Annons

Underredsbehandling

1
Kör en Santa Fe 2001 automatic som nu gått 14000 mil. Har varit mycket nöjd med den. Hade tänkt byta snart men i dessa orostider på finanssidan så lugnar jag mej ett tag. Vid sista besiktningen blev jag varnad för begynnande rost på underredet så jag har nu låtit behandla bilen med s.k. "tectyl" som verkstaden rekommenderade. Kostnad ke. 2.000. Är detta ett känt ämne vid behandling och är kostnaden rimlig. Någon med erfarenhet??
Annons

2
Hej Banker! Visst måste bilen underredsbehandlas! :wink: :wink:
Tectyl är ett av de bästa medlen som finns.
Frågan är bara, är det ingen behandling gjord när bilen var ny - finns ingen ev. dokumentation?
(Fast du kanske har haft den sedan den var ny, och lät bli det då?)
Om inte: Hur långt har den "begynnande" rosten kommit?
Det är dock ganska troligt, att den som utfört din Tectyl-behandling har kollat att det inte var någon fara.
En väl utförd Tectylbehandling är värd nästan vilket pris som helst, och jag tycker 2000:- är billigt!
Om du i framtiden tänker byta till en ny, se då till att få gjort en riktigt ordentlig underredsbehandling redan innan leverans; Det förlänger bilens livslängd med många år, och ger även ett högre andrahandsvärde!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hittade ett ställe i "er" landsända...? :?
http://www.bilrost.com/s_03g.htm
Men priset ser ut att vara lite annorlunda just här... Leta vidare, så finner ni säkert; Jag gjorde bara en snabb sökning på "Google", "tectylbehandling" :wink:
På en sån här station gjorde jag behandlingen direkt innan leveransen!
http://www.dinitrolcenter.se/index.php
Helrätt känsla...! :wink: :wink: :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Hejsan jag tycker 2000 verkar otroligt billigt måste nästan vara utan kvitto :wink: Jag hörde på en dinitrol behahndling 5100 upp till 1/3 av dörren ca7000 för helbehandling(allt utan taket)Då plockar dom bort all plast invädigt oxå och behandlar

7
ODEN skrev:Hejsan jag tycker 2000 verkar otroligt billigt måste nästan vara utan kvitto :wink:
....behöver det inte vara.En enkel utvändig underredsbehandling kan
mycket väl ligga på 2000:- +moms.
Men:
Väljer man en budget-behandling bör man kolla att det inte bara är spill-olja man blåser på.
Funkar bra i balkar och håligheter men är rena fördärvet för gummibussningar och liknande i fram o bakvagn.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Hoppar in och frågar lite...

Jag letar efter en Santa och hittade en för några dgr sedan som jag tyckte var fin.

Jag ringde och pratade med ägaren och frågade bl.a. om underredsbehandling och han hade inte gjort någon. Det fanns en ägare före honom och inte hade denne gjort någon sådan behandling. Han menade bla. att han pratat med kunniga personer på Hundai som menade att det behövdes inte, då bilen från fabrik var underredtsbehandlad.

Min fråga är då, hur mycket kan detta stämma? Om ingen av ägarna gjort en sådan behandling och bilen är (låt oss säga) en 02:a, hur kommer då underredet att se ut? hur mycket skulle man kunna pruta?

Jag tycker detta verkar konstigt att man inte någon av ägarna gjort en sådan behandling med tanke på hur mycket det snackas om att santa fe´n rostar.... Ska jag tro på säljarens argument? Bör jag kontrollera underredet innan köpet?

9
Hej igen Callista!
Från fabriken är den INTE vad åtminstone jag kallar underredsbehandlad! :finstilt:
Då vi beställde vår första Santa (03), fick vi rådet av handlar´n att göra en riktig underredsbehandling innan den "gick i trafik"!
Efter tre år var den också i "Mint Condition", och betingade ett inbytespris som låg c:a 6-8.000 över det "normala" med den utrustningen. (Drag, frontbåge osv...)
Vore jag du, skulle jag absolut leta upp en, där den första ägaren gjort en ordentlig behandling vid köpet!
Nu vet jag inte var i landet du håller hus, men handlare finns det ju ganska gott om...?
Prutmånen, skulle jag tro, är ganska rejäl för en bil utan extra rostskydd!
Att det sedan pratas om att Santan rostar, ser jag mycket som rent skitsnack från diverse tidningsskribenter, som har sina favoritfabriker på närmare håll...!
Många Santor har jag sett, men icke någon rostig, så som många andra bilar ser ut efter 6 - 8 år...! :roll:
Låt se om ett litet tag, vad andra också har att säga om detta här på Forumet...?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev:Hej igen Callista!
Från fabriken är den INTE vad åtminstone jag kallar underredsbehandlad! :finstilt:
Då vi beställde vår första Santa (03), fick vi rådet av handlar´n att göra en riktig underredsbehandling innan den "gick i trafik"!
Efter tre år var den också i "Mint Condition", och betingade ett inbytespris som låg c:a 6-8.000 över det "normala" med den utrustningen. (Drag, frontbåge osv...)
Vore jag du, skulle jag absolut leta upp en, där den första ägaren gjort en ordentlig behandling vid köpet!
Nu vet jag inte var i landet du håller hus, men handlare finns det ju ganska gott om...?
Prutmånen, skulle jag tro, är ganska rejäl för en bil utan extra rostskydd!
Att det sedan pratas om att Santan rostar, ser jag mycket som rent skitsnack från diverse tidningsskribenter, som har sina favoritfabriker på närmare håll...!
Många Santor har jag sett, men icke någon rostig, så som många andra bilar ser ut efter 6 - 8 år...! :roll:
Låt se om ett litet tag, vad andra också har att säga om detta här på Forumet...?
Hej!

Tack för svaret!

Jag tyckte det lät lite konstigt när säljaren påståd något sådant då jag vet att jag läst att så är inte fallet här någonstans. Men jag vart lite osäker då han bl.a. angav hundaipersonalen som stöd för sitt påstående (inte för att man tror på det direkt, men man blir osäker därav frågar jag er kunniga).

11
Jag har en 02:a och den är då inte rostig. Jag tror att den var behandlad man kan ju se i hjulhus att det är något :0)

Däremot har lite färg flagnat av vid den ena yttre backspegeln, jag kanske har stått för nära med högtrycken, retfullt. Det ser ut att vara plast under så det är väl ingen fara annat än som ett skönhetsfel.

Förutom strul med ABS lampan så har jag inget att klaga på. Jo skitdyr service vid 9 tusen eller 9,5. :0((((
Keijke