Annons

OT: Kul gåva från försvaret

1
Skytteklubben där jag är ordförande tog leverans av en TGB 11 från försvaret i veckan.

Alla föreningar som klassas som frivilliga försvarsorganisationer kan äska fri materiel från försvaret. Man kan få allt som inte är klassat som vapenmateriel.

Snuskigt bra skick, 5400 mil på mätaren, går som en klocka, nya däck, nytt avgassystem, nya damasker etc etc. Nu ska vi bara regga den och besiktiga den så är vi ''on the road'' :-)

Vi skickade just in nästa lista till försvaret om materiel....3 A4-sidor lång....och inkl. en till TGB 11 :-)

//Anders

Ps. Bara att lukta inne i TGB 11 förflyttar mig tillbaka till motorutbildningen på Livkompaniet I4 89-90 :-)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Santa Fé 2.7 Comfort-7 2007
Santa Fé 2.4 GLS 2004......såld men saknad
Annons

4
Nu blev jag riktigt avundsjuk..... Precis en sån skulle jag vilja ha. Så fantastiskt rätt. Tror jag ska starta en egen frivillig försvarsorganisation...
"Joppe"

6
Ursprungskontrollen hos Transportstyrelsen är klar så nu ska jag beställa reg.besiktning och kontrollbesiktning.

Med lite tur är den fix och färdig för väg om ca två veckor....lagom till min semester :-)

Alla frivilliga försvarsorgansiationer kan söka materiel......även ex. en Brukshundsklubb räknas dit.....

Lista på samtliga organsiationer (och underavdelningar) som kan söka materiel:

Frivilliga Flygkåren (FFK)
Frivilliga Motorcykelkåren (FMCK)
Frivilliga Radioorganisationen (FRO)
Försvarets Personaltjänstförbund (FPF)
Riksförbundet Sveriges lottakårer (SLK)
Sjövärnskårernas Riksförbund (SVK RF)
Svenska Brukshundklubben (SBK)
Svenska Röda Korset (SRK)
Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR)
Frivilliga Automobilkårernas Riksförbund (FAK)
Flygvapenfrivilligas Riksförbund (FVRF)
Frivilliga skytterörelsen (FSR)
Insatsingenjörerna (IIR)
Svenska Blå Stjärnan (SBS)
Svenska försvarsutbildningsförbundet (Försvarsutbildarna)
Svenska fallskärmsförbundet (SFF)
Svenska pistolskytteförbundet (SPSF)
Svenska sportskytteförbundet (SSF)
Sveriges civilförsvarsförbund (SCF)

Ut och fixa lite roliga fordon nu....vi ska ha en till TGB 11 samt en MC 258 :-)

//Anders

Ps. Det finns ju en del prylar kvar i lager :-)
Bild
Santa Fé 2.7 Comfort-7 2007
Santa Fé 2.4 GLS 2004......såld men saknad

7
TGB 11 rullar på och tickar som en klocka......enda minuset är väll en soppaförbrukning på 2.6 liter per mil.
Bild
Den klarade kontrollbesiktningen hos bilprovningen utan anmärkning......inte så konstigt eftersom den besiktigades för 21 mil sedan....låt vara att det var 9 år sedan :-)

En rolig sak att åka runt i bilen är att alla killar man möter i 40-50 årsåldern får något drömskt i blicken och skiner upp i ett jättestort leende :-)

Vi har precis fått klart med HKV att nästa TGB 11 kommer i höst....vi ville ha en TGB 13 också men de var det inget överskott på tyvärr :-(

//Anders

Ps. Lillgrabben gillar det här med terrängbilar och kör hela racet :-)
Bild
Santa Fé 2.7 Comfort-7 2007
Santa Fé 2.4 GLS 2004......såld men saknad

9
det måste väl förresten vara käckt att gira upp utanför systemet och börja lassa in lådor... :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

10
opticrob skrev:det måste väl förresten vara käckt att gira upp utanför systemet och börja lassa in lådor... :D
Gjorde det faktiskt idag......krokarna man ska hänga Fältbår 2 i funkar klockrent att hänga systempåsarna i :-)

//Anders
Santa Fé 2.7 Comfort-7 2007
Santa Fé 2.4 GLS 2004......såld men saknad

11
Joppe skrev:Nu blev jag riktigt avundsjuk..... Precis en sån skulle jag vilja ha. Så fantastiskt rätt. Tror jag ska starta en egen frivillig försvarsorganisation...
Ja, om inte det där är skäl nog så vete 17 vad som skulle övertyga mig.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

12
Igår så fick vi klart från försvaret att vi får ytterligare en TGB 11 :D :D

Vi fick OK till en massa andra bra att ha grejor också......ca. 2 ton grejor.

Nu ska vi försöka få en TGB 13 och en Klargöringsbil 9711A (Jeep J20 pick-up) så är lyckan fullständig :D

//Anders
Santa Fé 2.7 Comfort-7 2007
Santa Fé 2.4 GLS 2004......såld men saknad