Annons

Varför går Santa Feen på reducerad effekt?

1
Hej

Ibland när jag startar så går min Santa Fe (4cyl) med reducerad effekt (3 cyl?, annorlunda ljud) och varningslampan tänds. Efter en kvart när motorn är varm så går den som vanligt. Två gånger har den inte gått att starta alls men när jag väntat nån timme så har det gått.

Kan det vara fukt, vatten i tanken, elektroniken? Är det någon som har ett förslag på vad det kan vara och vad man ska göra

H:Björn[/b]
Annons

2
börja med att kolla tändstiften. (4500mils intervall på dom)
kolla tändspolarna och tändkablarna efter små vita hack. då har dom bränt igenom

om du har motortvättat bilen på senaste kan det vara vatten i tändstiftshålen

men det kan vara, kamremmen har hoppat och står fel (sliten remspännare) remspännaren har intervall på 12000mil. men det kan slitas mer innan beroende på körning.

men även att bulten till remhjulet på vevaxeln har lossnat, då börjar drevet och kuggkransen vrida sig. kamremmen hamnar fel och tändningen blir fel eftersom den styrs av kuggkransen på vevaxeln.

dock så har denna motorn mycket fel med sig. så det behöver inte vara något av detta.

3
Tack för svaret och möjliga orsaker. Har precis haft bilen inne på 18000 mila service. Check engine lampan lös för första gången innan den servicen. På verkstan hittade man ingen orsak och släckte den. Sedan har problemen kommit igen.

6
jo men när den tänds så kommer det alltid en felkod, om det inte är motorn det är fel på kan t.ex automatlådan göra en MIL Request (Malfunction Indicator Lamp) om dom inte kollat lådan vid när dom läste av felkoderna.

men be dom läsa av felkoderna en gång till och få felkoden inklusive förklaring på ett papper

8
Vill bara berätta att jag lämnade in bilen till en liten men mycket bra enmansverkstad. Han konstaterade tändspolefel på check engine lampan (det klarade inte märkesverkstaden av). Han sa att det finns två så vi började med att byta tändkablar och den ena spolen. Sen dess bilen gått
som den ska.

9
Det var ju gott att höra att den går som den skall nu! :D :D
Märkligt att inte Hyundai-verkstaden kunde finna det? :?
Men tala gärna om det för dom - det kan de säkert behöva höra! :!:
Förresten Björnlin - välkommen till Forumet! :D :D
(Dig har jag missat...! :oops: :oops: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Hejåvälkommen Björn! :D :D

Hade oxå missat dig. Vad bra att du fick ordnat med felet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision