Annons

Bränsleförbrukning

1
Hej alla,

En nyfiken fråga, det sägs alltid att en ny bil förbrukar mer drivmedel under den första tiden.
Hur mycket mer och under hur lång tid kan man räkna med att det är så?

Hoppas att det finns några med erfarenheter och synpunkter.
Har själv en I30 1,6 Disel, har kört ca 200 mil och förbrukningen ligger blandad körning på 0,52-0,54 L/mil. Antar att det är normalt.
---------------
I30 ägare
Annons

2
Det låter ju väldigt bra, framförallt eftersom dieselförbrukningen sägs sjunka efter 1000 mil. :D

Min Santa ligger på runt 0,9 nu. Lite mindre efter en fyrhjulsjustering.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

3
Hej Perrka!

Vid 200 mil: 0,59 l/mil verklig förbrukning, enligt färddatorn 0,55 l/mil.
Vid 1000 mil: 0,56 l/mil verklig förbrukning, enligt färddatorn 0,53 l/mil.

Lägsta notering blev på semesterresan 0,45 l/mil verklig förbrukning.

Högsta notering med mycket korta sträckor och i huvudsak stadskörning 0,62 l/mil.

Körstil: Normal :wink:
Hälsningar Salle

Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02

4
Ok, du menar att det skiljer så mycket mellan verklig förbrukning och vad färddatorn visar. På min gamla bil (Volvo S70) så stämde dessa två värden väldigt bra överens.
Det jag angivit är därför färddatorns värde, ska kolla det verkliga värdet nästa gång jag tankar.
---------------
I30 ägare

5
Hej Alla,

Har nu tankat och färddatorn stod på 0,51 som snitt, men verklig förbrukning hamnade på 0,55.
Ganska stor diff kan jag tycka, nästan 10%. Upplever ni övriga Hyundai ägare samma diff?

/Perrka
---------------
I30 ägare

6
Jag har visserligen en V6 dvs bensin men anser att färddatorns uppgifter om förbrukningen stämmer oväntat bra med vad jag själv får fram genom mina egna mätningar vid tankning. Det hör väl också till saken att vägmätarens och trippmätarens uppgifter stämmer mycket väl överens med verkligheten.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.