Annons
Annons

34
Det är lätt o kolla om det är tändningsmissar du får. OBS gör dteta me motorn kall.

Du startar upp motorn oså håller du handen på grenröret vid typ varje avgasport, då känner du om just det röret ut därifrån om den blir varm, blir den inte dte då tänder inte den cylindern som den ska göra.


Det kan ju vara som så att den ska baar läsa av information ifrån kamaxeln i vilket läge den står i, o då kanske den inte egr några felsignaler om motorlampan.

Re: Ryckningar och skakningar

35
Björnen skrev:Gjorde ytterligare en test. kopplade ur två olika kontakter till givare,
dels den på kamaxeln och på den som mäter undertrycket.
Varför tänds inte motorvarningslampan? (den är hel )
Är det normalt?
Det är lite olika hur datorn läser av fel :?

Man bör köra en tur på 5 min sen stänga av bilen c:a 1 min
sen köra 5 min till och då brukar checklampan tändas
om felet kvarstår :wink:

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

Dålig service och dåligt bemötande

36
Tänk vad man kan göra med ett universialinstrument från Jula och ett batteri från Rusta.
Felkopplat, felmonterat från fabrik.
Efter allt besvär som jag fått utstå kommer jag aldrig att avslöja felet.
Kan bara säga.
Har bytt bort bilen mot en Japan,
Förlorade en massa pengar men det var det värt-fri från Santan.

Akta er för Hyundai!
fd/Santa Fe 2,4 -04, Kilafors

Re: Dålig service och dåligt bemötande

38
Björnen skrev:Tänk vad man kan göra med ett universialinstrument från Jula och ett batteri från Rusta.
Felkopplat, felmonterat från fabrik.
Efter allt besvär som jag fått utstå kommer jag aldrig att avslöja felet.
Kan bara säga.
Har bytt bort bilen mot en Japan,
Förlorade en massa pengar men det var det värt-fri från Santan.

Akta er för Hyundai!
Hej Björnen! Det var inte dåligt att hitta felet med analoga instrument. Eller jag kanske skulle säga att det var just därför du hittade felet. Digitalavläsning med ODB2 ger inte alla svar uppenbarligen. Jag förstår att du inte vill dela med av dina erfarenheter med tanke på all tid du har lagt ned hos olika verkstäder och dessutom åkt på en ekonomisk smäll, vilket du inte på något sätt hade tänkt att hamna i.

Bra att du berättar hur du går vidare. På vilket sätt har Hyundai, dvs lokal återförsäljare resp. generalagenten varit inblandat i detta ärende?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

39
Min fråga om hur ÅF och Hyundai varit inblandade har du besvarat i stora delar i din första post, men vad har hänt sedan dess?

Du köpte bilen med beg.garanti så du måste ha köpt den av en Hyundai ÅF gissar jag.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Hej!

40
har haft 2 problem flera gånger på sm som rycker och det har varit tändspolar och tändförstärkare som sitter på växellådssidan av motorn är en liten 4-kantig sak! I båda fallen har inga felkoder funnits och motorn har misständt mellan 1000-3000 rpm!

41
Jag hade en Toyota en tid och den uppträdde precis så som är beskrivet här. Jag fick då veta att det kunde bero på sotavlagringar på bränsleinsprutare eller andra ställen i motorn. Om inget annat hjälper så är det till att kolla detta.