Annons

Oljeläckage vid diff och fördelare

1
Hm, det var ju inte så skoj. Hade lämnat upp bilen till min mekaniker för att köra en recond inför vintern, men eftersom jag inte har haft bilen så länge så bad jag honom ta en titt.

Han hittade läckage från bakdiffens packning och från fördelaren fram. Jag har sett lite info om läckage från diffen bak och det var inga problem tyckte han. Däremot har jag inte sett nåt om fördelarläckage, är det någon som har erfarenhet av det?

Bilen lär väl bli kvar hos meken ett tag nu... :-(
Annons

2
Nu har min mekaniker beställt delar för att fixa till detta iaf. Passar på att byta så mycket packningar som möjligt på de ställen som ändå ska monteras ner nu.

Så nu blir inte bilen bara recondad och fin,,, den blir helservad också, alltid något.

Här var en liten genomskärningsbild som var användbar iaf.
Bild

3
Jag har inte haft det problemen,men det var ju bra att det löste sig smidigt för dig.
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.

4
BlackDog skrev:Jag har inte haft det problemen,men det var ju bra att det löste sig smidigt för dig.
Jo jag hoppas att det fixar till sig. Han har gått igenom bilen lite mer nu och säger att den är i bra skick,,, avgasvärdena var mycket bra,, just det känns ganska skönt att veta.

Måste gå upp och titta på den i helgen,,, har ju inte sett den på snart en vecka :-)

Trevlig helg
Hyundai Santa Fe Gls 2003. Svart som f-n
Hyundai Matrix 1.8 Gls 2006. Silvergrå typ
VW 1300 -70 cabprojekt. Eh, träfärgad och blå
Mazda 323f V6 -97 banracingprojekt. Svart
Jonsered LR12 -03 Hotrodgräsklippare :-). Röd/svart

Re: Oljeläckage vid diff och fördelare

5
HKH skrev:Hm, det var ju inte så skoj. Hade lämnat upp bilen till min mekaniker för att köra en recond inför vintern, men eftersom jag inte har haft bilen så länge så bad jag honom ta en titt.

Han hittade läckage från bakdiffens packning och från fördelaren fram. Jag har sett lite info om läckage från diffen bak och det var inga problem tyckte han. Däremot har jag inte sett nåt om fördelarläckage, är det någon som har erfarenhet av det?

Bilen lär väl bli kvar hos meken ett tag nu... :-(
Tror bestämt att det finns en hel del om läckage i fördelar-låda här på forumet. Har förekommit så pass ofta att det ligger i gränstrakterna till typiskt modell-fel.(SM) Det finns dock en tendens till att orsaken till
olje-läckage kan orsakas av överfyllnad av oljemängd i samband med service.

/Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Re: Oljeläckage vid diff och fördelare

6
petroff skrev:
HKH skrev:
Tror bestämt att det finns en hel del om läckage i fördelar-låda här på forumet. Har förekommit så pass ofta att det ligger i gränstrakterna till typiskt modell-fel.(SM) Det finns dock en tendens till att orsaken till
olje-läckage kan orsakas av överfyllnad av oljemängd i samband med service.

/Petroff :wink:
Jepp, det där med överfyllning var exakt det han sa. Trycket blir för högt och det börjar läcka. Tur att problemet upptäcktes innan det hann bli värre konsekvenser iaf.
Hyundai Santa Fe Gls 2003. Svart som f-n
Hyundai Matrix 1.8 Gls 2006. Silvergrå typ
VW 1300 -70 cabprojekt. Eh, träfärgad och blå
Mazda 323f V6 -97 banracingprojekt. Svart
Jonsered LR12 -03 Hotrodgräsklippare :-). Röd/svart

7
Halloj,

Bilen är fortfarande inne hos meken och är ganska mycket nedmonterad. Det är ju lite att ta bort när man ska in i fördelaren.

