Annons

16
Martin.n skrev:Har pratat med en som har KCR-box...
Han påstår att förbrukningen minskar från 1,05 till 0,85l/mil vid otilåtna hastigheter.... någon som har provat Boxen här?
ingen som kan ge lite info om den....?
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
Annons

17
En motor som får mera bränsle kan inte dra mindre.
En modern cdi-motor kan dessutom ha upp till 5 insprutningar per varv.
1 eller 2 förinsprutningar för att minska spridarknack, en huvudinsprutning och 1 eller 2 efterinsprutningar för att höja temperaturen i partikelfiltret vid regenerering.
Ett nytt partikelfilter kostar 24000:- + montering.
Kan kcr garantera att detta håller lika bra när man börjar labba med insprutningsmängderna? Vem vill väl betala 24000 spänn för ett i förtid förbrukat partikelfilter? Tror inte det går på garantin.
Dessutom styrs railtrycket mycket exakt för att man inte ska få genomslag av bränsledroppar på cylinderväggarna med allt vad det kan medföra. Vid montering av kcr.box ändrar man på vissa parametrar så att motorstyrdon "tror"att railtrycket är lägre. Ändån hävdar kcr att det finns ingen risk för motorskador!!!!
Och hur förbrukningen skulle minska under dessa förhållanden går inte in i mitt huvud.
Önskar man kunde få svar på dessa frågor men ingen har än lyckats komma med några vettiga inlägg om detta.

nje

18
Måste bära säga kör inte med KCR box..... Det enda dom gör är att lura datorn att det är mindre tryck i railen än vad det är och så skickar det bara på mer tryck.... Oc´h om det gör det så blir det för högt tryck i railen och det kommer tillslut börja läcka lite överallt! Ska ni trimma så "Mappa" bilen!

Re: nje

19
svartafaran skrev:Måste bära säga kör inte med KCR box..... Det enda dom gör är att lura datorn att det är mindre tryck i railen än vad det är och så skickar det bara på mer tryck.... Oc´h om det gör det så blir det för högt tryck i railen och det kommer tillslut börja läcka lite överallt! Ska ni trimma så "Mappa" bilen!
Mappa?
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

20
Det är bara så att jag skulle vilja ha liiiiiiite mer ork,
När jag har husvagnen på släp
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

21
"Mappa" betyder att någon ställer om datorn i bilen så den går bättre öka turbotryck, insprutningstid, tryck mm. En KCR box ökar bara trycket i railen så det blir mer hästar med det kommer börja läcka tillslut det lovar jag!

22
svartafaran skrev:"Mappa" betyder att någon ställer om datorn i bilen så den går bättre öka turbotryck, insprutningstid, tryck mm. En KCR box ökar bara trycket i railen så det blir mer hästar med det kommer börja läcka tillslut det lovar jag!
Ok... men vart kan jag få bilen mappad då...
vill veta så jag kan avbeställa boxen.... :D
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

24
Har pratat med RICA chiptuning (de gör samma sak som T.M)...Deras chiptuning funkar bara för DIESEL motorer! Fan, vi är bort kastat..........

Har presic pratat med T.M Chiptuning. De säger att det går att "mappa" bensin bilar oxå MEN det funkar INTE just med våra Santa Fe (CM)...vi har lite specielt "boxen" (som de sa).......

Va fan...kan inte tro att vi är helt hopplösa!! :cry:
Bild

25
Visst går det att trimma Sug bensinare också antingen genom chip eller att "mappa" dem men att göra detta på just en sugmotor(motor utan turbo) dvs santa fe v6an är generellt sätt helt meningslöst kan ge allt mellan 0-15hk får man 15hk oftast ger det kanske runt 5hk dvs nästintill omärkbart...

Är inprincip bara turbo motorer som går att trimma "enkelt" om inte då sugmotorn är "strypt" från fabrik av diverse anledningar...
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

28
Danne_gg skrev:Jag måste ju säga att jag saknar det goa ljudet från v6an! det kan du gotta dig med iaf!:D Och vi med dieslar får ju skatta så sinnesjukt mycke...
Frågan är hur lång kör man per år? jag kör 2000 mil per år ungefär. Löner sig att skaffa diesel i så fallet? Varje månad spenderar 1500 kronor för tankning.
Bild

29
Martin.n skrev:
svartafaran skrev:"Mappa" betyder att någon ställer om datorn i bilen så den går bättre öka turbotryck, insprutningstid, tryck mm. En KCR box ökar bara trycket i railen så det blir mer hästar med det kommer börja läcka tillslut det lovar jag!
Ok... men vart kan jag få bilen mappad då...
vill veta så jag kan avbeställa boxen.... :D
Boxen är nu avbeställd.... ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

tmchiptuning

30
Alexandr skrev:
Har pratat med RICA chiptuning (de gör samma sak som T.M)...Deras chiptuning funkar bara för DIESEL motorer! Fan, vi är bort kastat..........

Har presic pratat med T.M Chiptuning. De säger att det går att "mappa" bensin bilar oxå MEN det funkar INTE just med våra Santa Fe (CM)...vi har lite specielt "boxen" (som de sa).......

Va fan...kan inte tro att vi är helt hopplösa!! :cry:

Det är verkligen splittrad mening mellan box, chiptrimmad (mappning).
Synd att ingen riktigt har ett enkelt svar på detta. Som många andra vill jag också ha mer kräm i bilen. Har precis köpt min santa -07 2.2 cdi och är över lag mycket nöjd. Men blev faktiskt lite besviken över draget nu när vi var i Liseberg i måndags. Bor i Malmö och skulle alltså till Göteborg. Resan dit gick jättebra. Tillbaka till Malmö satte jag farthållaren på 140km/timme för att se vad den skulle dra bränslemässigt vid lite fortare körning (har även en Ford Mondeo ST 220 med ca 230 Hk som drar runt 1.1 liter/milen just vid den hastigheten). Förbrukningen var helt ok med ca 1 liter /milen även om det är en diesel och mondeon är en bensinare så är santan betydligt tyngre så jag förvänta mig inga fantasi siffror som 0,7 -0,8 liter /mil. Men när jag kom till Hallandsåsen så orka inte bilen med utan farten sjönk snabbt till 120km /timma samtidigt som farthållaren kopplades ifrån och automat lådan växla ner till 4 och det var knappt att det räckte. Blev mycket överraskad med tanke på att bilen ändå har rätt så högt vridmoment. Min mondeo har 280Nm och denna har ca 350Nm.

Har inte så mycket erfarenhet av dieselbilar detta är min första men jag fick känslan av att motorn är för klen till bilens storlek. Det jag eftersträvar är inte några sportbils prestanda för då har jag andra bilar att köra utan bara lite mera drag när vägen inte är spikrak.


Mvh

Cengiz...........
Santa fe 2.2 exclusive -07