Hej
Jag behöver ert hjälp vänner, jag har en Santa Fe 2003 års model som har följande fel.
När bilen är kall så är det inga problem.
När jag kör lång strecka t ex på motorväg så är det inga problem.
När bilen har blivit varm och jag kör i stadstrafik så händer detta felet och det är inte heller alltid, när jag växlar och trycker på bensinpedalen så dör bilen , alltså den går inte utan efter 1-2 sekunder så går den, trycker jag när kopplingen så hör jag att bilen skriker, alltså värvtal gå upp, trycker jag när kopplingen så händer inte mycket på direkten.
Är det någon som kan hjälpa mig med detta felet tack.
Annons
5
Har man inte ändrat lite i det där med svänghjulet och fjädrande lamellplatta på SM santorna.
Det kanske va en ide att få reda på vad som bör monteras, om du kopplingen skulle va dålig? He he...
fast som jag kan tyda av frågan så dör motorn vid gaspådrag och inget om något som skulle va fel på kopplingen..
Det kanske va en ide att få reda på vad som bör monteras, om du kopplingen skulle va dålig? He he...
fast som jag kan tyda av frågan så dör motorn vid gaspådrag och inget om något som skulle va fel på kopplingen..
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
6
Vedr koplingen, jeg fikk ny clutsj og svinghjul på garantien på min bil da jeg hadde en 03 mod. der var det ikke noe feil som gjorde jeg merket noe, selv etter 4000 mil, men forhandleren valgte å skifte dette, da de vet jeg trekker mye tung husvogn.
Med oppgraderingen av clutsj og svinghjul, ble også dreiemomentet endret med ny programvare i bilens hjerne. dette gjaldt under 2000 omdr, og bilen fremso som mye mer kjørbar etter dette. dvs at den var mye sterkere i start og igangtakning. man kvelte ikke bilen så lett....
Tror kansje dette er noe man merket spesielt på manuellgirede biler....
Med oppgraderingen av clutsj og svinghjul, ble også dreiemomentet endret med ny programvare i bilens hjerne. dette gjaldt under 2000 omdr, og bilen fremso som mye mer kjørbar etter dette. dvs at den var mye sterkere i start og igangtakning. man kvelte ikke bilen så lett....
Tror kansje dette er noe man merket spesielt på manuellgirede biler....
8
Kan vara lamellerna kanske?isam skrev:Hejpetroff skrev: Låter som att kopplingen slirar. Lameller finito.
Inget GDS-jobb.
Sorry: Ta hjälp av verkstad.
/Petroff
Tack för ditt svar, men jag undrar om jag har problem med kopplingen varför dycker problemet aldrig upp när bilen är kall eller när jag kör långa streckor??
Tack
Misstänkt dåliga lameller testas enklast brant uppför. Kör på så hög växel som möjligt i ca 70 km/tim. Ge full gas - tryck snabbt ned kopplingen - men bara ett så kort ögonblick att motorn precis hinner gå upp i varv - släpp lika snabbt upp pedalen. Lamellerna är på väg att bli utslitna om kopplingen slirar lite innan den "biter".
Dåliga lameller kan indikeras av att kopplingspedalen "tar" allt högre upp. Men om du märker att pedalen "tar" allt längre ner så ligger felet i överföringen av din fotrörelse från pedal till lamell.
Hyundai Santa Fe 2.0 136Hk
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk
All in all 337Hk
http://www.garaget.org/Rofty
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk
All in all 337Hk
http://www.garaget.org/Rofty