Annons

Vinterdäckstråden

1
Kände mig manad att starta eftersom jag skapade sommardäckstråden !
Kommer att köra på mina original Cooper däck i vinter då jag tycker att mina 265: or är för breda för att få rejält grepp ( ja jag e noga med sånt eftersom jag kör lastbil ) Bra tryck så kommer man fram överallt ( nästan )
Annons

2
Bra initiativ!

Men det där med "original Cooper" får du nog förtydliga litegrann...?

Vad åker ni andra på?
Vad tycker ni om era däck?
Vad har ni för funderingar?

Posta på i tråden här, så för söker vi samla lite vetande och spekulation kring vinterdäcksmysteriet här.




Swedefe

3
För min del köpte jag odubbade Cooper Discoverer M&S 225/70-16 i oktober 2001 och monterade dom i november samma år på min dåvarande Santa Fé V6 GLS (inköpt ny i början av april 2001).
Då kostade paketet 8600:- kr inklusive alu-fälgar.
Däcken använde jag sen under tre vintrar på samma bil och därefter även vintern 2004-05 på min nuvarande V6 Exclusive 2004. Och jag har inga andra planer än att köra med samma däck även den kommande vintern.
Eftersom jag bor i stockholmsområdet får jag inga större erfarenheter av hur däcken fungerar under en "riktig" vinter med snö och is, men för mina behov har dom varit perfekta.
Alu-fälgarna som jag köpte samtidigt är dock inte riktigt lika bra såtillvida att ytskiktet börjat flagna av längst in mot mitten där det sitter en rund plåtbricka som täcker centrumhålet - det verkar som om plåtbrickan skavt igenom ytskiktet som sedan flagnar av med flagor som är förhållandevis tjocka, ca 0,5 mm.:(
Däck och fälgar köpte jag hos OKQ8. Fälgarna verkar vara importerade via Specialfälgar AB - beteckningen på fälgarna är Snowstar 16".

/BengtB

4
Känns mönstret igen, Bengt B?
Bild
Lägger upp bild så man kan "känna igen" sina egna däck om man inte är säker på beteckningen

Det här är ett "riktigt vinterdäck" - klassat "Severe Snow Definition" enligt RMA i USA/Canada.
Bild


Swedefe

6
Någon som har ett gott öga för vinterdäcks beställning på Internet?
Skulle vilja ha utan fälg med dubbar....

Hittar bara utan dubbar ... och de kostar 1100 styck.
Någon som vet mer?

let me know !
Hyundai Santa FE GLS Vision 2,4 L

7
Aftonbladet har gjort ett test på ovannämnda däck... fick ett minus i vinterväglag.

Jag har hela PDF listan på däck som de testat men kan inte bifoga den i forumet?

Tester gäller vinterdäck till SUVAR
Hyundai Santa FE GLS Vision 2,4 L

9
japp classe !
problemet är att jag hitta den på plus... aftonbladet. Såvida ni inte vill ha gratis tillgång till plus med mitt användarnamn ;)

Ska kontakta dig !
Hyundai Santa FE GLS Vision 2,4 L

10
OK, jag förstår. Jag är inte intresserad att lägga ut copyright-mtrl på min webb, så du får nog sammanfatta testet på lämpligt sätt. Teknikens Värld o Vi bilägare har kört också igenom ett gäng däck, med o utan dubb. Vi kan ju börja jämföra, det är alltid kul! :D

11
vision skrev:Någon som har ett gott öga för vinterdäcks beställning på Internet?
Jag gillar det inte!
Har ännu inte hittat något däck på nätet som jag inte kan köpa billigare i Sverige med lite ringande och kollande - speciellt inte när man räknar med kostnaden för att komma med däcken under armen till den lokala gummishoppen för att tigga till sig en omläggning...

Strulet det innebär att bli stående några dagar eller veckor vid en eventuell reklamation skall vi bara inte tala om - enda alternativet om man vill komma på rull med bilen inom överskådlig tid är att köpa ett nytt däck hos sin vanliga gummihandlare till fullpris och hoppas på att reklamationsavdelningen i någon avlägsen Tysk bergsby känner för att ersätta dig med i bästa fall kostnaden för vad du gav för däcket hos dem från början - efter någon månad eller så...

Om man däremot talar om kompletta hjul på vinterdäcksfälg så kommer saken i ett annat ljus - här kan man tjäna en hel del pengar - om man vet precis vad man skall ha!

Haken är att man måste vara rejälp påläst själv!

www.bythjul.com har fortfarande inte fått ordning på sin "däcksgenerator";
Lägger man in "Hyundai Santa Fe" så sprutar det ut förslag - på däck som varken bör, får eller ens kan monteras på bilen.

Det handlar om fel belastningsklass, fel hastighetsklass, fel sektionshöjd, fel bredd - till och med däcksdiameter - man rekommenderar allt från 15'' till 17'' och är lika glad ändå!
Det är faktiskt - tro det eller ej - fler fel än rätt i deras rekommendationer!

www.dackonline.com är lite mer rätt på det - rekommendationerna stämmer och hela upplägget känns mer genomarbetat.
Texten är på Svenska, men man får stå ut med ett och annat Tyskt "stichwört" här och var.
Något fyndvärt?
Tja, Cooper Discoverer M+S för 976,- hos www.dackonline.com känns väl mer angeläget än samma däck hos www.bythjul.com där det kostar 1,411,-...
Detta om man söker på (rätt) dimension istället för lita på deras vansinniga bilrekomendationer...

www.bythjul.com slår i botten med att erbjuda GT Radials "Savero" W/T för 929,-

Med tanke på att även min värsta fiende kan komma från andra hållet en dag så vill jag inte rekommendera detta däck som ersättning för ett riktigt vinterdäck till någon...


Vison skrev: Aftonbladet har gjort ett test på ovannämnda däck... fick ett minus i vinterväglag.

Det här är intressant! Vilket av däcken? Kumho eller Cooper?
Berätta!!! Vill inte lägga 19 spänn just nu!



Swedefe

Cooper

12
Tjena!

Cooperdäcket som blev sågat i testet hade beteckningen:
Cooper Discoverer Sport HP

Citat ur Aftonbladet däcktest:
På asfalt är det riktigt bra men helt under isen på alla typer av vinterföre!

Åker själv på Cooper däcket som är nämt tidigare i tråden och väntar med spänning på första snökörningen med min Santa.. :?

//Surmetarn

Re: Cooper

13
surmetarn skrev:Cooperdäcket som blev sågat i testet hade beteckningen: Cooper Discoverer Sport HP
Skojar du!!??

När Cooper US själva skriver om detta däcket:
Bild
så nämner dom inte ens "All-weather", "All-purpose" eller "All-season"!


Om däcket har ett till intetförpliktigande "M+S" märkning så är det bara ett av alla exempel på Svenska importörers totala brist på kunskap och/eller moral om man anmäler det till STROs "vinterdäcksgodkännande".

Gott åt dem att deras girighet slår upp i ansiktet på dem!!!
Hur många fler passar sig för Cooperdäck som vinterdäck efter att ha läst ett sådant test?

Kan bara säga att Discoverer M+S är ett riktigt bra vinterdäck för nordiska förhållanden, kanske lite tungdrivet för våra små sötnosar, men med bra grepp och suverän slitstyrka!



Swedefe


www.coopertire.com

14
Classe... jag har mailat dig testet. Du gör vad du vill med det..

Jag har hittat en snubbe häromkring (Torslanda) som ger mig dubbade hankook för 5500 inklusive montering på min sommarfälg.

Cooper rekommenderades av en däckbytare på ett ställe jag ringde eftersom det är skönare och åka på dessa än Hankooken. Med barn så går säkerheten dock först.

Direkt kopierat och inklistrat från Aftonbladets test:

Discoverer
Sport HP
Pris: 1 600–2 700 kr.
Hastighetskod: H.
Mönsterdjup: 8,9 mm.
Poäng: 5,4.
Ett skräckexempel på
de populära ”All Season-
däcken”, alltså
däck som påstås fungera
både sommar och
vinter. På asfalt är det
riktigt bra men helt under
isen på alla typer
av vinterföre. M+Smärkningen
är vilse-ledande,
däcket är inte
ens tänkt för vintern.

▲ Köregenskaper och
ljudnivå på asfalt.
▼ Grepp och köregenskaper
på vinterväglag.
Hyundai Santa FE GLS Vision 2,4 L

Nya Nordfrost är ju bra - men...

15
...tydligen får det inte monteras på Santan.

MEN - jag såg exakt den dimension som skall vara till Santan på en XC-90
Hur kan det komma sig ?????

Hakka 1 har jag på min, finns inte Hakka 4 godkända för Santan.
Men avsevärt mycket bättre än Kuhmo KW 17 tror jag dom hette som jag snabbt monterade av - LIVSFARLIGA...