, lådan i min bil är nummer 2 originallådan byttes på garanti. Ingen skillnad i funktion.

mvh
Jörgen Jönsson
kör volvo v70 n 2,4t

22
Självklart låser jag lådan, det är inte poängen. Tanken med automatlåda är väl att den skall vara just automatisk, eller? Hastigheten är normal landsvägsfart mellan 70-100km/h. Hastigheten betyder inte så mycket, snarare lutningen på backen. Att den vill växla upp eller ner beroende på hastighet och lutning är självklart. Men rimligen bör den väl bli i denna växel tills förutsättningarna ändras.

mvh
Jörgen Jönsson
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

23
Tyvär har du en del fel, börjar lådan o gå upp o ner, då MÅSTE man låsa lådan, annars bränner du upp lammellerna i lådan o en vacker dag så är den sopslut.

O låser du lådan o det börjar gå för tungt då växlar den ialla fall ner, men inte upp.

Nä den behövr ej stanna på den växeln, du kasnke hamnar precis på gränsen att den vill växla upp o ner o precis när dne växlat upp går dte för tungt o den växlar ner för att det går lättare, men när det går lättare vill den växla upp. O det beror vad ag känner mycket på hastigheten o varvtal på motorn.

Har du bett dom o kollat styrdonet för automat lådan.?
Jörgen Jönsson skrev:Självklart låser jag lådan, det är inte poängen. Tanken med automatlåda är väl att den skall vara just automatisk, eller? Hastigheten är normal landsvägsfart mellan 70-100km/h. Hastigheten betyder inte så mycket, snarare lutningen på backen. Att den vill växla upp eller ner beroende på hastighet och lutning är självklart. Men rimligen bör den väl bli i denna växel tills förutsättningarna ändras.

mvh
Jörgen Jönsson
kör volvo v70 n 2,4t

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

24
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev: Har aldrig fattat den där kommentaren med stänga av AC.n
Jo, förstår du, den tar såpass mycket kraft av motorn, att det handlar om ett par deciliters skillad! Testa själv, då utetemperaturen håller sig vid 15-17 grader och det är torrt - då är inte ACC:n nödvändig vid körning.
brodeur skrev:Tycker inte man behöver försvara V6:a varianten utan det räcker med att konstatera att den drar osedvanligt mycket. Kör man inte mer än 1500 mil så spelar det ingen större roll.
Jämför du växellådan i Tucen med 06 Santan diesel som har 5 växlar med lockup så är det inte särskilt rolig.
Nåväl, jag har inte haft möjligheten att jämföra vare sig "Tucen" eller Santa diesel - jag konstaterar bara att V6 bensinaren är förträfflig, och att den fyrstegade lådan med lockup funkar alldeles utmärkt.
( Undrar om Du och Jörgen har råkat ut för s k "måndagsexemplar", för det kan väl aldrig röra sig om "handhavandefel"...? :wink: :wink: )
Ett par deciliter är en klar överdrift kanske 1 men oavsett så gäller det alla bilar. Så det blir meningslöst då alla kan stäga av.

Framför allt fattar jag inte vitsen med att köpa en komfort grej om man inte har råd att använda den. Varför inte köra mopped istället?

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

25
brodeur skrev: Ett par deciliter är en klar överdrift kanske 1 men oavsett så gäller det alla bilar. Så det blir meningslöst då alla kan stäga av.
Nix, det är ingen överdrift. Och visst - det gäller alla bilar, men vad är det du menar blir meningslöst...?
brodeur skrev:Framför allt fattar jag inte vitsen med att köpa en komfort grej om man inte har råd att använda den. Varför inte köra mopped istället?
Nå, nu handlade det inte så mycket om att ha råd, men att göda bensinbolagen i onödan är liksom inte min grej...
Dessutom finns ju inte alternativet med sjusitsig Comfort UTAN klimatanläggningen, vilken jag f ö tycker är alldeles förträfflig!
(Att jag försökte skoja till det lite, och skrev "handhavandefel", föll tydligen inte i god jord, nej... :lol: :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

26
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev: Ett par deciliter är en klar överdrift kanske 1 men oavsett så gäller det alla bilar. Så det blir meningslöst då alla kan stäga av.
Nix, det är ingen överdrift. Och visst - det gäller alla bilar, men vad är det du menar blir meningslöst...?
brodeur skrev:Framför allt fattar jag inte vitsen med att köpa en komfort grej om man inte har råd att använda den. Varför inte köra mopped istället?
Nå, nu handlade det inte så mycket om att ha råd, men att göda bensinbolagen i onödan är liksom inte min grej...
Dessutom finns ju inte alternativet med sjusitsig Comfort UTAN klimatanläggningen, vilken jag f ö tycker är alldeles förträfflig!
(Att jag försökte skoja till det lite, och skrev "handhavandefel", föll tydligen inte i god jord, nej... :lol: :lol: )
Om du nu sparar "flera deciliter" vilket jag inte riktigt håller med om så kan du göra det med 2.0 L bensinaren eller dieseln också så vad är då poängen. kör du V6;an i 90 och de andra i 150 så minskar också bränslediffen.

Äpplen och Päron helt enkelt.

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

27
brodeur skrev: Om du nu sparar "flera deciliter" vilket jag inte riktigt håller med om så kan du göra det med 2.0 L bensinaren eller dieseln också så vad är då poängen. kör du V6;an i 90 och de andra i 150 så minskar också bränslediffen.

