Annons

AC:en funkar inte

1
Hej!
Har en fråga,vet ej ens om det går att svara på frågan.

Min dotter funderar kanske att köpa en hyundai atos gls tror det är -99 års modell på blocket.Hon som äger bilen har haft bilen på reparation för 2 års sen om just ac:en,nu krånglar den igen,vad jag vet så använder hon inte ac:en vintertid.Har hört att den ska alltid vara igång,för att inte bäcka ihop.
Om det nu är så,är det nåt man kan åtgärd själv då,och vad isåfall.
(Tänkte om den inte är på vintertid,så kanske det är något skitfel.)
Tackar på förhand.
Annons

2
Hej Goraxe och mycket välkommen som skribent på forumet! :D
Vad AC:n beträffar, så har jag alltid fått mig itutat att använda den iallafall någon gång i veckan, för att den skall fungera felfritt.
Exakt varför är jag inte expert på, men jag har aldrig haft problem med någon AC på de två santor jag haft (har) sedan -03.
Jag kör för det mesta med automatiken, och har den igång lite då och då även vintertid, för att snabbt få bort imma på rutorna t ex...! :wink:
Säkert får du snart bättre råd här på Forumet; Här finns riktig expertis tillgänglig! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Såg att denna legat inne ett tag, men svarar ändå...:wink:


Detta är inte helt ovanligt har jag fått för mig och absolut inget unikt för Hyundai.

Gasen (kylmediet) försvinner efter en tid då inget system och slangar är 100% tätt.
Ett stenskott på fel ställe i kondensorn (det som ser ut som en kylare i miniatyr) och gasen pyser ut direkt.
Gas ut=luft in och med den också vatten.

I bästa fall räcker det med att byta torkfilter, pumpa vacuum och fylla på med ny gas för att den ska komma igång. Kostar runt 1500-2500:-.

Om det är värre kan det gå bra mycket mer än så.

Nu är det kanske inte så kul att slänga ut 500:- i felsökning på en bil man kanske ska köpa, men om man redan har en bil och undrar varför det inte blir kallt kan det vara idé.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

4
en ac anläggning ska vara 100% tätt !!!!
Det ända som kan göra att den börjar läcka och själv tättar sig är kompressorn.
Kompressorn har en packbox som måste ha en olje film på sig som den får när den är igång.
När man har den stängd en längre tid kan det uppstå läckage i packboxen
Det jag rekommenderar är att alltid ha den på eller kör med den minst var 14 dag
Om ac´n inte fungerar när man ska sälja en bil drar dom av MINST 5000 kr på en bilfirma

Om det skulle vara kondensorn som är kass så kostar en bra kopia ca 2100 kr, sen kommer bytet och fyllning
Så 5000 kr går det snabbt upp i
En fel test hos ett Avantia AC Center eller motsvarande är inte fel

http://www.avantia.se
http://www.celer.se

ett tips man kan ge när man har problem med ac´n är att kolla efter olje fläckar på kondensern ...99% att det är läckage om där är olja

För dom som inte vet hur den ser ut eller var den sitter så sitter den framför kylaren och ser ut så här till en Atos
Bild
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

5
[quote="hbg"]en ac anläggning ska vara 100% tätt !!!!
quote]

Aspselut!
Det jag tänkte var att gasers diffusion kanske gör att även ett till synes 100% tätt system bör provtryckas/fyllas innan det slutar fungera.

Det är ju knappast något som sker över en natt eller ens över de två åren som gått sen senaste reparation på denna Atos, men om man har en lite äldre bil som man vill behålla kan det vara idé.
Bild
Förmodligen är det packboxen som "packat ihop" på min Alfa, för trycksätter man systemet så pyser det (ljudligt) från kompressorn.
Mitt problem där är att kompressorn sitter så extremt ruttet till bakom motorn, under insuget men ovanför fördelningslådan, så det kommer att dröja innan jag orkar fixa det... :cry:
Dessutom stjäl allt sånt där hästkrafter man kan använda till annat...
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

6
Jo det är sant

Låtter inte bra med din alfa
dom packboxar jag har varit på har inte haft pys läckage
Du har 2 slang kopplingar + ev en säkerhetsventil på den med som kan läcka


Alfa är inga roliga bilar att skruva med .... men det finns dom som är värre ska du veta ;)
Maserati är nog den värsta bilen jag har varit på när det gäller att komma åt sakerna
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän