Annons

Motor lampa

1
Min 2,4 -02 har betet sig lite konstigt här i det sista rusar upp till 2000 varv vid stop får bort det med att dutta till på gasen. Märker inget konstigt vid körning. sen igår stod jag och va miljö bov då gick tomgången ner till ca 500varv och började hacka. Körde sen en bit och motor lampan tändes. gjorde ett stopp och efter det va allt va sig likt igen???? ngn med samma symtom.??? hög varvningen kvarstår.
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel
Annons

2
Kanske ett tips?
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... =tomg%E5ng
Gör några sökningar på "check engine" och lite sånt, kanske "tomgång", så får du nog fram nåt matnyttigt. :wink:
Har "Check Engine"-lampan varit tänd, så finns felkoden kvar i minnet, och en verkstad bör kunna säga var felet är.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Ja f-n för lysande lampor :) Har följt några trådar och har nu en fråga om vilken arbets temp en 2,4 skall komma upp i. Temp mätaren går alldrig upp till hälften ens. inte på sommarn heller. Men motor huven kan man nog steka ägg på. Normalt :? ???

i såfall kan det va ngt termostat fel??
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel

5
En Check Engine varning ger felkod och en sådan kan nästan
vilken verkstad som helst avläsa.Rekommenderas.
Dess för innan: Kolla oljenivå samt att oljan inte har inslag av grå/vitt.
Kontrollera att det inte skett någon förlust av kylarvätska.
Om man öppnar kylarlocket på en varmkörd motor och sedan startar,
ska det inte komma några bubblor.Om så är fallet kan det tyda på att
kylsystemet inte är intakt.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

6
Min tempmätare stannar alltid straxt under hälften, även vid kökörning på sommaren. Lugnt!
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

8
Tja...... har haft detta eller liknande minst 3 ggr på min 2.4 . (inom 1 år)
kulle vilja påstå att motorelektroniken är en svag punkt på santan...

1 Gick ej över 2000 varv, byte av sensor + kontakt 6700:-
2 Gick ej alls, bara nöddrift: byte tändspolar 5800:-
3 Varvade tokhögt på tomgång , gick illa : byte tomgångsventil 4800:-

fick det mesta (utom självrisk 3500:-) på maskinskadeförsäkringen (hyundai via folksam) men nu börjar den ta slut vid 15000 mil snart så nu får motorn sköta sig igen ett tag.....

9
hummm spontan reaktion, mkt låter inte kul :( :evil: får tillägga att lamp djäveln lyser igen :evil: :evil:
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel

14
Nu är allt grönt igen lampan släckt.
Och ja, det va en slang som spökade. passade på att göra Kamremsbyte också 4700:- + dom andra remarna.
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel