Annons

Kampanj kontroll ev. byte bakre länkarmar & motorbrygga

1
Det har på vissa Santa Fe (SM) förekommit att bilarna underkänts vid besiktning på grund av att bakre länkarmarna och/eller motorbryggan varit utsatta för rostskador. Berörda bilar skall därför kontrolleras och åtgärdas.

Kolla upp ditt chassinummer o se vilket nummer du har

Santa Fe (SM) årsmodell 2000-2003. Från produktionsstart upp till och med 3 juni 2003.
Bilar med chassinummer: KMHSxxxxx1U010981 - 3U458893 både länkarmar & motorbrygga.
Bilar med chassinummer: KMHSxxxxx3U477828 - 3U542064 endast motorbrygga.


Har du chassinummer som stämmer in på din Santa Fe (SM) så ring till din Hyundaiverkstad så dom kan dubbelkolla via servicenätet för Hyundai om din bil berörs av kampanjen.
Senast redigerad av Tiffster den 11 feb 2010, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

3
NoC skrev:vart står chassi nummret?
I regbeviset och i ett fönster nertill på vindrutan fram. Det är en streckkod där också.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Jag kvalar in på motorbryggan och eftersom det är bes. på gång så får jag kolla upp detta närmare. Nu har jag köpt hel rostskyddsbehandling med Mercasol så jag kanske klarar mig. Det var inga anmärkningar på förbes hos Hyundai-verkstan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Verkar som detta gäller min bil .... vad innebär det? Att man kollar dessa extra noga vid nästa märkesservice? Eller vad?

Och sen byter om det behövs? eller byter oavsett?

Och vad kostar kalaset ? :( vad består 'kampanjen' i ?

6
va förbi min fina lokala hyundai verkstad nyss..
på torsdag ska bilen in för kontroll av länkarmar och motor brygga
och priset om de blir byte är 0:-

dom är alltid lika trevliga och hjälpsamma när man kommer in och besvärar
så jag hoppas att ni blir lika bra bemötta när ni uppsöker verkstad för koll
kör svart SANTA FE 2.4l 02a
och silver COUPE 2.7 02a

8
Lövet skrev:Verkar som detta gäller min bil .... vad innebär det? Att man kollar dessa extra noga vid nästa märkesservice? Eller vad?

Och sen byter om det behövs? eller byter oavsett?

Och vad kostar kalaset ? :( vad består 'kampanjen' i ?
kontrollen kan du göra närsomhelst (man kan boka in endast kontroll) men det är ju smidigare i samband med en service då bilen ändå är inne


denna kampanj innebär att, om din bil vid kontroll visar tecken på att rost på delarna så kommer dom att bytas utan kostnad för det är garanti.

det är endast en auktioriserad Hyundai verkstad som kan göra kontrollen eller bytet för att det ska gälla som en garanti.

gör man kontrollen eller bytet på en annan verkstad och försöker skicka iväg räkningen till Hyundai kommer det inte att gälla. Onödiga pengar att lägga ut då Hyundai verkstan gör detta gratis.

9
Tiffster skrev:
Lövet skrev:Verkar som detta gäller min bil .... vad innebär det? Att man kollar dessa extra noga vid nästa märkesservice? Eller vad?

Och sen byter om det behövs? eller byter oavsett?

Och vad kostar kalaset ? :( vad består 'kampanjen' i ?
kontrollen kan du göra närsomhelst (man kan boka in endast kontroll) men det är ju smidigare i samband med en service då bilen ändå är inne


denna kampanj innebär att, om din bil vid kontroll visar tecken på att rost på delarna så kommer dom att bytas utan kostnad för det är garanti.

det är endast en auktioriserad Hyundai verkstad som kan göra kontrollen eller bytet för att det ska gälla som en garanti.

gör man kontrollen eller bytet på en annan verkstad och försöker skicka iväg räkningen till Hyundai kommer det inte att gälla. Onödiga pengar att lägga ut då Hyundai verkstan gör detta gratis.
Nu förstår jag... självklart skall det göras på auktoriserad verkstad, ska ta im bilen nästa vecka och då detta undersökt! tack för info.

10
jaha nu har bilen plogat hem från verkstaden i 1m snö
och de blev beslutat att motorbryggan ska bytas omgående
kör svart SANTA FE 2.4l 02a
och silver COUPE 2.7 02a

11
ClasseClas skrev:Jag kvalar in på motorbryggan och eftersom det är bes. på gång så får jag kolla upp detta närmare. Nu har jag köpt hel rostskyddsbehandling med Mercasol så jag kanske klarar mig. Det var inga anmärkningar på förbes hos Hyundai-verkstan.
Idag kollades min motorbrygga och det var inga problem med den.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
så bra att forumet finns...jag har inte hört nåt om denna kontroll från min normala serviceverkstad. Jag åkte förbi den närmsta Hyundaiverkstaden och idag lämnade jag in min Santa eftersom jag är "drabbad"-fast hur drabbad jag är vet jag inte förrän imorgon...Spännande, tack forumet!
Lars Göran Wärn

14
LarsGöran skrev:så bra att forumet finns...jag har inte hört nåt om denna kontroll från min normala serviceverkstad. Jag åkte förbi den närmsta Hyundaiverkstaden och idag lämnade jag in min Santa eftersom jag är "drabbad"-fast hur drabbad jag är vet jag inte förrän imorgon...Spännande, tack forumet!
Hej Lars-Göran, det var ett tag sedan. Berätta gärna hur det går för dig. Enligt min verkstad ska Hyundai centralt gå ut med servicemeddelande, men än har jag inte fått ngt brev.

Du håller väl koll på träffen i Sollentuna? :wink: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2437
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

15
Hej, kontrollen gick bra, dvs inget behövde göras. Jag är i Gambia när Sollentunaträffen hålls, tyvärr.(fast det är ju skönt att sticka iväg från vintern-trots 4WD...)
Hälsn/LarsG
Lars Göran Wärn