Annons

hjälp med att demontera airbag

1
som rubriken säger; Jag har en -03'a som jag skulle vilja ha hjälp med att demontera aibagen på.
Har ringt till 2 auktoriserade Hyundai verkstäder, och 11 "vanliga" bilmekar.
Ingen kan/får/vill hjälpa mig med att demontera airbagarna.

Därför vänder jag mig nu hit.
Jag är villig att betala för mig och även ta mig till lämplig ort för att få hjälp.

Själv bor jag i Gbg.

PM'a mig om ni vill hjälpa mig.
Annons

3
tja, jag har läst mig till att det finns två skolor kring detta. De som anser att det räcker med urkoppling mha elen, samt de som anser att hela bagen måste ur för att det skall bli helt säkert.
Personligen vet jag ju inte vilken omfattninge jobb det blir om man skulle plocka ur själva bagen, men spontan känns ju det säkrast.
Så svaret på frågan blir väl att jag vet inte. Beroende på om jag kan övertygas om endera alternativ, samt vilken omfattning jobb som ligger bakom de båda får väl utvisa vad det blir.

Upplys mig gärna !

4
Och anledningen är väl att du vill sätta en barnstol i passagerarsätet fram eller hur?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Efter att jag för ett par år sen såg på tv, att me hjälp av en airbag skjuta upp ett däck väldigt många meter i luften skulle jag inte ens ha en tanke på att värken försöka mixtra me den eller ens ta bort den..

Det som gör att värkstäderna ej får ta bort den är för att då inkräktar man på säkerheten på bilen o då kan dom som gjort det bli skyldiga till slut o det vill dom ej ta på sig.
kör volvo v70 n 2,4t

6
ClasseClas, helt korrekt barnstol fram är anledningen.

svintoleffe, jag respekterar Hyundais och verkstädernas policy kring detta och förstår varför de inte vill ta bort den. Eftersom jag inte vet hur man gör kommer inte jag heller ge mig på detta mixtrande själv. Men jag har ju läst om att detta gjorts av andra, så det verkar ju onekligen gå bra bara man vet vad man gör.

Alternativ2 är att sätta barnet bak, det accepterar inte min andra hälft utan hänvisar till alternativ 3. (vi hade det problematiskt med just detta med vårt första barn)
Alternativ 3 är att sälja bilen vilket jag tycker känns som ett dåligt alternativ.

snälla, någon som kan hjälpa till?

7
Måste bara fråga en sak varför vill inte din andra hälft ha barnet bak för.?

har det me åksjuka o göra.?

min flickvän har barn o det får sitta bak o har jämnt fått göra det. o för barnets säkerthet så är det bättre att det sitter bak

Samnt så vet jag inte hur f-bolagen ställer sig om man ahr tagit bort en aibag me, o det tror jag gäller alla bilar. att har man otur kan dom ställa sig på tvären.


sälja bilen tycker jag låter som en dum ide

jag gjorde som så att jag tog o sökte lite på ämmnet o det är sm jag misstänkte att alla skriver att ska man ha barn i framsätet Ska Airbagen tas bort helt o hållet.

Då den innehåller en sprängladdning som tyvär ialal fall kan utlösas o detta gäller alla bilar.
Därför är det många som tar bort den helt ohållet o det som jag tror gör tt många firmor ej gör detta längre är för att det kan ske riktigt olyckor när man försöker ta bort den.
kör volvo v70 n 2,4t

8
douglas72 skrev:ClasseClas, helt korrekt barnstol fram är anledningen.

svintoleffe, jag respekterar Hyundais och verkstädernas policy kring detta och förstår varför de inte vill ta bort den. Eftersom jag inte vet hur man gör kommer inte jag heller ge mig på detta mixtrande själv. Men jag har ju läst om att detta gjorts av andra, så det verkar ju onekligen gå bra bara man vet vad man gör.

Alternativ2 är att sätta barnet bak, det accepterar inte min andra hälft utan hänvisar till alternativ 3. (vi hade det problematiskt med just detta med vårt första barn)
Alternativ 3 är att sälja bilen vilket jag tycker känns som ett dåligt alternativ.

snälla, någon som kan hjälpa till?
Hej, jag skickar en länk till dig från hmaservice.com ang. demontering. Kommer som email. Som admin har jag din epostadress.

Problemet är att det plastsjok på instr.panelen där det står SRS på är en integrerad del av airbagen. Tar du bort airbagen så blir det ett hål i instrumentbrädan.

Enda alternativet förutom att sälja bilen är att koppla ur airbagen elektriskt. På Santa Fe CM (nya generationen) stänger man av airbagen elektriskt med bilnyckeln.
Senast redigerad av ClasseClas den 14 nov 2010, 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Sen kan jag inte låta bli att reflektera över hur det var när jag var barn på 60-talet. Då satt vi i en Opel Rekord givetvis utan bälten i baksätet (det fanns väl knappt) och lajjade omkring medan mamma och pappa satt fram och puffade på röda Commerce utan filter. Järnvägars vilken partytime det var då. Det hade behövts vindrutetorkare på insidan för att skingra all rök. Nackstöd i framsätet? Are you kidding? Hur överlevde vi överhuvud taget?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Det har diskuterats en hel del om airbags tidigare... :wink:
Här är t ex en tråd med ett tips - men som sagt/skrivet - se upp...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1794
ClasseClas skrev:Sen kan jag inte låta bli att reflektera över hur det var när jag var barn på 60-talet. Då satt vi i en Opel Rekord givetvis utan bälten i baksätet (det fanns väl knappt) och lajjade omkring medan mamma och pappa satt fram och puffade på röda Commerce utan filter. Järnvägars vilken partytime det var då. Det hade behövts vindrutetorkare på insidan för att skingra all rök. Nackstöd i framsätet? Are you kidding? Hur överlevde vi överhuvud taget?
Jaa du ClasseClas - du har så rätt...! :biggrin: Hur kunde vi klara oss?
Känner så väl igen den beskrivningen - fast det var en Wauxhall Victor -60:a...!
(Som jag f ö körde mest själv från jag var 16... :shock: :oops: :oops: Numera preskriberat)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
tack alla för era inlägg !

