Annons

Automatlåda till diesel

1
Har vi en överväxel i våra 5-växlade automatlådor? Jag har observerat ett konstigt beteende hos min i all fall.

Vid kallstart dröjer det en sträcka innan lådan går ner till ordinarie varvtal.
t.ex vid 90 km/h sjunker varvtalet ca 300 varv efter 5 körda km (7 km vid minusgrader) och detta även om man ligger i "manuell" och displayen visar växel 5 hela tiden.

Så vitt jag hittat finns det inget beskrivet om överväxel i specifikationerna, eller är det något annat fenomen hos lådan som jag feltolkat?

/Jaktterrier
/Jaktterrier
__________
Santa Fe -07, CRDi A5 C7 Satin Beige
Annons

2
Hej Jaktterrier och välkommen!

Jovisst finns det lockup på lådan! Mer info här från februariträffen:
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
Fråga: Automatlådan i CM Hur funkar styrningen av autlådan? Vilka parametrar används? Hur påverkar vxllådstempen själva växlingarna? Ref. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1055

Svar: Till och börja med är det två olika automatväxellådor till CM, en 4-stegad till V6 och en 5-stegad till Dieseln. Båda två är utrustade med så kallad LOCK UP på de två högsta växlarna (jajamensan trots vad våra vänner motorjournalisterna säger så finns lock up på 3-an och 4-an hos V6 och 4-an och 5-an hos dieseln). Lock up märks tydligt om man ligger
på konstant fart och gasar lite, varvtalet kommer att gå upp ett par hundra varv utan att den växlar, dvs lock up släpper. Släpper vi något på gasen utan att hastigheten minskas kommer varvtalet att gå ner, lock up går in och låser. Man kan tycka att lock up är i känsligaste laget och hoppar i och ur som den vill, men den är inställd för att hela tiden optimera varvtalet för att bränsleförbrukningen skall bli så låg som möjligt. (Det finns en tendens idag att vi överbelastar våra motorer genom att ligga på alldeles för låga varvtal i tron att vi då sparar bränsle, detta är fel och egentligen endast möjligt på grund av den fina motorstyrning som vi har idag, en äldre bil hade vid dessa varvtal och belastningar spikat och tvingat oss att växla ner). Det som bestämmer vilken växel som bilen använder är två hastighetssensorer som sitter i automatlådan, en ingående hastighetssensor som sitter på ingåendeaxeln i automaten, denna mäter (förenklat) motorvarvtalet. Sedan har vi en hastighetssensor som mäter utgående axelns hastighet, denna mäter (också förenklat) bilens hastighet, dessa två tillsammans med gaspedalens läge bestämmer vilken växel som för tillfället används. För att ytterligare förfina växlingarna tar styrningen av automatlådan hänsyn till automatväxellådans oljetemperatur, samt adaptionen. Adaptionen är ett självlärande system som tar hänsyn både till slitage (vartefter en växellåda slits så kommer trycken och styrningen av växlingarna kompenseras för att detta inte skall påverka) och förarens körstil (växellådan kommer att justera växlingarna beroende på hur föraren kör. Sportigt, aggressivt, försiktigt, ekonomiskt osv. denna del av adaptionen är snabb och ändras hela tiden beroende på körstil.)
Automatväxellådans oljetemperatursensor justerar växlingarna på grund av att oljans viskositet ändras med temperaturen. Dessutom kommer låga oljetemperaturer att förhindra att den högsta växeln samt lock up läggs i, detta för att så snabbt som möjligt få upp temperaturen i både automaten och motorn för att avgasreningen skall börja fungera.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hej och välkommen till Forumet, Jaktterrier!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
En jaktterrier bland alla katter & hermeliner, det kan bli något det!

VÄLKOMMEN förstås, hälsar

Svartbjörn, (på tal om terriers, hermeliner mm) 8)
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

5
Tack för det varma välkomnandet och ett fullödigt svar.

Tänk vad man kan lära sig efter 2000 mil :D

/Jaktterrier
/Jaktterrier
__________
Santa Fe -07, CRDi A5 C7 Satin Beige

Hej Classe Cals!

