Hej på er!
Ett bra tag sen jag var här men eftersom jag bara brukar dyka upp då något är fel är väl min långa frånvaro ett tecken på att det gått bra...hitintills.....
Check engine lampan började lysa ikväll på väg hem.. strax dessförinnan hade jag märkt av en något hackig gång.
Då väl check engine lampan lös var det betydligt mer "hack", det lät och levde om och luktade konstigt då jag väl kom hem.
Ska givetvis lämna in den för koll och reperation men har ni någon som helst aning om vad det kan vara?
Gärna ett bästa fall scenario kontra ett värsta fall scenario....
Extremt dålig tajming med någon 20 000 kr reperation just nu.. Kan ju nämna att jag har gjort 12 000 mil servicen och nu har den gått 14200 - har alltså missat 13500 servicen (än så länge)
Tacksam för svar/Pierre
Annons
Forts. på check engine
2Ytterligare en ledtråd är att tomgången verkar vara något förhöjd - brukar ju ligga på 800 men nu hoppar den ganska fort upp till 1000-1100 sedan ner till 800 för att åka upp igen...
Santa fe gls 2.4 årsmod. 01
3
Hej, jag har också en 2.4 med 14.000 mil på mätaren, min tomgång åker jojo mellan 1000 och 3000 varv ibland när man startar den, vart på verkstad ett par ggr och fått grejer bytt , men felet kvarstår...
grejen är dock den att det sitter i ett par dagar, sen försvinner det helt och visar sig igen efter några månader... ibland får jag felkod , ibland inte.
det är helt säkert nåt med elektroniken, någon av de sensorer som sköter mptorstyrningen som glappar, inget läckage i alla fall.. men du kan ju kolla slangen mellan insuget och bromsservot mitt i motorrumet till höger så det inte läcker luft.
Hopplöst med intermittenta fel....
grejen är dock den att det sitter i ett par dagar, sen försvinner det helt och visar sig igen efter några månader... ibland får jag felkod , ibland inte.
det är helt säkert nåt med elektroniken, någon av de sensorer som sköter mptorstyrningen som glappar, inget läckage i alla fall.. men du kan ju kolla slangen mellan insuget och bromsservot mitt i motorrumet till höger så det inte läcker luft.
Hopplöst med intermittenta fel....
4
Hej!
Så nu vart det löst - tack och lov var det bara en tändkabel som behövde bytas Trodde det skulle landa på 10-15000 (Nu är i och för sig veckan inte slut än)
Vad gäller tomgången har den nu återgått till det normala men jag frågade snubben på verkstaden och han sade att det kunde ha något med AC:n att göra - att den får "jobba" extra hårt eller ngt....
På tal om andra saker - 13500 servicen vad får ni/du betala? Han sade ungefär 4000 där jag bor (Örnsköldsvik)
Så nu vart det löst - tack och lov var det bara en tändkabel som behövde bytas Trodde det skulle landa på 10-15000 (Nu är i och för sig veckan inte slut än)
Vad gäller tomgången har den nu återgått till det normala men jag frågade snubben på verkstaden och han sade att det kunde ha något med AC:n att göra - att den får "jobba" extra hårt eller ngt....
På tal om andra saker - 13500 servicen vad får ni/du betala? Han sade ungefär 4000 där jag bor (Örnsköldsvik)
Santa fe gls 2.4 årsmod. 01