Annons
Annons

2
Har kört Tucson i fyra år och var nöjd med bilen med endast smärre detaljer som kunde vara bättre.
Skulle jag köpa en Tucson idag skulle jag köpa en diesel. 2-liters bensinmotorn är alldeles för slö och 2,7 sexan är alldeles för törstig. Har du inga problem med bränsleförbrukningen skulle jag rekommendera en V6 med automatlåda, suverän drivlina. Tucsons manuella lådor är inte trevliga,sega och oprecisisa.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

3
välkommen till forumet sjörre.. ;)

Tucsom är ett bra köp... suverän bil med det mesta som du behöver..
de i min omgivning har börjat med en tucson och sedan valt en ix35 när den släpptes..
Jag har dock inte hört att den ska vara svår sålda utan istället vara en eftertraktad begbil med 4x4..
Men jag har haft fel förr.. :?
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

6
Sjörre skrev:Jag är väldigt inne på en Tucson men de verkar inte vara lättsålda. (Dvs det är lätt att pruta)...

Är Tucson ett smart köp??
V6 an är det "svarta fåret" bland motorerna. Skulle inte rekomendra den. men kör du inte mer än 1500 mil på ett år så spelar inte den väldigt höga förbrukningen någon roll. 1,2 eller värre är nog att räkna med. V6an är slö och edn 4 växlade automaten är inget kul den heller.

7
Jag körde en 06 diesel under 3 års tid och var mycket nöjd, inte ett fel på 7500 mil. Enda egentliga nackdelen var avsaknaden av automat när vi hamnade i Stockholms köer. Här på landsbygden där jag bor medför vridet ändå att man slipper överdrivet växlande. Förbrukningen låg strax under 0,7 l. Och det är en riktig liten get, man tar sig fram nära nog var som helst.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

8
Jag hoppas du menar att den drar 1,2 i stadstrafik det kan jag köpa, men kör du lång körning kan du krypa under litern om du vill beronde på körning.
brodeur skrev:
Sjörre skrev:Jag är väldigt inne på en Tucson men de verkar inte vara lättsålda. (Dvs det är lätt att pruta)...

Är Tucson ett smart köp??
V6 an är det "svarta fåret" bland motorerna. Skulle inte rekomendra den. men kör du inte mer än 1500 mil på ett år så spelar inte den väldigt höga förbrukningen någon roll. 1,2 eller värre är nog att räkna med. V6an är slö och edn 4 växlade automaten är inget kul den heller.
kör volvo v70 n 2,4t

9
Nu har man sålt Tucsonen
Måste vara den sämsta affär jag gjort
tror det var en av dom bästa bilar jag ägt om man inte tänker på värde minskningen och bensin kostnaderna..... snålkörning 1,07 (1 gång) normal förbrukning 1,4 -1,6 L/milen
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

11
ClasseClas skrev:Hej hbg,

vad har du skaffat för bil istf för Tuccen?
Det blev en BMW 320 turing ;)

Så är ni sugna på en lågmils tucc så finns den på Hedins bil i Helsingborg
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

12
svintoleffe skrev:Jag hoppas du menar att den drar 1,2 i stadstrafik det kan jag köpa, men kör du lång körning kan du krypa under litern om du vill beronde på körning.
brodeur skrev:
Sjörre skrev:Jag är väldigt inne på en Tucson men de verkar inte vara lättsålda. (Dvs det är lätt att pruta)...

Är Tucson ett smart köp??
V6 an är det "svarta fåret" bland motorerna. Skulle inte rekomendra den. men kör du inte mer än 1500 mil på ett år så spelar inte den väldigt höga förbrukningen någon roll. 1,2 eller värre är nog att räkna med. V6an är slö och edn 4 växlade automaten är inget kul den heller.
Nej jag menar per tank. I "stadstafik" kan du nog räkna med upp mot 2L/milen.

Bilen kommer knappast under litern oavsett vägförhålladen, den var notoriskt sörplande.

Dieseln kan jag varmt rekomendera och även 2.0 l bensinaren är helt ok om du inte kör för mycket.

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

13
Skiljer det så mycket mellan santa fen o tucsonen.?

För köra uner 1,2 blandad körning om man vill är inga problem me santan samma o komma under litern.
brodeur skrev:
svintoleffe skrev:Jag hoppas du menar att den drar 1,2 i stadstrafik det kan jag köpa, men kör du lång körning kan du krypa under litern om du vill beronde på körning.
brodeur skrev:
V6 an är det "svarta fåret" bland motorerna. Skulle inte rekomendra den. men kör du inte mer än 1500 mil på ett år så spelar inte den väldigt höga förbrukningen någon roll. 1,2 eller värre är nog att räkna med. V6an är slö och edn 4 växlade automaten är inget kul den heller.
Nej jag menar per tank. I "stadstafik" kan du nog räkna med upp mot 2L/milen.

Bilen kommer knappast under litern oavsett vägförhålladen, den var notoriskt sörplande.

Dieseln kan jag varmt rekomendera och även 2.0 l bensinaren är helt ok om du inte kör för mycket.
kör volvo v70 n 2,4t

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

14
brodeur skrev: V6 an är det "svarta fåret" bland motorerna. Skulle inte rekomendra den. men kör du inte mer än 1500 mil på ett år så spelar inte den väldigt höga förbrukningen någon roll. 1,2 eller värre är nog att räkna med. V6an är slö och edn 4 växlade automaten är inget kul den heller.
Nja, nu vill jag gärna komma med en kommentar...
1,1-1,2 liter milen kan jag inte säga emot - dock tror jag det är relativt lätt att kapa den förbrukningen, om man slår ifrån ACC:n, och försöker hålla ekonomisk hastighet.
Har själv varit nere på 0,85, utan att fördenskull vara "feg" på gasen.
F ö upplever jag V6:an som stark och dragvillig med c:a 1800 kg på kroken, och växellådan är superb! Märker knappt av växlingarna...! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
"F ö upplever jag V6:an som stark och dragvillig med c:a 1800 kg på kroken, och växellådan är superb! Märker knappt av växlingarna...! Very Happy Very Happy"

Du kan inte mena allvar, växellådan superb?! Den är skitkass när man drar husvagn, växlar upp & ned som en hysterika!
Till vardags duger den, men är det absolut sämsta med bilen.
Motorn däremot är kanon. Tyvärr ser det inte ut att bli någon mer Hyundai för mig, kravet är bensin och 6-cylindrig motor.

mvh
Jörgen Jönsson
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(