Annons

Trajet, trepunktsbälte på alla platser?

1
Jag tänkte köpa en Hyundai Trajet för att vi behöver en sjusitsig bil. Jag tänkte hålla mig runt 40 000:- och därför hamnar man förmodligen runt -00 till -02 i årsmodell. Men på de årsmodellerna har mittstolen i mittenraden bara enkelt magbälte, och jag hade gärna velat ha trepunktsbälte även där.
2004 kom Trajeten med trepunktsbälte på alla stolar, men en -04 kostar runt 70 000:- begagnad.

Min tanke var då att köpa en begagnad stol från en -04 eller senare (de kostar ca 1200 - 1500 kr) och sätta dit i stället för magbältesstolen- om den passar.

Jag ringde till Hyundaiåterförsäljaren här i staden och de i sin tur ringde till Hyundai och frågade, men ingen visste. Killen på verkstaden tittade i böcker och sa att stolschassit såg likadant ut på en -02 och en -05, men han visste inte säkert. Det enda han visste var att stolarna i mittenraden är skjutbara framåt och bakåt på en -02, men inte på en -04 och framåt.
Så OM den passar går den inte att ändra läge på, men det spelar ju mindre roll.

Jag ringde till två firmor som har begagnade hyundaidelar, bl.a. stolar, men de visste inte om en sån stol skulle passa i en -02:a.

Är det nån som vet om en nyare stol passar i en 02:a?
En 02:a och en 04:a ser ju identiska ut förutom bakljusen och klädseln, så man kunde ju tänka sig att det skulle gå. Men ingen tycks veta.

Nån här som vet?

Hälsningar Dimaz, förhoppningsvis snart Trajetägare
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Dimaz! :D :D
Här är gott om expertis på Forumet, så jag är ganska säker på att du snart får hjälp!
Flera av medlemmarna är ju Hyundai-mekaniker - och duktiga sådana...! :D :D
Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.facebook.com/?ref=home#/grou ... 547&ref=nf )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hejåvälkommen Dimaz! :D :D

Det är nog inte helt enkelt att få ett 100%-igt svar på din fråga. Trial and error lär bli lösningen på ditt problem. Vågar du?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision