Annons

Mappning

31
Martin.n skrev:
Martin.n skrev:
svartafaran skrev:"Mappa" betyder att någon ställer om datorn i bilen så den går bättre öka turbotryck, insprutningstid, tryck mm. En KCR box ökar bara trycket i railen så det blir mer hästar med det kommer börja läcka tillslut det lovar jag!
Ok... men vart kan jag få bilen mappad då...
vill veta så jag kan avbeställa boxen.... :D
Boxen är nu avbeställd.... ;)
Någon citera att det är samma motor som sitter i den "gamla" 2.2 liters crdi motorn som jag har på 155hk -07 till -09 och in i -10 innan den ersattes
av den nya 2.2 liters crdi-R med 197hk. Kan det vara så att den är uppdaterad med just "mappning" eller är det mera avancerat än så?

Som sagt jag är inte så kunnig när det gäller dieselbilar.

Vet tex att när vi köpte vår Volvo S70 -00 helt ny så fanns den i två utföranden (2.4liters motorer utan turbo) med drygt 140hk och den andra på 170hk som vi köpte. Skillnaden skulle man framför allt märka i högra varv sa försäljaren det mins jag väl. Det var samma motor bara att den ena var "chippad" från fabriken tror att skillnaden då prismässigt var ca 20.000kr. Dyrt men garantin var kvar i alla fall.


Kan det vara något liknande när det gäller Santa fe och diesel motorerna som har samma cylinder volym men olika effekt?
för visso så är den nya automat och manuella lådorna 6 stegade/växlade medan min -07 har 5 steg/växlar vet inte om det skulle betyda något.

Blir glad och tror att fler är nyfikna på denna fråga gällande likheterna med den "gamla" och upptrimmade nykomlingen.
Har provat den på 197Hk och måste säga att det är en stor skillnad. Skulle faktiskt först köpa en sådan men 376.000kr som den skulle kosta med exclusive utförandet och 7-sitsig tyckte jag var lite väl mycket när jag hitta den jag har nu en -07 exclusive 7-sitsig som rullat drygt 7000mil för 154.000kr. Drygt lika mycket till för lite ansiktslyftning och extra 43hk tyckte jag inte det var värt.

Mvh

Cengiz............
Santa fe 2.2 exclusive -07
Annons

Re: Mappning

32
cengiz skrev:
Martin.n skrev:
Martin.n skrev:
Ok... men vart kan jag få bilen mappad då...
vill veta så jag kan avbeställa boxen.... :D
Boxen är nu avbeställd.... ;)
Någon citera att det är samma motor som sitter i den "gamla" 2.2 liters crdi motorn som jag har på 155hk -07 till -09 och in i -10 innan den ersattes
av den nya 2.2 liters crdi-R med 197hk. Kan det vara så att den är uppdaterad med just "mappning" eller är det mera avancerat än så?

Som sagt jag är inte så kunnig när det gäller dieselbilar.

Vet tex att när vi köpte vår Volvo S70 -00 helt ny så fanns den i två utföranden (2.4liters motorer utan turbo) med drygt 140hk och den andra på 170hk som vi köpte. Skillnaden skulle man framför allt märka i högra varv sa försäljaren det mins jag väl. Det var samma motor bara att den ena var "chippad" från fabriken tror att skillnaden då prismässigt var ca 20.000kr. Dyrt men garantin var kvar i alla fall.


Kan det vara något liknande när det gäller Santa fe och diesel motorerna som har samma cylinder volym men olika effekt?
för visso så är den nya automat och manuella lådorna 6 stegade/växlade medan min -07 har 5 steg/växlar vet inte om det skulle betyda något.

Blir glad och tror att fler är nyfikna på denna fråga gällande likheterna med den "gamla" och upptrimmade nykomlingen.
Har provat den på 197Hk och måste säga att det är en stor skillnad. Skulle faktiskt först köpa en sådan men 376.000kr som den skulle kosta med exclusive utförandet och 7-sitsig tyckte jag var lite väl mycket när jag hitta den jag har nu en -07 exclusive 7-sitsig som rullat drygt 7000mil för 154.000kr. Drygt lika mycket till för lite ansiktslyftning och extra 43hk tyckte jag inte det var värt.

Mvh

Cengiz............
Motorn som sitter i 2010orna med 197hk är HELT ny. Så det du kan göra om du tycker din bil är trött är att trimma den. Och jag skulle rekommendera "chipp" före nån box... Har dock ingen superkoll på boxarna längre men vet att iaf KCR boxarna lurar motorn att den får för lite ladd vilket INTE är rätt väg att gå!
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

Re: Mappning

33
cengiz skrev:Drygt lika mycket till för lite ansiktslyftning och extra 43hk tyckte jag inte det var värt.

Mvh

Cengiz............
Som sagt - helt ny motor.
3000 mils serviceintervallmot tidigare 1,500mil och dessutom kamkedja istället för rem är den stora skillnaden, inte 43 hästar.

Lägg dessutom till bättre bränsleekonomi så räknar man hem en R-diesel i totalekonomin.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

34
Var ner till Uddevalla i onsdags och köpte ny husvagn å när jag ändå var så nära till T.M chiptuning så passade jag på. Vilken skillnad det blev. Kan inte säga annat än att jag blev gör nöjd. Det märktes tydligt när man närmade sig höga kusten, mycket mer ork i backarna ska bli kul å se vad det gör på förbrukningen. :D
Gun metal exlusive 07
960 Turbo
Alfa GTV2000 med sexa
Suzuki RMX250-K
Knaus Royale 560 UF -08

35
ingo.05 skrev:Var ner till Uddevalla i onsdags och köpte ny husvagn å när jag ändå var så nära till T.M chiptuning så passade jag på. Vilken skillnad det blev. Kan inte säga annat än att jag blev gör nöjd. Det märktes tydligt när man närmade sig höga kusten, mycket mer ork i backarna ska bli kul å se vad det gör på förbrukningen. :D
Jaså - man har varit till Tjörn i smyg...!? :shock: ( :lol: )
Vad blev det för husvagn då (nyfiket) ?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

36
Det blev en Knaus Royale 560 uf.
Jag spanade efter klubb märke på alla santor jag mötte men såg ingen. Å ingen lapp fick jag heller när vi sov vid Tjörnbron :wink:
Gun metal exlusive 07
960 Turbo
Alfa GTV2000 med sexa
Suzuki RMX250-K
Knaus Royale 560 UF -08