Annons

Ska jag köpa en Santa Fe?

1
Hej!

Vi funderar starkt på att köpa en Santa Fe.
Då det inte kommer att vara vår huvudbil så har vi i första hand kikat på årsmodellerna -01 och -02. (runt 50-60 000kr)

Några tips kring vad man bör kika efter?
Några kända problem med dessa bilar?
Utrustning man bör ha med?

Tar gärna emot allmänna tips och funderingar som ni kunniga Santa Fe-ägare kan ha. Själv har jag aldrig haft någon Hyundai över huvud taget innan...

Tack på förhand!

//Mattias
Annons

2
Välkommen!

Svarar som tidigare :

Hej, det är ju en generellt stadig och bra bil , även om den kanske är lite törstig och höga servicekostnader.

En del härinne har haft problemfritt , andra en hel del fel.

Har själv en 2.4 Exclusive 03 och jag är nöjd efter 3 år (trots en del fel jag haft i FET stil)

Utrustning: Försök att få tag på en Exclusive ..

ACC
Läderklädsel
Farthållare
Tonade rutor
Diffbroms (även på GLS)


Kända fel på Santa SM ... som jag lärt av egen erfarenhet samt från forumet.

* Koppling på 2.4 underdimensionerad, skall helst vara ombyggd
* läckage fördelningslåda
* rostande kuggkransar med ABS failure som följd
* Olika motorstyrnningsproblem ,ex tändspolar , givare vevaxeln
* Kolla att kamrem är bytt 6000 mil (2.4) 9000 mil (2.7)
* kärvande bromsar , särskilt bak, se tråd om att smörja upp dessa
* spindelleder på de första årsmodellerna
* generellt dåligt rostskyddade så kolla undertill på de äldre.
* sprucket grenrör
* Katalysator problem.


Annars är det väl generellt så att servicebok skall finnas fullt ifylld samt helt så få ägare som möjligt. Kolla däcken också , dyrare än vanliga PB däck.

generellt är väl att ju äldre bilen är och ju längre den gått bör man kanske kolla vad som är bytt/icke bytt.

Många av felen ovan ger ju tänd motorlampa så det märks ju vid test.

Det kanske låter mycket men ex en 2001 är ju en nästan 10 år gammal bil.

3
inom familjenhar vi haft en santa fe som bara tuffat o gått det som är bytt ignoem alla åren är en lambda sond oså abs krans.

Sen är dte bara slit delar så som bromsar, men anars har den bara tuffat o gått.

Vi är ruskigt nöjd me bilen.

bilen drar runt 1,1 blandad körning, men kör du lång körning är det inga prblem o krypa under litern o lite till om du kör som folk.
kör volvo v70 n 2,4t

4
Hej Mattias 046 och mycket välkommen till Forumet! :D
Om du inte skall ha bilen som "huvudbil", skulle jag rekommendera en V6 med automat - då kan man helt bortse från ev problem med koppling,
och sedan är det längre intervaller mellan de riktigt dyra servicetillfällena med bl a kamremsbyte! :idea:
Skall du dra t ex tyngre släp, så är den motorn absolut att föredra, även om den drar lite mer bränsle - 1,1-1,2! :wink:
Hade en 03:a, som aldrig strejkade med något - den bara gick och gick...! :biggrin:
(Det gör även den nuvarande - en 06:a CM...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1324 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Tack för era tips och råd!

Funderar just nu på en Santa som verkar stämma in på senaste rådet åtminstone:

Hyundai Santa Fe 2,7 AUT -01
En V6:a som gått 16800 mil och som bland annat har ACC, LM-fälgar och farthållare. Prislappen ligger på 55 000kr.

Lite riskabelt med en så gammal automatare kanske?

//Mattias

6
Hejåvälkommen Mattias! :D :D

Jag kör omkring med en -03a som fortfarande känns fantastiskt välskruvad. I övrigt håller jag med om kommentarerna ovan.

