Annons

Bränsleföbrukning Diesel Bensin

1
Alla pratar att det drar mycket bränsle hade en v6 innan den drog ca:1,2-1,3 i blandad körning, med vagn som väger 1900 Kg 1,5-2,0 Har nu en diesel drar ca: 0,85 blandad körning, med vagnen efter 1.35 det tycker inte jag är farligt Det kostar om man vill ligga på topp.
Kör en Santa Fe 2,2 Diesel 2008 Campar året runt
Annons

2
Jovisst...! V6:an är ju ganska törstig, men hemmavid åker man ju "lillebil", så det blir på längre sträckor man åker Go´Santa...! :D :D
Har hört med handlar´n häromdagen, och fordonsskatten för dieselbilar lär vara på väg ner...? :doubt:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Martin.n skrev:0,69 sist vi for till fjälls, och man kör ju efter skyltarna :roll: He he.
Men du får inte lägga ihop vad det står på dom - 50 + 50 ÄR INTE 100 i detta fallet...! :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Å jag har just kommit hem efter att ha dragit husvagn drygt 100 mil med min CM-V6 automat. Husvagnen vägde kring 1300 kg (totalvikt 1450). Vägarna bestod av en blandning av vanlig landsväg 30/40/50/60/70/80 (oj så många varianter på hastigheterna), motorväg och motortrafikleder, samt en och annan smal och krokig grusväg och lite stadskörning.
Genomsnittsförbrukningen landade på 1,41 liter/mil, och det är jag nöjd med. :D :D

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

6
Vad kul, Bengt! :D
Jag har förvisso inte särskilt många mil med husvagnen bakpå, men jag har till min förvåning
inte märkt särskilt mycket av den förväntade förbrukningsökningen...? :?
Jag har kallt räknat med att bilen skulle dra 1,6 - 1,8 liter/mil, och det hade jag fått finna mig i, tycker det är OK,
då vi inte skall ge oss ut några mer landsomfattande utfärder, då vi är nya på det här med husvagn... :mrgreen: :biggrin:
MEN! Med vagnen (totalvikt 1600) efter, och för det mesta i hastigheter kring 75 - 85, är jag lite förvånad, att inte mätaren sjunker fortare än vad den gör?
Tänker ta en riktig koll på det, nästa gång vi skall ut och köra med vagnen. :idea:
Förresten, Bengt - du har inte varit i Bohuslän också...? :?: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
jag personligen tycker eran soppa förbrukning, är väldigt hög,

farsan talade om om santan förut när han körde hade han en förbrukning på 1,3-1,4.

me en knaus 1450 vagn nu upp viktad till 1500.

Me nya subarun ligger han mellan 1,1 o 1,3.

Den nya automat lådan i subarun är helt fantasiskt säger han .
kör volvo v70 n 2,4t

8
Skäreläjan skrev: Förresten, Bengt - du har inte varit i Bohuslän också...? :?: :biggrin:
Visst har jag varit i Bohuslän också :D :D - men det blev bara ett par dagar i Lysekil för någon vecka sen.
Den gången drogs husvagnen av HSB:s Volvo V70 2,5 FT automat, som körs på etanol, och då låg förbrukningen närmare 2 liter/mil (drar annars 1,4 utan släp).

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

9
BengtB skrev:Å jag har just kommit hem efter att ha dragit husvagn drygt 100 mil med min CM-V6 automat. Husvagnen vägde kring 1300 kg (totalvikt 1450). Vägarna bestod av en blandning av vanlig landsväg 30/40/50/60/70/80 (oj så många varianter på hastigheterna), motorväg och motortrafikleder, samt en och annan smal och krokig grusväg och lite stadskörning.
Genomsnittsförbrukningen landade på 1,41 liter/mil, och det är jag nöjd med. :D :D

/BengtB
:D Låter som "Mälaröarna runt"! Inte en vägsträcka över 80. :lol:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
petroff skrev:
:D Låter som "Mälaröarna runt"! Inte en vägsträcka över 80. :lol:

Petroff :wink:
Javisst är det konstigt att släpet liksom suddar ut alla hastighetsskyltar som visar mer än 80. :wink:
Och det gäller inte bara på Mälaröarna utan till och med nere i mörkaste Småland, dit den senaste resan gick. :2lol:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.