Annons

Re: Trimbox

31
Suzuki skrev: Minskar verkligen förbrukningen 1-1,5 dl trots att motorn blir starkare? Eller är det placebo?
Jag drar mig (också) tillminnes en Cheva V8 396 jag hade en gång i tiden - talar om mycket tidigt 70-tal nu - som jag trimmade rätt rejält; Den drog faktiskt mindre soppa efteråt, för att jag inte behövde anstränga motorn så mycket då man "drog på" lite... Kan det månntro vara ett liknande fenomen? :? :? :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

32
Har du slarvat bort en V8:a?
Skämmes "Läjan"!
Mitt dåliga samvete gäller en P1800!
Ångest!!!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

33
Om dom adaptiva trimboxarna vet jag inte mkt men att den drar lite mindre är nog trots allt en sanning. Det borde ha att göra med att man får ett bättre vridmoment men di det ämnet vet jag för lite. Som nämt ovan har jag ett snitt på ungefär 0.8 lit/mil. Skillnaden är att den räkningen är gjord efter LITE hårdare körning, dvs 100-130 km/h. Det tycker jag inte är illa pinkat för en så stor bil!

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

34
petroff skrev:Har du slarvat bort en V8:a?
Skämmes "Läjan"!
Mitt dåliga samvete gäller en P1800!
Ångest!!!
Petroff :wink:
:oops: :oops:
Om det ändå bara varit en...!
Den jag saknar mest av dem alla, är nog den gamle Buick -61:an... :( :(
(Kolla "Skäreläjan Story"-tråden...)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Trimbox

35
Suzuki skrev:Det här med trimboxar är ändå ganska intressant. Minskar verkligen förbrukningen 1-1,5 dl trots att motorn blir starkare? Eller är det placebo?
Jag drar mig till minnes en bekant som köpte en likadan Forddiesel med trimbox som jag hade. Den skulle vara ca 20 - 30 hk starakre än min om jag minns rätt, och vi konstaterade att den också var mycket vassare, trots att min bil var nyare. När han haft sin bil ett tag -mycket nöjd, den var ju starkare än min - fast den gick inte fortare på Autobahn.... visade det sig att den inte alls var chippad. Det var inbillning - och därtill lurendrejeri.

Sedan en rent teknisk aspekt: Våra santor har ju vad man kan utläsa i forum väldigt avancerade - elektroniskt styrda och tom adaptiva automatlådor. Ställer trimboxarna in dem också?

Sukken
Ja hva skjer med den "adaptiva" tingen som er i automatkassen, når man setter i en tuningbox? :)

36
svartbjorn skrev:Kamrater!

Jag har kört snart 1000 mil med en V-Tech box och är mycket nöjd! Förbrukning på landsväg i intervallet 100-120 km/h, 0.8 lit/mil. Då tittar jag INTE på färddatorn eftersom den får fel information efter boxens inträde. Glädjekalkylator kallar jag den numer, den visar mellan 0.5 - 0.61 lit/mil.

Styrkan/vridet har helt klart blivit förbättrad. Automaten behöver inte längre växla ned i backarna utan kan ligga kvar på låga varv, mkt trevligt!

Hälsar
Svartbjorn
Hei

Er V-Tech box og norsk KCR effektbox det samma, eller hva er forskjellen.
Har vurdert å montere KCR effektboks i min 07-Santa Fe Cdri 155hk Automat.

Hadde tuning montert i min 05- Santa Fe Cdri 125 hk. Det hadde god effekt.
Mindre forbruk, og god draeffekt med campingvogn.

JarleV

37
JarleV skrev:
svartbjorn skrev:Kamrater!

Jag har kört snart 1000 mil med en V-Tech box och är mycket nöjd! Förbrukning på landsväg i intervallet 100-120 km/h, 0.8 lit/mil. Då tittar jag INTE på färddatorn eftersom den får fel information efter boxens inträde. Glädjekalkylator kallar jag den numer, den visar mellan 0.5 - 0.61 lit/mil.

Styrkan/vridet har helt klart blivit förbättrad. Automaten behöver inte längre växla ned i backarna utan kan ligga kvar på låga varv, mkt trevligt!

Hälsar
Svartbjorn
Hei

Er V-Tech box og norsk KCR effektbox det samma, eller hva er forskjellen.
Har vurdert å montere KCR effektboks i min 07-Santa Fe Cdri 155hk Automat.

Hadde tuning montert i min 05- Santa Fe Cdri 125 hk. Det hadde god effekt.
Mindre forbruk, og god draeffekt med campingvogn.

JarleV
Dte chiptuning har også en slik boks.
Spurte her for en stund siden om hva folk trodde om den, men da var det ingen respons å få..
http://www.chiptuning.com/car-config-vi ... no_cache=1