Annons

itm (TOD) Santa Fe cdri -03

1
Har massor med frågor och behöver hjälp
har missljud i bakre diffen o denna har en itm (TOD) monterad nu undrar jag om man ska byta diffen (begangnad) måste man byta till en med itm (TOD) monterad eller är denna en lös del som man kan montera på den nya diffen ?. nästa fråga är kan missljudet komma från itmen (TOD) ?. Ljudet är som ett vinande. Är det något annat man måste tänka på som finns det olika modeller på diffarna ?
Annons

2
Hej och mycket välkommen som skribent på Forumet, Jlindian! :D :D
Vet tyvärr inte så mycket om det tekniska i din fråga, men var inte orolig; Säkert att du får svar ganska snart! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Tod !

3
Hej :)

Vi har bytt tre stycken TOD :?

Två som knäppte och lät illa vid sväng :shock:

En som det var ett vinande ljud i :cry:

Så alltså är de delbara och vi har inte
bytt nån slutväxel :wink:

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

4
Tackar för svaret :D men finns det något sätt att kolla om det är TODen eller diffen så man inte bytar fel. :? För vi var inne på Hyundai i malmö o gjorde service men dom var inte ute o testade den fast vi sa att det var missljud i diffen + att dom missade massa annat som vi bad om, så dit åker vi aldrig mer. :x Vet ni ett bra ställe att köpa TODen för jag hittar ingen på lagerbasen

5
Tidiga Santor ur vissa serier (utan ITM) kunde yla rätt rejält från bakaxeln.
Hyundai Sverige hade ett omfattande och generöst utbytesprogram de första åren, med åtaganden långt utanför normala garantier.

Vår ITM piper lite med - tror jag, fallande ton från start och upp till 40 km/h.
Jag tolkar det som att jag "hör" hur den stegvis minskar ingreppet upp till den hastighet den kopplar ur helt.

Inget jag oroar mig för - började höras runt 6.000 mil, och inget som blivit så mycket värre nu efter totalt 13.500 mil.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
tackar för svaret men min viner upp till ca 100km o dom på hyundai malmö sa bara att det inte var något, så dom mäste vara döva men finns det något satt att kolla om det är itmen el. diffen som är på bommen,har liksom inte något tillit för malmös verkstad efter förra servicen, kändes som jag lika bra kunde eldat upp pengarna för då hade jag fått nått för pengarna (värme)