Annons

Ta betalt för utfört arbete?

1
Hej!

Tänkte att jag skulle muntra upp er med en liten episod ifrån senaste servicen...Bilen ifråga är en 2,7 V6 Aut.

Har ett tag funderat på vad verkstäder egentligen gör vid en service och vad de säger sig göra. Anledningen är att man hört flera skräckexempel och att min egen ekonomi för tillfället inte är vad den har varit. Så vid senaste servicen var det dags för ett litet expirment.

Precis innan jag lämnade in bilen såg jag till att fylla upp behållaren med spolarvätska. Jag brukar ha en dunk med extra spolarvätska i bilen, framförallt på vintern. När jag sedan hämtade ut bilen frammåt kvällen, gick jag igenom serviceprotokollet. Jodå, de hade tagit betalt för en liter spolarvätska. Jag frågade snällt var de hade hällt den, eftersom jag innan inlämning hade fyllt på själv? -Eh, du har väl separat spolartank till bakrutan? - Nä, det har jag inte, det finns bara en spolartank och den sitter i motorrummet. - Eh, jo men de har fyllt på med en liter. - Det är möjligt att de fyllt spolarvätska men inte i min bil så det vill jag inte betala för! just den här gången använde jag en grön spolarvätska med äppledoft, som jag är övertygad om att verkstaden inte använder, så det vore en enkel sak att bevisa att de inte fyllt på något. Nu behövdes inte det utan killen i kassan drog bort den avgiften.

Är det så att man ska behöva vara närvarande hela tiden för att kolla att de utför allt arbete som de anger att de har gjort? Är det fler som har liknande exempel?

Håll ut,

Snowman
Annons

2
Tjäna brorsan!!!

Kul att se att någon annan ger verkstäderna en omgång!

Jag har lugnat ner mig nu - är ju medelålders gubevars, och har äntligen hitta en verkstad som gör (nästan) som jag säger.

Slentriandebitering av spolarvätska är en klassiker som många verkstäder använder sig av, har haft många kontroverser med andra bilmärken där genom åren.

Jag har låtit piskan gå över mången kundmottagare genom åren
Bild
ibland blir det bättre, men oftast funkar det bäst med kombinationen piska / morot;

Bråka med dom om dom överdebiterar/gör ett dåligt jobb, men se till att ta med en bulle nästa gång -
"Det blev lite galet förra gången jag var här, hoppas ni inte är sura på mig!


Det kan låta enkelt att "söka ny verkstad", men dom allra flesta av oss är beroende av att samarbetet med ortens enda verkstad - eller storstadens enda geografiskt vettigt belägna verkstad verkligen fungerar.

Klart som f-n att man inte skall acceptera rövarmetoder eller kriminellt klanteri!



Swedefe

3
Känner tyvärr igen mig både med spolarvätskan och annat liknande.

När jag var som hetast fick verkstaden byta tillbaka till mina gamla glödlampor och spara bytta bromsbelägg så att de kunde okulärbesiktigas.

Men precis som Swedefe blir man visare med åren (även om mina år började ticka mycket senare), och idag påtalar jag från början vad jag är beredd att betala för och inte.

Bulltricket funkar kanon, men en kasse privatinförd maltdryck är som att gifta in sig i mekanikerns familj. 8)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe