Annons

Centrallås

1
Hej. Jag har problem med mitt centrallås.Det började med att när förardörren öppnades så låste bilen sig. Det händer inte så ofta i början men kom oftare o oftare och till slut kunde hela tiden. Var på verkstaden och bytte en motor som sitter i förardörren pris 2800kr inkl.arbete. Men nu så låser bilen upp sig (man hör att det klickar) när nycklen sitter i tändningslåset och man öppnar dörren. Det är j-vligt irreterande. Idag så testade jag nycklen till låset på bagageluckan men det var bara bagageluckan som låste sig. Är inte det kopplat till centralåset? Kanske det är boven dramat. Är det någon som har nått tips eller är det bara att beställa tid hos verkstaden. Tacksam för tips. Rickard
Annons

2
Om jag förstår dig rätt så låser bilen upp sig när du öppnar förardörren inifrån ? Du menar alltså att du har låst alla dörrar innan ?

Vad det gäller bakluckan så styr den inte resten av låsen, och det gäller nog även passagerardörren. Det är i regel bara förardörren som kan aktivera centrallåset och kanske därav att bilen låser upp sig när du öppnar den dörren inifrån.

Hur gammal är bilen förresten ? Det är ingen garantifråga ?

Låsproblem

3
Hej,

Min sambo har samma problem på sin Mitsubishi. Jag är ganska säker på att hon har ett kabelbrott i dörren så att någon kabel sluts/kortsluts när dörren är i vissa lägen och att detta i sin tur påverkar c-låset.

4
Vet inte om jag förstått problemet rätt. Men om jag sitter i min bil, har nyckeln i tändningslåset och då låser dörrarna med knappen Lock i vänster framdörr, så kan jag inte öppna dörren bara genom dra i handtaget, utan måste först låsa upp med knappen Unlock (har inte prövat att låsa upp med fjärrkontrollen i det läget).
I vilket fall som helst borde det ju vara ett verkstadsärende om låsen öppnas enbart genom att man drar i dörrhandtaget.

Låsning av bakluckan med nyckel låser inte dom övriga dörrarna.

/BengtB

5
Om jag sitter i bilen och den är upplåst och nycklen i tändningslåset så klickar det i centrallåset och bilen försöker öppna sig trots att bilen är öppen när jag öppnar dörren. Jag har varit och slitit i kablarna men det verkkar inte vara något kabelbrott. Bilen är en 01:a och har gått 6500mil.HVH Rickard

6
BengtB skrev:(har inte prövat att låsa upp med fjärrkontrollen i det läget).
/BengtB
Sitter nyckeln i tändningslåset går det inte att låsa bilen med fjärrkontrollen, tyckte det skulle vara bra när bilen var riktigt isig och skulle tina upp...ville ju inte att någon skulle sno bilen.....

Stahl

7
hej sdO

vad har din sambo för mitsubishi?
är det en galant 93-96 har jag nog lösningen på det problemet.
dörrlåset i dörren har säkert ärgat i aktivatorn,ta ut hela låset (inte nyckeldelen utan låset som låser dörren i bilen)längst ner där kabeln går in skruvar du isär,putsat kontaktytorna smörjer med vaselin eller något
annat fuktavvisande,tror att detta är lösningen,jag har fixat många med
liknande problem.

mvh odde.

13
inte alls förvånad,det är nog den mitsun med minst problem, förutom rost.
har själv en galant gti dynamic four (4x4)-92 ca:23000 mil.jag har inte haft några stora rep.bytat tank(bränslerör sönderrostade),mellanlagringar,
avgas 1gång.bromsrör, inte ens bytat koppling.tror inte grundmotorn är
samma.det är länge sedan hyundai använde mitsumotorer,det är nog en egen skapelse.


odde.