Jo, det görs en del jämförelser med XC90 och där faller Santa Fe till sin nackdel.
Billigast att köpa är Santa Fé med V6-motor. Tillsammans med en gammalmodig fyrväxlad automatlåda har du ett drivpaket som slukar bensin, en bra affär om du inte kör så många mil per år.
Slukar bensin. Då tar vi en XC90 istället, för den är ju bättre. Ska vi ta 4,4 V8, biturbo 2,9 (T6), 3,2 V6 eller 2,5T bensinare? Alla drar mer än Santa Fe V6, så valet blev väldigt enkelt då?
Men det är klart att du får vad du betalar för. Kvalitetskänslan, den ombonade och väl genomtänkta interiören för att inte tala om säkerheten är betydligt bättre i Volvo XC90.
Ja, exteriört så är det svårt att se någon skillnad i kvalitet i utförandet. Dagens XC90 kostar 114000 kr mer än CM dito så ngn skillnad borde man uppleva. D3, den billigare har inte ens fyrhjulsdrift! Jisses vad säkert! Vad gäller kvalitet så är det Bilprovningens statistik som är bästa data att jämföra med. Tyvärr får jag inte fram ngn data. De har ändrat sina system på webben tyvärr. Sant är dock att XC90 hade mkt kvalitetsproblem vid introduktionen och hamnade lågt på JD Powers listor. Vilka avgörande fel hade CM vid införandet? Vi har stött på relativt få fel på CM som krhämmarlänkstag och ett fåtal fel med bakre hjullager.
Säkerhet är Volvos signum, och säkert är XC90 bäst, men jag tycker att Hyundai gör rätt inom detta område och har samma typer av komponenter i form av krockkuddar, gardiner, aktiv antispinn, aktiv antisladd som Volvo har. Bättre ja, men inte betydligt bättre.
Men, bilen är inte särskilt rolig att köra och att ratta en Touareg eller en XC90 på vintervägen känns inte bara roligare, det är också betydligt tryggare.
CM och XC90 är väldigt lika i sin konstruktion med likartad fyrhjulsdrift med Haldex resp. BorgWarners I-ITM (BorgWarner köpte f ö upp Haldex Traction-division i december förra året). Det är likartad antispinn och antisladd. CM har aut nivåreglering. XC90s tjänstevikt är 200kg över CM och sannolikt har XC90 aningens högre tyngdpunkt än CM vilket kräver sin tribut vid kurvtagning. Så hur XC90 blir "betydligt tryggare" har jag svårt att se. Och de XC90 som bara har FWD ska vi inte prata om. Det är inte tryggt!!
Tre starka alternativ
Volvo XC90
PLUS
Komfort, krocksäkerhet, vinteregenskaper
XC90 framhävs som bilen med vinteregenskaper framför CMs dito, vilket jag har svårt att hålla med om. CM är också mkt kompetent (lika kompetent) inom detta område.
Sen skiljer det ofta ca 100000kr i begpris mellan XC90 o CM (Blocketjämförelse) och där kör Volvo i drickat tycker jag. XC90 är inte prisvärd som begbil och inte som nybil heller.