svintoleffe: det har inte med åksjuka att göra. Vi hade en väldigt jobbig erfarenhet av att åka bil med barnet i baksätet med vårt första barn (vi hade så först, då i en annan bil). Ett konstant skrikandes barn är inte bra för fokuserandet som bilförare. Skrikandet försvann helt då barnet satt i framsätet. Nu sitter våran förste i baksätet men det vi talar om är det första halvåret/året eller vad det nu var. Olika barn beter sig olika men vår erfarenhet var olustig med barnstol i baksätet.

ClasseClas: tack för länken, men som jag skrivit tidigare så önskar jag hjälp med detta av någon som kan/gjort operationen tidigare. Jag känner mig inte riktigt redo för att greja detta själv...ang plastsjoket som kommer skapa ett hål i instrumentbrädan så är väl det ok om allt bara blir återställt när man monterar tillbaka airbagen.

reflektionen är intressant, minns att jag och lillebrorsan var jättenöjda när vi kunda ligga raklånga och sova på tvären i baksätet.. :shock:

Skäreläjan: tackar för tipset, har läst den tråden tidigare och hade hoppats på att respons av någon som kanske genomförde operationen.

Ingen?

13
Hej, förstår dilemmat. Jag har också en 03 SM och 3 småbarn , 2, 5 och 7 år. Vår minsting har åkt bakåtvänt i baksätet utan problem.

Frugan eller någon av storebröderna sitter oftast bredvid och kan peta dit nappen vid behov. Att ta bort airbagen fram är ju inte helt bra säkerhetsmässigt heller om någon skall sitta där....

När frugan ibland åker själv med lillen så funkar det utmärkt , men det varierar ju kanske som du säger med olika barn, så länge det rullar är vår tyst, förutsatt att han inte är för trött/hungrig etc.

Är det så att det är ett absolut krav att åka fram skulle jag byta till en bil där det går att stänga av Bagen, helst på verkstad och inte med nyckel som kan glömmas i fel läge.

Jag misstänker att om du demonterar hela paketet är bilen inte godkänd längre eller? det är ju en allvarlig ändring. Airbag lampan kommer inte att lysa upp vid start och dom kollar ju bilens el med instrument vid besiktningen, vad kommer det säga om AB funktionen?

Tycker generellt att mina sitter väldigt bra och säkert bak i santan.
När de större barnen fyllt 3 drygt och väger över 15 kg har vi använt en framåtvänd bilbältesstol i baksätet.

Orsaken till detta är ju att det endast är vi svenskar eller nordbor möjligen som sätter barnen i framsätet.

Vi har en voyager också och där går det inte heller att koppla ur bagen.

14
douglas72 skrev:tack alla för era inlägg !

....

ClasseClas: tack för länken, men som jag skrivit tidigare så önskar jag hjälp med detta av någon som kan/gjort operationen tidigare. Jag känner mig inte riktigt redo för att greja detta själv...ang plastsjoket som kommer skapa ett hål i instrumentbrädan så är väl det ok om allt bara blir återställt när man monterar tillbaka airbagen.

...
Ingen?
Jag skickade länken till dig så kan du ta med en utskrift till "någon" som är beredd att montera loss airbagen. Det är ju inte jättesvårt precis. Alternativet till att demontera är att koppla ur den elektriskt. Det är ju så det funkar med de nyckellösningar som finns på en del bilar, bl a Santa Fe CM.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

15
Nej ErikH, hasr ingen uppfattning om kostnad.
Billigast lär det ändå vara att leja en kunnig till att plocka bort gaspatronen till airbagen.Den kan enkelt och utan åverkan återmonteras
vid försäljning.
(Borde klassas som hushållsnära tjänster och jag har i vart fall inga skrupler om det hela sker skattefritt )

Men en allmän V-A-R-N-I-N-G är på sin plats:
Om man inte är säker på vad man håller på med så ska man låta bli
att meka med airbags.
Gäller generellt för alla större ingrepp på ratt och instrumentbräda.
Sådant kan ofrivilligt utlösa en airbag.

För att tillfälligt inaktivera airbags,gör så här:
1. Ratten i neutralt läge(hjulen pekar rakt fram)
2.Startnyckel i läge låst.
3. lossa minus(jord)kabeln på batteriet.
4.Vänta i minst 2min

Petroff

Detta tips skrev jag då jag var lite feg och ängslig.
Nu skiter jag i det....

Det finns två faktorer som kan utlösa en airbag:
1) Elektronisk givare.
2) Mekanisk mekanism.
Alltså:
1) Den elektroniska givaren inaktiverar du enligt ovan angiven beskrivning.
2) Ge f-n i att banka på patronen då du plockar bort den.

Återstår bara ett litet aber: Varningslampan för "airbag" lär lysa.
Om de noterar detta på besiktningen så åker du på ombesiktning.(2:a)
Hur man släcker den varningslampan får du klura ut själv.(men det går så klart)

Lycka till!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart