Annons

Åter igen kamrem

1
Ingen som vet ngt om kamrem som håller 9000 mil till 2,4. Tänkvärt är att vi hamnar på ett snitt för kamremsbyte på ca 6000kr, vilket betyder att kamremen lägger på en kostnad av 1 kr milen :evil:
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel
Annons

5
Tiffster skrev:räknar man efter blir det billigare att byta kamrem än en motor med ventilsallad. bättre att vara på den säkra sidan
Det tror jag alla håller med om, men det ÄR dyra servicekostnader på denna bil jämfört med andra jag ägt, vad sägs om följande:

12000 mil 9000:-
13500 mil 5300:-
15000 mil 3500:-
16500 mil 5300:-
18000 mil 9000:-

c:a 32000:- på 6000 mil, c:a 2 år... och sen kommer alla tilläggsjobb + 'standardfel' till som ABS kransar, läckande grenrör, tändspolar etc.

6
Nej, det är inte i sin ordning att behöva byta kamrem var 6000 mil. Till slut kostar servicen alldeles för mkt jämfört med vad bilen är värd.

Nu går ju Hyundai (och de flesta) biltillverkare ifrån kamrem och inför kamkedja igen. En kamrem är billig för biltillverkaren och tyst för bilägaren, men som sagt det blir för dyrt i längden. En kamkedja kan hålla bilens hela livslängd.

Santa Fe CM-R är försedd med kamkedja och jag tror att en del av småmotorerna till i10, i20 o i30 är med kamkedja.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Lövet skrev:
Tiffster skrev:räknar man efter blir det billigare att byta kamrem än en motor med ventilsallad. bättre att vara på den säkra sidan
Det tror jag alla håller med om, men det ÄR dyra servicekostnader på denna bil jämfört med andra jag ägt, vad sägs om följande:

12000 mil 9000:-
13500 mil 5300:-
15000 mil 3500:-
16500 mil 5300:-
18000 mil 9000:-

c:a 32000:- på 6000 mil, c:a 2 år... och sen kommer alla tilläggsjobb + 'standardfel' till som ABS kransar, läckande grenrör, tändspolar etc.
Tycker jag också, så därför gör det mesta själv efter 14000 mil. Kamrem lämnar jag till proffsen, även oljebyten i fördelningslådorna, men tändstift alla filter och oljebyte i motorn fixar jag själv. Jag gjorde M-test före 14000, så fick veta att allt var Ok.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!