Tänk på att serviceintervallet är 1500 mil och att kamremmen byts var 6000 mil på 2.4an och var 9000 mil på V6an. Det är en riktigt tung utgiftspost tyvärr.

Med 03an gjordes vissa förändringar i bakvagnen (=tystare) och förmodligen gjordes andra kvalitetsförbättringar.

Mitt tips är att sikta på en V6 03 med bytt kamrem, mätarställning 10-11 tusen mil och sen att pruta hårt! Du hamnar säkert över 50-60000 kr, men slipper oroa dig för kamremsbyte och annat slitage som långmilare kan ha.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Hej, återigen: jättebra bil, drar bensin och kamremskostnader- men annars OK. Köpte min ny -01(2.7aut GLS), har kört 200 000 km, besiktigade förra veckan ua. Men däcken börjar ta slut...-:)
Känns alldeles för modern och bra för att sälja...
LarsGöran
Lars Göran Wärn

9
Hej
Har själv en Santa Fe V6-a aut. 2001 som gått 19.ooo mil. Är myclet nöjd med bilen. Har följt serviceboken noga och har inte haft några större problem. Några glödlampsbyten. En tändkabel. Tittade hos min handlare på en 2006-a då jag var nyfiken på värdet av min bil. Blev då bjuden kr.35.000
för min i byte. Blev ganska konfunderad. Hade själv trott på cirka 50-60-000-
Så det blev inte något byte denna gång då jag åker fint med min "gamla" kärra. Är andrahandsvärdet dåligt på Santa Fe:n????

10
Jaap värdet är inte mer när man byter tyvär.

Sjukt tycker jag det är faktist.

Köper han bilen av dig för 40, så står den sen ute till säljes för 60.
kör volvo v70 n 2,4t

11
Jag tar o smiter in i denna tråden...
Jag är ju på jakt efter min första santa. Längtar! :D
Har hittat en -04 V6 excl som rullat 13000-nånting som jag vill ha. 75-loppor ligger priset på MEN inom kort är det dags för service, skatt och besiktning. Känns som att spela roulette eftersom man inte vet riktigt hur det går på besiktning och service.. Dessutom kommer det väl kosta ett minimum på 5000 totalt?
Grymt sugen men skall jag ha is i magen? :roll:
Santa fe ägarewannabe. Jobbar på det!

12
campus24 skrev:Jag tar o smiter in i denna tråden...
Jag är ju på jakt efter min första santa. Längtar! :D
Har hittat en -04 V6 excl som rullat 13000-nånting som jag vill ha. 75-loppor ligger priset på MEN inom kort är det dags för service, skatt och besiktning. Känns som att spela roulette eftersom man inte vet riktigt hur det går på besiktning och service.. Dessutom kommer det väl kosta ett minimum på 5000 totalt?
Grymt sugen men skall jag ha is i magen? :roll:
Säg att du köper den för 75 besiktigad och servad, eller dra av 5 tusen på priset ?

Är det en firma är det väl lägsta nivån på garanti att den går igenom besiktningen.

13 är ju mitt mellan kamremsbytena så det slipper du , men kolla att papper på bytet vid 9000 finns.

Besiktning känner jag inte så stor rädsla för på dom här, inte på min 03 som gått 17 ens.....

13
Nja.. Jag fegade ur tyvärr (?). De hade redan sänkt priset 5000, till 75. 8st ägare. Ev 4 bilfirmor men ändå.
Säljaren, privat, hade haft den i 3 mån tror jag. De köpte den av bilfirma som sa att de skulle göra en lite service på den innan leverans men ingen stämpel på det finns. Om de inte gjort någon service så har det gått över 450mil enl serviceintervallet.
Att göra service direkt( med ev reparationer) + besiktning(med ev fel) + skatt, allt skall vara gjort före slutet av mars, gjorde att jag lade ner det projektet. :(

Synd att landet är så långt då jag hittat flera intressanta på blocket som finns jobbigt många mil härifrån!
Nåja. Dags att leta vidare! :cry:
Santa fe ägarewannabe. Jobbar på det!