Annons

Backkamera, registreringsskylt...

1
Hej, jag har köpt en backkamera (de hade extrapris på det på Jula nyligen, http://www.jula.se/tradlost-backkamerasystem-128752) som jag skulle vilja montera på min Santa... Kameran är fastsatt på en c:a 2 cm bred "plåtbit" och det är meningen att den skall monteras in bakom registreringsskylten. Men min registreringsskylt sitter i en plasthållare som verkar vara fastklistrad med en väldigt stark dubbelhäftande tejp. Jag skulle vilja få loss den övre kanten så att jag kan skjuta in "kameraplåten" under, och kanske skruva fast det hela sedan.

Har ni något bra tips om hur jag kan lossa registreringsskylthållaren utan att skada karossplåten?

Sedan, när jag har satt fast kameran, vore det ju optimalt att koppla den till backljuset, så det blir nästa utmaning att dra elsladden från bakluckan till backljuset, så om ni har något bra tips om hur det görs bäst, så vore jag jättetacksam för det också...

Tack i förväg!
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04
Annons

Re: Backkamera, registreringsskylt...

2
herz skrev:Men min registreringsskylt sitter i en plasthållare som verkar vara fastklistrad med en väldigt stark dubbelhäftande tejp. Jag skulle vilja få loss den övre kanten så att jag kan skjuta in "kameraplåten" under, och kanske skruva fast det hela sedan.
Har ni något bra tips om hur jag kan lossa registreringsskylthållaren utan att skada karossplåten?

Tack i förväg!
Troligen sitter hållaren med dubbelhäftande tejp - det är mycket vanligt att handlarna gör så för att slippa borra hål i den delen av bakluckan som är av PLAST!
(Eller om det helt enkelt går fortare/är billigare än skruv...? :roll: )
På vår 03:a lossnade tejpen efter något år, och då borrade jag hål, och då satt den! :idea:
Så - det är säkert bara till att lossa nummerplåtshållaren försiktigt, och sedan kan du sätta tillbaks den med skruv, tycker jag. Jag tog för säkerhets skull fyra stycken, så den sitter nog 17 än...! :badgrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
På min -03 var då skylten limmad! Satt som berg. Jag försökte ta bort skylten men fick ge mig för jag trodde plasten skulle spricka. Enl verkstan så slutade man limma skyltarna efter meddelande från HK.
Jag skulle nog testa ett långt buntband, som i NoC:s tråd Hyundai Coupé, när man tar bort emblemen.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

4
Tack för era svar... Nu tror jag också att skylthållaren är limmad som på Opticrobs bil... jag skall göra nya försök.
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04

6
Tack!
jo jag hade plockat ut plåten när jag såg att hållaren inte var fastskruvad utan tejpad med dubbelhäftande tejp. Den var riktigt stark, så det gick inte att dra loss den...

Men nu har jag tagit bort den, och gissa hur! Jo, med WD-40 förstås! Jag råkade se denna video ( där man tar bort ett klistermärke med WD-40, så jag sprayade på lite WD-40 och det gick att ta bort skylten utan att vare sig skylthållaren eller bilen under tagit skada... Och det tog inte så lång tid heller...
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04

8
Jo, jag har monterat kameran och det funkar bra. Sant, displayen är väldigt liten och eftersom det är en vidvinkelkamera (fisheye) så blir det lite lurigt med avståndskänslan, men det hjälper mig ändå... Nu har jag också noterat att - fast det stod att kameran var vattenskyddad - så kan skyddslinsen bli immig när det har regnat... Men nu orkar jag inte montera bort det och gå tillbaka till Jula med den för att klaga.

Så om du inte har köpt den har du sparat en tusenlapp, och kan glädjas åt det:)
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04

9
tackar för infon, då kännde min mage rätt då, att den inte var så jätte bra, då ska jag gå in o klaga sen.

Ska höra me chefen vart vi köpte våra som sitetr på lastmaskinerna tror han gav 1500 för dom me skärm o allt har för mig dte var en 7 eller en 9 tums skärm till dom hehe

quote="herz"]Jo, jag har monterat kameran och det funkar bra. Sant, displayen är väldigt liten och eftersom det är en vidvinkelkamera (fisheye) så blir det lite lurigt med avståndskänslan, men det hjälper mig ändå... Nu har jag också noterat att - fast det stod att kameran var vattenskyddad - så kan skyddslinsen bli immig när det har regnat... Men nu orkar jag inte montera bort det och gå tillbaka till Jula med den för att klaga.

Så om du inte har köpt den har du sparat en tusenlapp, och kan glädjas åt det:)[/quote]
kör volvo v70 n 2,4t

10
Ja, jag är lite kluven... Så dålig är den annars inte... Jag har sett andra kameror men alla hade videokabel för bilden... Den trådlösa överföringen mellan kamera och skärm fungerar jättebra för mig. Att skärmen är liten, har också en fördel, den tar inte så stor plats, även så var det en smula knepigt att placera den... Jag har redan en Nokia N800 vid vindrutan i mitten som jag brukar använda som GPS-skärm...

Det allra bästa vore naturligtvis om man hade en sådan här universaldevice med ganska stor skärm som man tänker köpa in i ett annat tråd (http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2665), och utnyttja dess skärm även för backkamera. Den har iaf kabelingångar för video, så det går säkert att lösa...
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04

11
Hej,

Funderar också på nåt typ av kamera, men jag ser mest problemet hur man ska koppla elen till backljuset. Hur drar man det på bästa sätt och minsta åverkan?

Mvh / HKH

12
Det skulle jag också vilja veta... Själv har jag - tills vidare - kopplat in kameran till en ledning i bakluckan som alltid har ström när motorn är igång. Så kameran är igång hela tiden. Men jag måste sätta på monitorn för att se bilden...
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04