Annons

Slut krängningshämmarstag

1
Hej kamrater!

Vill från norra sverige berätta att jag på min supersanta fått slut på "klapperstagen", detta efter knappa 6000 mil. Det knackar å har sig i framvagnen i minsta lilla grop (vi har många gropar i norr). Verkstaden skulle beställa hem delar å fixa till det hela. Gjorde 6000 milaservice igår för 3000 riksdaler.

Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Annons

2
Tack för infon! Var det inte Volvo 850 (och ev. senare V70/S70) som hade samma typ av fel på sina (lika klena) hämmare som börja knarra och gneka å det grövsta?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
På frågan om Volvo kan jag dessvärre inte vara behjälplig. Någon annan i skaran som vet något kanske?

Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

4
Nu är krängningshämmarstagen bytta och jag kan återigen möta ojämnheterna någotsånär tyst, precis som tidigare. En garantiåtgärd som inte kostade en krona!

Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

badonkadonk

6
Badonkadonk som Trace Adkins sjunger.

Min Santa som gått närmare 6000 mil har nu också drabbats av en massa slammer vid små ojämnheter på asfalt. Det jag noterat är att det verkar låta mest vid minusgrader. Kan det vara så att gummit är anpassat för varmare klimat än vi har här denna vinter?

7
:D Visst påverkar klimatet våra bilar.
Vid sträng kyla(läs minusgrader) blir gummi stelare,metallen krymper
och toleranserna ökar.Och ej att förglömma:Minusgrader ger en extremt
torr miljö.
Till sist,som extra salt i såret:Så gott som alla lubricerande medel påverkas negativt av kyla.Dess smörjande egenskaper försämras alltid.
Mer eller mindre.

Kontentan av det hela: Lev med eländet eller flytta till mänskligare klimat.
Själv är jag tvungen leva med eländet,men önskar flytta till mänskligare klimat. :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
Volvo har jätte problem med stab-stagen får väl byta var 3:e service på dom flesta från 850 och framåt! Santa Cm har lite känsliga stab-stag också och Santa SM har sina fina spindelleder (Som pedroff kan intyga ;-)...)

12
svartafaran skrev:
Martin.n skrev:Har inte SM problem med att drivaxlarna rostar fast också?
jo och att drivknutarna rostar så abs ringarna spräcks....
Hur är det med det egentligen...? Har CM:en också detsamma/liknande problem? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Martin.n skrev:Har inte SM problem med att drivaxlarna rostar fast också?
Det är snarare tandkransarna som rostar så att de spricker. De går numera att beställa separat, men det är himla pyssel att monterna kransarna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
Klapperstag, pendelstag, krängningshämmarstag osv på CM är en relativt vanlig grej som byta på garantin än så länge... Iaf här uppe i Västernorrland och det vanligaste är att dom slits ut i intervallet 6-7000mil

Att byta både gör man snabbast så här:

1. ta av V+H framdäck
2. ta lös översta muttern på staget vid fjäderbenet. 17mm mutter och sen tar du en 17mm nyckel och håller fast med på baksidan där det finns en avfasning för detta. Gör detta på både V+H sida.
3. Vik ner hela kräningshämmaren
4.ta nu lös båda muttrarna nerifrån på likadant sätt som dom övre.

Sen sätter du ihop i omvänd ordning och detta tar kanske 10min om du har muttermaskin, kanske 15min med vanlig handkraft.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

15
Hej!

Har också fått byta krängningshämmarstag eller vad det heter, bilen är 2 år och har gått 4300 mil. De bytte samtidigt som jag lät göra 4500 mils service.

Må gott :wink:
Stahl