Hej,
Har ett märkligt problem med min Santa Fe 2,4 -01, var i helgen på resa genom landet då min hastighetsmätare plötsligt började svajja?...den höll på så 10-15 mil för att tillslut helt lägga av....
Någon som vet varför och hur man åtgärdar detta, någon som har varit med om detta tidigare?
Tacksam för all hjälp och tips på reperationer!
MVH
Jonas
Annons
3
Hej!
Har "check engine" lampan börjat lysa?
Det gjorde den på min ett par mil efter att mätaren
gett upp. Felkoden visade "vehicle speed sensor".
Fick ge 400:- på skroten för en ny.
Den var lite småbesvärlig att komma åt och byta.
Små händer är att föredra....
Kan ge utförligare instruktioner om var den är
placerad om så önskas.
MVH
/Olle
Har "check engine" lampan börjat lysa?
Det gjorde den på min ett par mil efter att mätaren
gett upp. Felkoden visade "vehicle speed sensor".
Fick ge 400:- på skroten för en ny.
Den var lite småbesvärlig att komma åt och byta.
Små händer är att föredra....
Kan ge utförligare instruktioner om var den är
placerad om så önskas.
MVH
/Olle
4
Tack,
Jodå, visst har den börjat att lysa....var lite orolig att det var tändkassetten igen, men bilen går bra så att varför check engine lampan lyser är säkert för att mätaren är ur funktion som du beskriver.
Du tror alltså att mätaren är utom räddning, ingen glappkontakt?..vart ifrån mäter den, växellådan?
Du får gärna tala om för mig hur man tar sig in i mätarhuset.
Mvh
jonas
Jodå, visst har den börjat att lysa....var lite orolig att det var tändkassetten igen, men bilen går bra så att varför check engine lampan lyser är säkert för att mätaren är ur funktion som du beskriver.
Du tror alltså att mätaren är utom räddning, ingen glappkontakt?..vart ifrån mäter den, växellådan?
Du får gärna tala om för mig hur man tar sig in i mätarhuset.
Mvh
jonas
5
Hej!
Inte mätaren utan givaren som var trasig. "Vehicle Speed Sensor" (VSS)
Om du tar lös insugsgummit och tittar rakt ned bör du se givaren eller i.a.f kontakten som är ansluten till den.
Såg den inte själv först men lyckades känna den efter lite grävande.
Lossade även på vajern till kopplingen för att lättare komma åt den.
Givaren sitter i en bult. Sen är det "bara" att dra den rakt uppåt.
Går lite trögt men trägen vinner...
Bifogar en länk från ebay så du kan se hur den ser ut:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/00-04-Hy ... ccessories
Som du ser sitter det ett "kugghjul" längst ut. Detta kugghjul kan tydligen bli "skalligt". Så var det dock inte på min utan givaren var helt enkelt trasig.
Skulle det vara så att ditt kugghjul är rensat så hör av dig så ska jag se om jag hittar åt min gamla givare. Då kan du få kugghjulet från den.
Kan ta en bild på givarens placering efter helgen om du vill.
Ska ändå ta lös insugsgummit för att fixa den otroligt irriterande höga tomgång som dessa motorer har vid kallstart.
Mvh
/Olle
Inte mätaren utan givaren som var trasig. "Vehicle Speed Sensor" (VSS)
Om du tar lös insugsgummit och tittar rakt ned bör du se givaren eller i.a.f kontakten som är ansluten till den.
Såg den inte själv först men lyckades känna den efter lite grävande.
Lossade även på vajern till kopplingen för att lättare komma åt den.
Givaren sitter i en bult. Sen är det "bara" att dra den rakt uppåt.
Går lite trögt men trägen vinner...
Bifogar en länk från ebay så du kan se hur den ser ut:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/00-04-Hy ... ccessories
Som du ser sitter det ett "kugghjul" längst ut. Detta kugghjul kan tydligen bli "skalligt". Så var det dock inte på min utan givaren var helt enkelt trasig.
Skulle det vara så att ditt kugghjul är rensat så hör av dig så ska jag se om jag hittar åt min gamla givare. Då kan du få kugghjulet från den.
Kan ta en bild på givarens placering efter helgen om du vill.
Ska ändå ta lös insugsgummit för att fixa den otroligt irriterande höga tomgång som dessa motorer har vid kallstart.
Mvh
/Olle