Annons

Farthållare problem; Någon som kan hjälpa mig?

1
Hej,
Har en 2.4 -01 som har farthållare.
Verkar ju ha varit tillval?!
Det är en spak som sitter bakom blinkers spaken!

Det lyser från den och slår man på den, så lyser den oxå. Växlar mellan röd/grön.
Men det är oxå allt som fungerar. Den varken håller farter eller något annat. Har tryckt in alla knappar som finns på den, men utan framgång.
(Naturligtvis vid högre farter)

Har tagit bort en kåpa på själva inheten som har vajern, men inte sett något konstigt där.

Någon som har något tips var jag kan leta efter fel???
Vore så tacksam då jag verkligen värdesätter farthållare!!!

TACK!

MVH
Martin
Annons

2
Det låter som Du har en eftermonterad farthållare, vilket fabrikat är det?

Det kan ju mkt väl vara en kabel som brustit, så signal ej går hela vägen.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

3
Fabrikatet är "Waeco"!
Finns med en ganska omfattande bok om den.
Testade lite lätt feldiakognistiken:
Samtliga knappar fungerar (Får pip)
Dock inga pip på koppling och broms.
Nästa diagnostest fungerade inte heller.
Man skulle kunna öka/sänka rpm'en i stående. Inget hände!

För försöka hitta dosan och kolla efter sladdar.
Några andra ideér?

4
original fartållare slutar fungera om något av dina bromsljus har lagt av.

vet ej hur ditt system är uppbyggt men värt att kolla upp ljuset om den fungerar ungefär likadant.

Re: Farthållare problem; Någon som kan hjälpa mig?

5
Diver69 skrev:Hej,
Har en 2.4 -01 som har farthållare.
Verkar ju ha varit tillval?!
Det är en spak som sitter bakom blinkers spaken!

Det lyser från den och slår man på den, så lyser den oxå. Växlar mellan röd/grön.
Men det är oxå allt som fungerar. Den varken håller farter eller något annat. Har tryckt in alla knappar som finns på den, men utan framgång.
(Naturligtvis vid högre farter)

Har tagit bort en kåpa på själva inheten som har vajern, men inte sett något konstigt där.

Någon som har något tips var jag kan leta efter fel???
Vore så tacksam då jag verkligen värdesätter farthållare!!!

TACK!

MVH
Martin
Hej ala bilar som har fart hållare har brytare nere vid pedalstället /tryck ex ner b-pedal lite ta ett tag om juster brytaren (hatten på kontakten dra den utåt )släpp tillbaka pedalen klart. gör nu likadant med den andra,detta är det första man brukar justera vid misstanke om farthållare ur funktion/Mvh Adde

6
Hej och tack alla!

1. Ett bromsljus är faktiskt sönder, så jag skall köpa en ny lampa i eftermiddag!
2. När jag körde diagnostiken, så var det just på mina två pedaler som jag inte fick något utslag.
Jag tittade ner dit igår och såg att
2.1 Bromsgivaren var den samma som till bromsljuset (Till FH). Då bromsljuset fungerar (2 av 3 lampor) antar jag att den givaren är OK.
2.2. Kopplingsgivaren såg dock värre ut. ser ut att vara någon sorts magnetkontakt. Jag får kolla närmare på det ikväll men det såg ut att vara ett stort mellan rum mellan givarna!

Detta + bromsljuset(glödlampa) är var jag skall göra i ikväll. Andra synpunkter beaktas gärna!

MVH
Martin

7
Satte in en hel lampa i bromsljuset, men samma problem. Får ta mig en titt på själva elektronikmodulen, men det verkar sitta under instrumenteringen och det verkar lite bökigt att lossa detta just nu, men snö och allt!

MVH
Diver

8
Har du provat att kontakta agenturen för Waeco ? www.Waeco.se

Dom kanske vet vad felet är eller hur det kan lösas bäst, importörer
brukar ha bra koll på ev fel eftersom dom ofta sköter reklamationer etc

Info

Din direktlinje till Dometic. Här får du personlig service och råd om våra produkter. Du kan också fråga var närmaste återförsäljare finns.

Telefon: +46 (0) 31 734 11 10
Fax: +46 (0) 31 734 11 11
E-mail: info@waeco.se