Annons

Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

1
Hyundai Santa Fe 2,4 Nordic 4WD -06

Ska idag iväg o titta på ovanstående bil!
Jag o min sambo är mkt sugna på en Santa Fe! Vi hoppas nu att nån av er har lust att ge oss lite råd innan ev köp:


Lite mer info om bilen:
Färg: svart
GPS Navigations modul i CD-radion med kartor för Sverige, Norge, Danmark och europa
ACC/Klimatanläggning
Tonade rutor bak
El hiss fram och bak
LM fälgar sommar däck
Stål fälgar vinter däck
Rails
Avtagbar dragkrok
Extra ljus på båge fram
Farthållare
El backspeglar
Insyns skydd i baklucka
Lastgaller bak
Endast 2 ägare

- Bilen ligger ute för 85.000 kr. Är sänkt från 95.000 kr. Är det rimligt pris?
- Den har gått 12000 mil så det är dags för 12000 mila servicen. Ägaren har inte gjort den än, han har heller inte besiktat den. Den ska besiktas innan mars 2011. Ägaren kan tänka sig gå ner ca 6000 kr i pris om vi själva gör servicen. Är detta rimligt?
- Ägaren kan även tänka sig att han gör servicen men då blir det inget avdrag på priset. Vad är bäst?
- Vad är det för skillnad på Santa fe Nordic och crdi???
- Vi har två barn, ett som sitter framåtvänd som vi tänkt ha i baksätet och en bakåtvänd stol som vi tänkte placera i framsätet. Det går väl?


En sista fråga: Vi ska ev titta på en till santa fe 2,4 årsmodell 2004:
Mätarställning: 17000 mil
Färg: Svart
Karosseri: SUV
Info: 4WD, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Fjärrstyrt c-lås, LM-fälgar, Parkeringshjälp / PDC, Rails, Servostyrning, Stolvärme fram, Svensksåld
5 ägare.

Här behövs ju en 18000 mila service göras. Den ligger ute för 64500 kr. Vilken av bilarna hade ni helst köpt? Vi är mer inne på den första för den inte gått lika långt och tror det är bättre och lägga lite extra pengar för det.


Hoppas någon av er har tid att svara!
Hälsn A & J
Annons

2
Hej

Vi köpte nyss en Santa Fe och det känns som en mycket stabil bil på många sätt.

Airbagen fram går ej att stänga av så ni får nog byta plats på barnen. Vi har samma upplägg och kommer montera bakåtvänt i baksätet och framåt i framsätet. Det är gott om plats bakom stolen så vi/ni borde slippa sparkande fötter på instrumentbrädan.

Vi köpte en -03 Navstar, och navigeringen i den består av en Blaupunkt-spelare med GPS. Ingen höjdare i dagens läge då den inte är vidare grafisk, förvisso är det ju en nyare bil ni ska titta på så det kanske är annorlunda i den.

Ang servicen så skulle nog jag tagit prissänkningen och ordna servicen själv, så du vet att det blir gjort ordentligt.

3
Hej santafeGBG, välkommen till detta trevliga forum. Är bilen XAT 691? den ser fin ut.

Har själv ingen erfarenhet av Santan, men du kommer säkert att få mycket bra svar här på forumet av de som kan Santan in i minsta detalj.

Hade samma navi på Tucsonen men den rev jag ut för jag tycket den var värdelös.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

4
Hej!
Jag har inte heller någon santa (än) men några av frågorna har jag nog svar på ändå.

Priset tycker jag låter ganska normalt.
MEN 12000-mila servicen innebär väl också kamremsbyte om jag förstått rätt. Det verkar oftast ligga runt 10000 kr. Om man ser till det så verkar de där 6000kr vara värt att han ombesörjer det. Så länge han inte gör det själv känner jag..

Santa fe nordic är ett utrustningspaket. I detta fall en bensinmotor.
Crdi är diesel.

Angående den andra bilen så antar jag att kamrem skall bytas även där. 6000mils intervaller på kamremsbyte på 2,4 motorn. (9000 på 2,7.)

Vilken du skall välja överlåter jag till andra att svara på.

Hoppas dom som kan detta bättre slår mig på fingrarna om jag har fel :)
Santa fe ägarewannabe. Jobbar på det!

5
Hej och mycket välkommen till Forumet, SantafeGBG! :D :D
Naturligtvis hälsar jag även dig välkommen, 2.3t - dig har jag missat...! :oops:

Nåväl, SantafeGBG - jag hade för egen del inte tvekat att söka efter en automatväxlad V6:a,
då bränsleförbrukningen endast är marginellt högre på den större motorn (beroende på körsätt, givetvis).
Den här t ex.: http://www.blocket.se/goteborg/Hyundai_ ... ?ca=15&w=2
Man slipper allt ev krångel med koppling o dyl, samt längre mellan kamremsbytena, och den i exemplet har ju dessutom skinnklädsel... :wink:
(Hade ju en dylik 03:a själv... :wink: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1324 )

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...! http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Hej , både 12.000 + 18.000 mil innebär kamremsbyte på 2.4 motorn, 18.000 dessutom byte av platinastiften.

så jag skulle nog vilja ha mer än 6000 reduktion.

Det som ska kollas på 2.4:An speciellt är kopplingen , om den inte är bytt redan och omnyggd till single mass är det snart dags, min kändes bra vid 12000 mil och rasade på 16000. kostar c:a 15.000 att byta.

Bakåtvänd barnstol kan du inte ha i Santa fén då airbagen inte går att koppla ur, jag har min 2-åring i bakåtvänd stol i baksätet istället.

Annars en kanonbra bil , och jag skulle inte vara rädd för lite mil på mätaren , annat än kopplingen då.

8
Hejåvälkommen santafeGBG! :D :D

Ta tid på er med bilköpet och pruta hårt! :wink: :wink: Det kommer nya tåg hela tiden.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Hej alla!

Lite sent svar från oss, men vi köpte bilen!

Tack för att bra svar o råd!

Är än så länge är vi mkt nöjda. Vi fick ner priset till 83.000 från 85 plus att förra ägaren genomförde sevice samt kamremsbyte. Det som vi själva ska göra nu innan slutet av mars är att besikta den... så där hoppas vi allt går bra:-)

Såg Lövets inlägg ang kopplingen först nu, det lät inte kul... vi får hoppas vår koppling håller ett tag till... Än så länge har bilen gått 13300 mil och vi kör inte så jätte mkt.

Barnen sitter bak båda två, en i framåtvänd stol och en i bakåtvänd stol. Jag kan även sitta mellan dem där bak ifall det skulle behövas.


Ha det gott alla!

10
santafeGBG skrev: Såg Lövets inlägg ang kopplingen först nu, det lät inte kul... vi får hoppas vår koppling håller ett tag till... Än så länge har bilen gått 13300 mil och vi kör inte så jätte mkt.
Ingen anledning till oro - den ursprungliga "dual mass-kopplingen" monterades bara på de första årsmodellerna, ur minnet vill jag tro att man någon gång mitt under modellåret 2003 gick över till "single mass".

Din 2005a är helt klart producerad med "single mass"


Lycka till med bilen!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

11
Åh tack Swedefe! Det var ett lugnande besked:-)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hyundai Santa Fe 2,4 Nordic 4WD -06

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

12
santafeGBG skrev:Hej alla!
Lite sent svar från oss, men vi köpte bilen!
Ha det gott alla!
Stort grattis till bilen! :biggrin: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Dual-mass koppling

13
Swedefe skrev:
santafeGBG skrev: Såg Lövets inlägg ang kopplingen först nu, det lät inte kul... vi får hoppas vår koppling håller ett tag till... Än så länge har bilen gått 13300 mil och vi kör inte så jätte mkt.
Ingen anledning till oro - den ursprungliga "dual mass-kopplingen" monterades bara på de första årsmodellerna, ur minnet vill jag tro att man någon gång mitt under modellåret 2003 gick över till "single mass".

Din 2005a är helt klart producerad med "single mass"


Lycka till med bilen!

Var kan jag köpa hela kopplings paketet med "dual-mass", den innehåller 4 delar. Svänghjul (som jag förmodar också ska bytas)
lamell,tryckplatta samt urtrampningslager.
Jag ämnar byta detta själv!

Erfaren bilmekaniker-

Re: Dual-mass koppling

14
stig1224 skrev:
Swedefe skrev:
santafeGBG skrev: Såg Lövets inlägg ang kopplingen först nu, det lät inte kul... vi får hoppas vår koppling håller ett tag till... Än så länge har bilen gått 13300 mil och vi kör inte så jätte mkt.
Ingen anledning till oro - den ursprungliga "dual mass-kopplingen" monterades bara på de första årsmodellerna, ur minnet vill jag tro att man någon gång mitt under modellåret 2003 gick över till "single mass".

Din 2005a är helt klart producerad med "single mass"


Lycka till med bilen!

Var kan jag köpa hela kopplings paketet med "dual-mass", den innehåller 4 delar. Svänghjul (som jag förmodar också ska bytas)
lamell,tryckplatta samt urtrampningslager.
Jag ämnar byta detta själv!

Erfaren bilmekaniker-
En väl sorterad bildels butik med bra koll borde ha båda kopplingssatserna till beställning. Svänghjulet får du nog beställa hos Hyundai verkstaden är jag rädd för.


Bra att veta

DMF = Dual Mass Flywheel (Dubbelmasse svänghjul, ska bytas ut!)

SMF = Single Mass Flywheel (Vanlig solid svänghjul som inte har några rörliga delar)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11