Bild
Nja, det har läckt en del här och någon har försökt att stoppa det med silicon, med tveksamt gott resultat.
Bild
Och här har vi diffen som det också har läckt lite ifrån.
Hyundai Santa Fe Gls 2003. Svart som f-n
Hyundai Matrix 1.8 Gls 2006. Silvergrå typ
VW 1300 -70 cabprojekt. Eh, träfärgad och blå
Mazda 323f V6 -97 banracingprojekt. Svart
Jonsered LR12 -03 Hotrodgräsklippare :-). Röd/svart

8
Lite bilder medans den är på lyften:
Bild
Fördelningsboxen borttagen
Bild
Här ligger skrället,,, ser riktigt bra ut,,, verkar "bara" vara tätningarna som behöver åtgärdas

Fortsättning följer
Hyundai Santa Fe Gls 2003. Svart som f-n
Hyundai Matrix 1.8 Gls 2006. Silvergrå typ
VW 1300 -70 cabprojekt. Eh, träfärgad och blå
Mazda 323f V6 -97 banracingprojekt. Svart
Jonsered LR12 -03 Hotrodgräsklippare :-). Röd/svart

9
:D
Håller med.Syns att bitarna rullat, men av fotot att dömma inget onormalt.

/"Petroff" :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
Sådärja, nu är bilen i min ägo igen och är ute på vägarna. Allt genomgånget och allt fixats som behövdes. 22 timmar effektiv tid på lyften, så nu vore det väl f-n om den inte rullar ett tag :-)
Hyundai Santa Fe Gls 2003. Svart som f-n
Hyundai Matrix 1.8 Gls 2006. Silvergrå typ
VW 1300 -70 cabprojekt. Eh, träfärgad och blå
Mazda 323f V6 -97 banracingprojekt. Svart
Jonsered LR12 -03 Hotrodgräsklippare :-). Röd/svart

11
:D Sådärja! Då håller vi tummarna för att det håller tätt!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
Jepp, nu har jag kört 200 mil sen jag fick tillbaka den och den funkar kanon. Nu blir det lite fix interiört. Först ett stereobyte och sedan måste jag tona rutorna på nåt sätt. Känns som man åker buss och med full insyn. Någon som kan rekommendera nåt typ Solarplexius eller Soyafilm eller nån annan variant som är lite lättare än att klipp&klistra?
Bild
Hyundai Santa Fe Gls 2003. Svart som f-n
Hyundai Matrix 1.8 Gls 2006. Silvergrå typ
VW 1300 -70 cabprojekt. Eh, träfärgad och blå
Mazda 323f V6 -97 banracingprojekt. Svart
Jonsered LR12 -03 Hotrodgräsklippare :-). Röd/svart

Fördelningsväxellåda Fram

13
Hej jag är inte så frekvänt på forumet, men har läkage på Fördelningsväxellåda Fram var till Hyundai dom kollade och sa att det var överfyllt på min "låda" me
men idag skulle jag kolla oljan "har fortfarande läkage" så pös det när jag tog bort oljepluggen bilen har stått i tre dar så jag misstänker avluftningsventilen som sitter överst på lådan "övertryck" så att det blir läkage,
har någon gjort rent den eller vet hur den sitter fast så man kan göra en översyn på den??
Tacksam för svar / Chrille

15
Hej,

Jag läste lite om att det ska vara ok att det kan läcka,,, men som min bilmek sa "bullshit" (han är från England). Han tog bort allt i beståndsdelar och såg att packningen som satt i inte var den bästa. Den såg heller inte likadan ut som den original som han beställde.

Efter att han rengjort och bytt alla packningar som gick att byta så siliconade han ihop det,,, och inte med "vanlig" silicone,,, utan nån racevariant som är ruggigt anpassad för värme. (Han är gammal F1 mekaniker så han har rätt bra koll om man så säger :-)) En av packningarna var en "ut-och-in" variant som tydligen var en bitch att byta.

Nu har jag kört mer än 300 mil och det är snustorrt. Så jag köper nog inte att det är ok att det kan läcka.
Hyundai Santa Fe Gls 2003. Svart som f-n
Hyundai Matrix 1.8 Gls 2006. Silvergrå typ
VW 1300 -70 cabprojekt. Eh, träfärgad och blå
Mazda 323f V6 -97 banracingprojekt. Svart
Jonsered LR12 -03 Hotrodgräsklippare :-). Röd/svart