Annons

Skeva bromsskivor!!!

1
Hej alla där ute.
Är ny på detta forum & hoppas att någon kan hjälpa mig med info eller en lösning på mitt problem.

Har en Santa 2,2 crdi 08. Bilen har nu gått 11000 mil.
Fick bekymmer med skeva bromsskivor första gången efter ca 2000 mil. Första gången svarvade verkstan skivorna. Efter detta så har jag bytt skivor 4 ggr samt svarvat dem 6 eller 7 ggr ytterligare. ( har tappat räkningen efter alla besök!! ).
Skivorna blir skeva efter 2-300 mil oavsett om de byter eller svarvar dem. Enligt verkstaden har de inte haft någon annan bil med samma problem. Har Även varit i kontakt med Hyundai / Bilia Stockholm & där fått samma svar. Jag är ensam i Sverige med detta problem!! ( Enligt verkstan i alla fall! )

Finns det någon mer som har haft samma problem?
Någon som har någon ide på lösning av problemet?

Orbaden
Annons

2
Hej Orbaden och mycket välkommen till Forumet! :D :D :D
Helt rätt ställe att söka hjälp på, för här finns flera mycket duktiga mekaniker med!
Jag vill minnas något om bromsskivor, http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2310 men annars har jag inte hört något om det...?
Men var bara lugn - här på Forumet får du säkert snart svar, fast ibland får man kanske ha lite tålamod...
Som väl är, så går ju bytena på garantin - än så länge...?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hejåvälkommen Orbaden! :D :D

Vad jag minns är det ingen annan på detta forum som har råkat för detta problem (jo kanske ngn enstaka förare). Frågan är om det räcker att byta bromsskivorna? Jag kan tänka mig att det ngt annat som är grundorsaken till att det felar, tex hjullagren fram. Vad gör Bilia åt problemet? De borde ta hjälp av generalagenten för att komma vidare.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Välkommen in i gänget. Kul att Hälsingland dyker upp ibland.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
Noterbart är att Orbadens Santa är en långmilare. En 08 med 11`000
mil på mätaren? Jädrar! :shock:
Det blir lite tillyxat 100mil i veckan på årets samtliga 52 veckor!
Kanske inte unikt men ovanligt, gränsandes till extremt.
Går bilen i yrkestrafik ?
Tungt lastad med många inbromsningar under dagen?
Hur har beläggen sett ut vid verkstadsbesöken?
Är det skivorna fram som drabbas?

Välkommen till Forumet Orbaden :D
Surt att du har bekymmer med bilen. Självklart finns ett svar på gåtan.
Gäller bara att knäcka nöten.
Ber om ursäkt att jag tycker det hela är lite spännande att följa.
Vore mycket uppskattat om du håller oss informerade om fortsättningen.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Hallå

7
Hej!
Har varit med om liknande problem tidagare men inte på en HY Då var det naven som var sheva (kan inte stava) Så jag skulle nog be verkstaden att kolla det! Om ett nav är "snet" så kan bromsarna vibbrera ibland och funka perfekt ibland!

9
:roll: Får man gissa?
Skeva skivor nöter ner beläggen mycket fort.
Skicka på nya belägg och bromspedalen tar högre.Men om skevheten inte åtgärdas på skivorna är man fort av med beläggen.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
Svarvare

det kommer av at klossene skyves lengre tilbake, enn om det ikke er kast i skiven.... de får lengre vei å gå, for å møte skiva på begge sider, derved må det mere bremsevæske inn, noe som og gir lengre pedal-vandring.