Annons

Inga bromsljus trajet 05.

1
Tjohej. Jag är ny här på forumet. Jag har en trajet 05:a som har fungerat som ett urverk MEN.....

Jag upptäckte en dag att jag inte hade några bromsljus, bytte helt sonia säkringen som förser dessa med ström och körde glatt vidare. En kväll skulle jag köra med kärra efter och kollade då om aööt funkade på kärran men icke... Bytte säkring igen men den small direkt... Aha tänkte jag, antingen är det kärran, kabeln eller släpvagnskontakten som det är fel på men icke! När kärran var bortkopplad bytte jag säkring igen men den small direkt, då öppnade jag bakluckan och tog den båda sidostyckena vid bakljusen och kopplade ur allt som hade med draget att göra och bytte säkring ige och nu lyste det minsann när jag tröck på pedalen..... Allt utom bromsljuset som sitter högt i bakluckan men det tänkte jag att det klarar jag mig utan en stund. Stängde bakluckan och åkte hem glad och nöjd över att ha hittat felet MEN!!!!!

NÄr jag kom hem upptäckte jag att jag var utan bromsljus igen! Kollade då runt lite bak på bilen och såg att bakrutetorkaarmen gick inte, centrallåset skjuter säkringen när man låser upp (vilket började i vintras) och som sagt bromsljuset i bakluckan funkar inte.....

Min enda tanke nu är att det i gummigenomföringen från kaross till baklucka har blivit nån form av kortis eftersom det går en hoper kablar i en "gummislang" som bockar sig lite varje gång man stänger bakluckan???? Är det en rimlig teori eller har någon en annan teori i detta ämne???
Annons

Kablar !

2
Hej och välkommen :)

Din teori är säkert rätt :D

Ta loss slangen från kaross och baklucka
sprätta härvan och dra i kablarna :wink:

Ganska vanligt fel :cry:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

4
Tjo!

Mitt i prick blev det... 3 kablar var helt av och 1 liten rackare hade skadat hölje. Med lite krympslang, eltejp och en lödpistol så fungerar allt galant igen.......