Äpplen och Päron helt enkelt.
:roll: :?:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

28
brodeur skrev:
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev: Ett par deciliter är en klar överdrift kanske 1 men oavsett så gäller det alla bilar. Så det blir meningslöst då alla kan stäga av.
Nix, det är ingen överdrift. Och visst - det gäller alla bilar, men vad är det du menar blir meningslöst...?
brodeur skrev:Framför allt fattar jag inte vitsen med att köpa en komfort grej om man inte har råd att använda den. Varför inte köra mopped istället?
Nå, nu handlade det inte så mycket om att ha råd, men att göda bensinbolagen i onödan är liksom inte min grej...
Dessutom finns ju inte alternativet med sjusitsig Comfort UTAN klimatanläggningen, vilken jag f ö tycker är alldeles förträfflig!
(Att jag försökte skoja till det lite, och skrev "handhavandefel", föll tydligen inte i god jord, nej... :lol: :lol: )
Om du nu sparar "flera deciliter" vilket jag inte riktigt håller med om så kan du göra det med 2.0 L bensinaren eller dieseln också så vad är då poängen. kör du V6;an i 90 och de andra i 150 så minskar också bränslediffen.

Äpplen och Päron helt enkelt.

Kan lova att du kan spara bensin på både v6an 2,0 o disel om man kör me förnuft. o stänger du av acc,n så sparar man faktist en hel del soppa.

När du aktiverar acc,n så tar baar acc anläggningen 10-20 hk när dne går.
kör volvo v70 n 2,4t

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

29
svintoleffe skrev:
brodeur skrev:
Skäreläjan skrev: Nix, det är ingen överdrift. Och visst - det gäller alla bilar, men vad är det du menar blir meningslöst...?


Nå, nu handlade det inte så mycket om att ha råd, men att göda bensinbolagen i onödan är liksom inte min grej...
Dessutom finns ju inte alternativet med sjusitsig Comfort UTAN klimatanläggningen, vilken jag f ö tycker är alldeles förträfflig!
(Att jag försökte skoja till det lite, och skrev "handhavandefel", föll tydligen inte i god jord, nej... :lol: :lol: )
Om du nu sparar "flera deciliter" vilket jag inte riktigt håller med om så kan du göra det med 2.0 L bensinaren eller dieseln också så vad är då poängen. kör du V6;an i 90 och de andra i 150 så minskar också bränslediffen.

Äpplen och Päron helt enkelt.

Kan lova att du kan spara bensin på både v6an 2,0 o disel om man kör me förnuft. o stänger du av acc,n så sparar man faktist en hel del soppa.

När du aktiverar acc,n så tar baar acc anläggningen 10-20 hk när dne går.
10-20 hk där tar du i lite för mycket
5-10hk ... sen beror allt på vilka temperaturer man har på högtrycks sidan.
Men man köper väll inte en bil med ac/acc för att den ska stå stilla
Om du nu inte använder den typ på hela vintern så får du lätt ett gas läckage på packboxen på kompressorn och då försvant hela vinsten med att spara sopa när du måste fylla om den

Det jag tycker är viktigare att tillverkarna lämnar rätt bränsleförbruknings rapport i sina reklam blad
Hittade teknisk spec på tucson 2005
2,7 aut
blandad, l/100km 10,0
Landsväg, l/100km 8,2
Stad, l/100km 13,2
Jag har alldrig kört under 10,7 under dom 5 år jag ägde min tuc
mer normalt var 1,4-1,6
Det tycker jag är fel .... säljer man en bil i sverige så ska bränsleförbrukningen följa landets hastighet
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

30
hbg skrev:
svintoleffe skrev:
brodeur skrev:
Om du nu sparar "flera deciliter" vilket jag inte riktigt håller med om så kan du göra det med 2.0 L bensinaren eller dieseln också så vad är då poängen. kör du V6;an i 90 och de andra i 150 så minskar också bränslediffen.

Äpplen och Päron helt enkelt.

Kan lova att du kan spara bensin på både v6an 2,0 o disel om man kör me förnuft. o stänger du av acc,n så sparar man faktist en hel del soppa.

När du aktiverar acc,n så tar baar acc anläggningen 10-20 hk när dne går.
10-20 hk där tar du i lite för mycket
5-10hk ... sen beror allt på vilka temperaturer man har på högtrycks sidan.
Men man köper väll inte en bil med ac/acc för att den ska stå stilla
Om du nu inte använder den typ på hela vintern så får du lätt ett gas läckage på packboxen på kompressorn och då försvant hela vinsten med att spara sopa när du måste fylla om den

Det jag tycker är viktigare att tillverkarna lämnar rätt bränsleförbruknings rapport i sina reklam blad
Hittade teknisk spec på tucson 2005
2,7 aut
blandad, l/100km 10,0
Landsväg, l/100km 8,2
Stad, l/100km 13,2
Jag har alldrig kört under 10,7 under dom 5 år jag ägde min tuc
mer normalt var 1,4-1,6
Det tycker jag är fel .... säljer man en bil i sverige så ska bränsleförbrukningen följa landets hastighet

kan meddela dig att jag inte alls tar i. frågar du runt lite så kommer du märka att jag har mer rätt än fel.

Vi fick me egna ögon se detta när vi köpte en carisma förut så.
kör volvo v70 n 2,4t