Annons

Köpa Santa - ny medlem

1
Hej!

Första inlägget jag skriver här. Vanligtvis brukar jag inte bli "medlem" i forum som detta men efter att ha "surfat" runt en längre tid här så tycker jag forumet verkar väldigt bra. Trevligt folk och mycket hjälp!

Vilket som, jag funderar på att köpa min första Santa och jag har lite frågor. Har tittat runt väldigt mycket och tycker att priserna varierar ganska kraftigt mellan årsmodellerna 01-05. Något som gör det svårare för mig att besluta om köp. T.ex. kan en privatsåld Santa årsmodell 02-03 kosta 60-70 K och rullat inte mer än 10k mil. Sen har man en Santa som säljs av en bilhandlare samma förutsättningar dock med tillägget att den kostar närmare 100k samt rullat kanske 12-14k mil. Låt oss inte heller glömma att den kan ha 1-3 års garanti. Varför denna skillnad, jag förstår inte? Eller vill företagen suga ut så mycket mer från köpare, eller kostar garantin så mycket mer??

Men jag vet inte hur man väljer. Vilken är bättre, den privatsålda eller den från företaget???

Vidare undrar jag lite över vad man ska titta extra på vad gäller denna bil. Dvs, vilka specifika fel kan bilen ha? Har läst lite runt på forumet, men svårt att få en klar bild då all information är spridd i olika trådar. Skulle uppskatta om någon kunde ge mig en "klar" bild eller en mer detaljerad beskrivning på vad man ska titta på och varför?

Vidare undrar jag lite över bensinförbrukningen. Jag har blivit rekommenderad 2.4 gls. Men jag är lite sugen på V6:an. Hur stor skillnad är det på bensinförbrukningen? Har även läst lite här på forumet, men även här svårt att få en konkret bild. Ekonomiskt kanske det skiljer mycket därav bör jag kanske hålla mig till "lilla" motorn. Missförstå mig rätt, Jag förstår att en SUV kostar i bensin, men jag vill inte bli ruinerad... =)


Hoppas mina funderingar inte är alltför stora....

Mvh.

Cali.
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Callista! :D :D
Jo, jag håller verkligen med om, att priserna kan variera nåt oerhört...? :?
Du har iallafall kommit på rätt spår genom att komma med i Forumet här, och om du inte har alltför bråttom, kommer du säkert att få massa goda råd!
Om inte annat, så finns här flera duktiga mekaniker, till glädje för oss alla! :D :D
Själv vill jag rekommendera V6:an; Den 03:an vi hade, drog c:a 1,1 - 1,2 L/mil, men den fyrcylindrige drar - enligt en säker källa - bara marginellt mindre, c:a 1,0 - 1,1 L/mil.
Naturligtvis skiljer det ju, beroende på körsättet!
Sen självklart automatväxlat! Den kan du ju växla manuellt också, om du vill!
Kamrem skall bytas vid bestämda intervaller - du får säkert snart reda på vilka, eftersom jag glömt det just nu :oops: , det skall man hålla koll på vid ett köp!
Sedan skall det vara en ordentlig rostkyddsbehandling gjord från första början då bilen var ny!
Det kollas ofta upp vart tredje år, och är den förre ägaren noggrann, så har det blivit utfört, och finns papper på det.
Dragkrok är ju ett måste, givetvis, då du med V6:an kan dra nästan 2,4 ton! (Med rätt bokstäver, förstås...?)
Finns mycket mer att nämna, och säkert får du snart fler svar!
Som sagt; Välkommen! :D

PS: Glöm inte att kika på de "dolda" sidorna, nu när du reggat dig!
"Funderingar och Svammel", och "Bilarkivet"...! Där finns mycket kul! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Eftersom Skäreläjan redan välkomnat dig hit,
så vågar även jag göra det..
(välkommen till forumet)

He he.. :wink:

De kluriga frågorna lämnar jag till andra här på forumet, men jag hoppas få se mer av ditt santa köp framöver...

/Martin.n
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

4
Martin.n skrev:...så vågar även jag göra det..
Hade du inte vågat annars då...? :badgrin: :badgrin:
(Åjo, det hade du allt! :lol: :lol: :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Skäreläjan skrev:Hej och mycket välkommen till Forumet, Callista! :D :D


Sedan skall det vara en ordentlig rostkyddsbehandling gjord från första början då bilen var ny!
Det kollas ofta upp vart tredje år, och är den förre ägaren noggrann, så har det blivit utfört, och finns papper på det.

:wink:
Kul att du nämner underredsbehandling. Enligt Dagens Industri tillhör Santa fen de bilar som klarar sig sämst vad gäller rost.

"Här är bilarna som rostar mest
- Bland de nyare bilarna från 2004/2005 har BMW 5-serien, Nissan Micra, Renault Megane och Volvo 40-serien de bästa resultaten. Sämst bland dessa bilar klarar sig Hyundai Santa Fe, Kia Picanto och Ford Focus."

Länk ifall någon vill läsa hela artikeln:

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelning ... garNyheter


För övrigt, tack för det varma välkommandet=)

6
Njaäe... Kul och kul... De flesta importerade bilmärken från både Asien och Amerika saknar praktiskt taget det rostskydd som är en nödvändighet här i våra trakter.
Därför anser jag att ett ordentligt rostskydd, utförd hos en riktig firma, är värd varenda krona, om man tänker behålla bilen några år!
Att den sedan höjer andrahandsvärdet med åtskilliga kronor, är ju inte att förglömma! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Hej Callista kul att du hittade hit. Jag lade på rostskydd direkt när jag köpte min för 1 1/2 år sedan. Har kört 7000 mil sedan dess och har endast hittat fläckar ovanför vindrutan! Annar inget angrepp. M-teten vid 14000 gav rent papper. Min förbrukning ligger på c:a 0,9 med 65% landsväg. Kamremmen är en sorgesak.. :( 2,4:an behöver byte var 6000:e mil och V6:an byte vid 9000. Sista priset jag fick för kamremsbyte här i Varberg var 6000:-
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

9
Hej hopp!

Tack alla för det varma välkommandet...

Letar fortfarande och har t.o.m. hunnit bli less på alla olika priser man ser.

Men men.. ska fortsätta leta!