Annons

Sommardäck

1
Nu är det dax för nya sommardäck till min första Santan en 02:a. Jag har kollat lite på nätet och hittat lite olika märken och modeller.

Min fråga är vad det är för skillnad på ett 4x4 däck och ett "vanligt" däck av samma dimension? Jag kör 95% asfalt så typen av mönster spelar ingen roll. Spelar det någon roll om man monterar ett "vanligt" däck isf ett 4x4 däck på Santan?

Tack för ett underbart forum...

MVH Niklas
Annons

2
Det är en annan bärighet på däcket, ska klara dels tyngden samt krängningarna från en högre och tyngre bil.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
Martin.n skrev:Är det någon skillnad på 16" Däck eller 18"
Hur menar du nu...? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Det är lite lustigt ibland med 4X4 däcken , vissa tillverkare märker dessa alltid med M+S , fast de har mönster som ett sommardäck...

Skall nog föreslås vara 'allround' hela året om. Eller är dom tänkta till endast lera (Mud...) :?

Mönstret spelar ju en viss roll på asfalt också eller hur? bromssträcka och egenskaper i regn exempelvis?

Skillnad på 16 och 18 är 2 tum :D

8
Eftersom bärighetsklassen anger hur mycket belastning däcket ska tåla vad gäller vikten på varje axel kan du inte gå under ett värde 102 gärna 104.
De däck du har tittat på har klassningen 91 och 100 vilket är för lite. Förutom att bilprovningen slår ner på det så har du lättare att råka ut för värmepunktis eller att däcket lättare krängs av fälgen vid en undanmanöver.
Du hittar bra priser på Bythjul.com eller som du varit inne på Dackonline. Där finns ju även en länk till däcktest där du kan jämföra miltal och komfort och hur däcket uppför sig. Mina däck klarade lätt 10 000 mil ock kostade runt 950:- /st
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

9
Då måste någon förklara för mig hur det fungerar och vilket av de däcken har 91 i belastningsindex?
Vad jag ser har de i tur och ordning: 103, 100, 100 i index. 100 i belastningsindex motsvarar 800 kg per däck och 1600 kg per axel totalt 3200 för båda axlarna. Bilens tjänstevikt är 1760 kg olastad och totalvikten med maxlast är 2380 kg. Mina dubbdäck som följde med bilen har 100s i belastningsindex och är besiktigad med dessa utan problem.

Så det borda vara goda mått även på sommardäcken eller tänker jag helt fel? :?:

10
Tja vad fick jag 91 ifrån?? :shock: Kumho däcket fick jag inte upp när jag klickade men nu gick det. Men kolla regbeviset eller gå in på transportstyrelsen och slå in ditt regnummer så ser du ju vad du ska ha för bärighet. På min var det iaf 102. :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!