6
ClasseClas skrev:Hej Jaktterrier och välkommen!

Jovisst finns det lockup på lådan! Mer info här från februariträffen:
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
Fråga: Automatlådan i CM Hur funkar styrningen av autlådan? Vilka parametrar används? Hur påverkar vxllådstempen själva växlingarna? Ref. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1055

Svar: Till och börja med är det två olika automatväxellådor till CM, en 4-stegad till V6 och en 5-stegad till Dieseln. Båda två är utrustade med så kallad LOCK UP på de två högsta växlarna (jajamensan trots vad våra vänner motorjournalisterna säger så finns lock up på 3-an och 4-an hos V6 och 4-an och 5-an hos dieseln). Lock up märks tydligt om man ligger
på konstant fart och gasar lite, varvtalet kommer att gå upp ett par hundra varv utan att den växlar, dvs lock up släpper. Släpper vi något på gasen utan att hastigheten minskas kommer varvtalet att gå ner, lock up går in och låser. Man kan tycka att lock up är i känsligaste laget och hoppar i och ur som den vill, men den är inställd för att hela tiden optimera varvtalet för att bränsleförbrukningen skall bli så låg som möjligt. (Det finns en tendens idag att vi överbelastar våra motorer genom att ligga på alldeles för låga varvtal i tron att vi då sparar bränsle, detta är fel och egentligen endast möjligt på grund av den fina motorstyrning som vi har idag, en äldre bil hade vid dessa varvtal och belastningar spikat och tvingat oss att växla ner). Det som bestämmer vilken växel som bilen använder är två hastighetssensorer som sitter i automatlådan, en ingående hastighetssensor som sitter på ingåendeaxeln i automaten, denna mäter (förenklat) motorvarvtalet. Sedan har vi en hastighetssensor som mäter utgående axelns hastighet, denna mäter (också förenklat) bilens hastighet, dessa två tillsammans med gaspedalens läge bestämmer vilken växel som för tillfället används. För att ytterligare förfina växlingarna tar styrningen av automatlådan hänsyn till automatväxellådans oljetemperatur, samt adaptionen. Adaptionen är ett självlärande system som tar hänsyn både till slitage (vartefter en växellåda slits så kommer trycken och styrningen av växlingarna kompenseras för att detta inte skall påverka) och förarens körstil (växellådan kommer att justera växlingarna beroende på hur föraren kör. Sportigt, aggressivt, försiktigt, ekonomiskt osv. denna del av adaptionen är snabb och ändras hela tiden beroende på körstil.)
Automatväxellådans oljetemperatursensor justerar växlingarna på grund av att oljans viskositet ändras med temperaturen. Dessutom kommer låga oljetemperaturer att förhindra att den högsta växeln samt lock up läggs i, detta för att så snabbt som möjligt få upp temperaturen i både automaten och motorn för att avgasreningen skall börja fungera.
Tack för en underbar hemsida som du har skapat. Har precis blivit medlem och har haft många frågor om chip/ diesel box.

Men har även haft funderingar över "over lock" och vad det är. Som du citerat så är det just via motorjournalers tester som jag lästa om att det skulle saknas i Santa fe. men exakt vad de mena förstod jag inte först du förklara det så fint och lättförståeligt. Du har beskrivit ordet "over lock" till 100% belåtenhet även för en som jag.

Mvh

Cengiz............
Santa fe 2.2 exclusive -07

7
Hej Cengiz och mycket välkommen till Forumet! :D :D :D
Visst är det lärorikt med ett sånt här forum!
Här finns riktig expertis om man behöver råd...! :wink: :wink:
Och kul! Glöm inte kika igenom "Projekt- och Bilarkivet" samt "Funderingar och Svammel" - där finns också mycket roligt! :wink: :wink:
F ö är det väl lite stiltje på inläggen just nu - folk har väl en massa att göra nu förstås - med båtar, husvagnar och en massa annat kantänka... :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Hej !

8
Skäreläjan skrev:Hej Cengiz och mycket välkommen till Forumet! :D :D :D
Visst är det lärorikt med ett sånt här forum!
Här finns riktig expertis om man behöver råd...! :wink: :wink:
Och kul! Glöm inte kika igenom "Projekt- och Bilarkivet" samt "Funderingar och Svammel" - där finns också mycket roligt! :wink: :wink:
F ö är det väl lite stiltje på inläggen just nu - folk har väl en massa att göra nu förstås - med båtar, husvagnar och en massa annat kantänka... :roll:

Tack så mycket för välkomnandet.
Det är alltid roligt när man kan prata om något man har gemensamt
Första gången jag äger en Hyundai men definitivt inte den sista mycket imponerad har jag blivit under dessa få dagar jag haft den ska bli riktigt spännande att se hur den står sig i mina ögon och inte en reporter eller någon annan efter en längre tid av ägande

Mvh

Cengiz..............
Santa fe 2.2 exclusive -07

10
Skäreläjan skrev:Roligt att höra att du också är nöjd med din Santa!
Vi blev också glatt överraskade en gång - och är fortfarande helnöjda...! :biggrin: :biggrin:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1324
Jag ser att du har en santa med V6 med A4 låda.

Var själv inne på en bensinare men när jag hörde från en vän att den drar ca 1,6 liter blandad körning fick jag avskräck.

Och den siffran stämmer rätt så bra med vad teknikensvärld kom fram till i ett test.

Min har partikelfilter och medför reducerad skatt men 7020kr som den årliga skatten kostar är inte lite ändå. Men räknat på 2000mil som årlig körsträcka så kom jag fram till att jag tjänar på att köra en diesel istället för bensin. Sedan tycker jag att vridmomentet i bensinaren är relativt låg jämförelse med bilens storlek.

Men som sagt det beror på vad man har för egna krav på bilen.

Själv har jag alltid tyckt om och haft bilar med mycket kräm under locket.

Men då jag har problem med ryggen ville jag ha en mera komfortabel bil så det blev en santa och då med den motor som enligt mig passar bäst till bilens storlek och tyngd.

Mvh

Cengiz........

mvh
Santa fe 2.2 exclusive -07

11
cengiz skrev: Jag ser att du har en santa med V6 med A4 låda.
Var själv inne på en bensinare men när jag hörde från en vän att den drar ca 1,6 liter blandad körning fick jag avskräck.
Och den siffran stämmer rätt så bra med vad teknikensvärld kom fram till i ett test.
Cengiz........
mvh
Stämmer med V6 och automat - men sedan stämmer det inte riktigt nej...!

Ingen kan förneka att den är en aning törstig, men i verkligheten drar den 1,15 - 1,2 liter per mil, blandad körning. Jag har vid ett tillfälle varit nere på 0, 86 liter/mil!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=936
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1182

( Jag har tidigare deklarerat min åsikt om en del s k "motorjournalister", som ofta har ett "svenskt" bilmärke stämplat i pannan... :roll: )

Tycker således inte 1,2 är en alldeles orimlig siffra för en bil som väger två ton, och som jag kan hänga på ytterligare två ton på kroken, när jag så önskar!
Visst är dieseln kanon den med - men för egen del så rullar Santan så lite, att det i förhållande till fordonsskatten skulle vara dyrare...! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
Skäreläjans uppfattning om V6:ans förbrukning stämmer exakt med mina egna erfarenheter. Bara med den skillnaden att jag vid något tillfälle varit nere på 0,84 l/mil. :roll:
Likheten har väl med bilens färg att göra...:shock: :shock:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

13
BengtB skrev: Likheten har väl med bilens färg att göra...:shock: :shock:
/BengtB
:lol: :lol:
Ja alldeles säkert, Bengt! Det är inte bara den snyggaste ( :biggrin: ),
det är nog något med kulörens luftmotstånd och nåt annat...? :smoking: :lol: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Skäreläjan skrev:
BengtB skrev: Likheten har väl med bilens färg att göra...:shock: :shock:
/BengtB
:lol: :lol:
Ja alldeles säkert, Bengt! Det är inte bara den snyggaste ( :biggrin: ),
det är nog något med kulörens luftmotstånd och nåt annat...? :smoking: :lol: :biggrin:
....Och jag bryr mig inte så värst mycket om förbrukningen: Kör ju svart! :lol:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

15
petroff skrev: ....Och jag bryr mig inte så värst mycket om förbrukningen: Kör ju svart! :lol:
Petroff :wink:
Hm... Då ser du naturligtvis ingen förbrukning alls...? 8) ( :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"