Annons

Gick ju bra...

1
Så var bilen hämtade från service. Har varit inne på byte av lambdasond, tog två och en halv dag :shock: :shock: men man hade bytt grenrör också. Jag hade ju lämnat in bilen för efterkoll eftersom jag inte kände igen den efter kamremsbyte. Man felsökte länge c:a 5 tim, hittade ett flexrör som skulle bytas (2300:-) Gjorde det, då tändes motorcheck, visade sig vara lambdasonden.
Alltnog nu alltså bytt flexrör, lambdasond grenrör + arbete = 0:- Går på garantin. Eloge till Frontbilar i Tagene.
Vill även ge Cred till Valpen för gott stöd, samt till Skäreläjan för lappen i framrutan som visade att vi har ett forum! :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!
Annons

3
Härligt, härligt!

Konstigt att grenrör/flexrör +l ambdasond kunde ge den typen av feluppträdande... :? Var det läckage i flexdelen?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Ja tydligen, bilen går bra nu, men det konstiga var ju att det blev efter bytet, Kände direkt när jag startade bilen när jag hämtade den att den var annorlunda. Jag var inne på samma sak som du och flera på forumet att nu linar remmarna fel
Men peppar peppar, :roll: Nu går den bra. Hur tusan kan man bli så fäst vid en bil...
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
Nä mittåt! NU går bilen bra. Har gjort andra kamremssbytet nu i Falkenberg. Lämnade sen in bilen för felsökning på Check engine lampan (som lyst i 800 mil) och i samband med det provkörde mekanikern bilen.
Han observerade att allt inte stod rätt till och tog in bilen och vred balansaxel ett varv tror jag det var. Och jä-- vilken skillnad. Bilen går ju som en smekning på tomgång. Jag tror inte den gått så bra på 7000 mil!
Jag hade glömt hur lent och fint den gick när jag köpte den. Fantastiskt
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

6
Jaha peppar peppar... nu har motorlampan varit släckt i 55 mil. Vågar knappt skriva det för då tänds den väl igen :roll: :roll: .
Och anledningen var....
antagligen ett läckande grenrör! det var vad man hittade och drog åt. Samtidigt så fixade men alltså balansaxeln. Nu bara susar det när man varvar och inge durrr.
Samtidigt har också en annan sak försvunnit. Förut när man kom till en långbacke så mötte man med gasen och när jag kom upp över backen och lättade på gasen, så kändes som santan sköt fart lite till.helt borta nu.

Go´a mekaniker i Falkenberg
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!