Någon citera att det är samma motor som sitter i den "gamla" 2.2 liters crdi motorn som jag har på 155hk -07 till -09 och in i -10 innan den ersattesMartin.n skrev:Boxen är nu avbeställd....Martin.n skrev:Ok... men vart kan jag få bilen mappad då...svartafaran skrev:"Mappa" betyder att någon ställer om datorn i bilen så den går bättre öka turbotryck, insprutningstid, tryck mm. En KCR box ökar bara trycket i railen så det blir mer hästar med det kommer börja läcka tillslut det lovar jag!
vill veta så jag kan avbeställa boxen....
av den nya 2.2 liters crdi-R med 197hk. Kan det vara så att den är uppdaterad med just "mappning" eller är det mera avancerat än så?
Som sagt jag är inte så kunnig när det gäller dieselbilar.
Vet tex att när vi köpte vår Volvo S70 -00 helt ny så fanns den i två utföranden (2.4liters motorer utan turbo) med drygt 140hk och den andra på 170hk som vi köpte. Skillnaden skulle man framför allt märka i högra varv sa försäljaren det mins jag väl. Det var samma motor bara att den ena var "chippad" från fabriken tror att skillnaden då prismässigt var ca 20.000kr. Dyrt men garantin var kvar i alla fall.
Kan det vara något liknande när det gäller Santa fe och diesel motorerna som har samma cylinder volym men olika effekt?
för visso så är den nya automat och manuella lådorna 6 stegade/växlade medan min -07 har 5 steg/växlar vet inte om det skulle betyda något.
Blir glad och tror att fler är nyfikna på denna fråga gällande likheterna med den "gamla" och upptrimmade nykomlingen.
Har provat den på 197Hk och måste säga att det är en stor skillnad. Skulle faktiskt först köpa en sådan men 376.000kr som den skulle kosta med exclusive utförandet och 7-sitsig tyckte jag var lite väl mycket när jag hitta den jag har nu en -07 exclusive 7-sitsig som rullat drygt 7000mil för 154.000kr. Drygt lika mycket till för lite ansiktslyftning och extra 43hk tyckte jag inte det var värt.
Mvh
Cengiz............