Annons
Annons

2
Köp mina 18 så är problemet löst:) (finns i galeriet)
Jag har vanliga däck på dem, kanske heter suw däck. 235/60/18

Men köp 20:) det är frännnnare....
Santa Fe -05 Faceliftad.....
Med stora bågen grövsta sidorören, 20" fälgar;)
Tiburo 2002 Helstylad.....Enda i sverige
Getz -05 1,5
SPONSOR
www.bestparts.se
www.swemabil.se

3
Ska du sätta nya däck på originalfälgen, borde däcksnubben inte ha ngt problem att ta fram däck till Dig.

Är det ny fälg du ska ha, måste Du kolla att belastningsindex räcker till bilens totalvikt. Rekommenderar minst 7" bredd på fälgen.

Själv la jag på nya däck förra året, 235/70-16, alltså liiite bredare än original. Bilen går kanon på de däcken.

Mitt svar utgår från 16" fälg, men belastningsindex för fälg & däck är ju lika viktigt ialla fall.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Grundregeln är; lyssna aldrig på en däckhandlare!

I standardutförande har Santan 104 som loadindex på sina RA07or.
Där finns en liten men hälsosam marginal inbyggd - jag vill minnas att på LI 102 är det struket mått med totalvikten på Santan.

För att vara på säkra sidan så är det bara att ta fram registreringsbeviset och räkna på just din bil:
http://www.nordendack.se/33/page/Belastningsindex.html

Att det sedan är så att ytterst få verkligen avvänder sig av den närmast sjuka totalvikten på en bil som i dieselutförande får lasta över 700 kilo är en annan slags marginal, men enligt lagen får du inte tulla på den genom att krypa ner i belastningsindex även om du vill.

I Santans dimension 225/70 x 16 är ett däck med loadindex 104 fortfarande ett "personbilsdäck" till sin uppbyggnad, men det ligger nära toppen för vad man kan ta ut av ett däck med några slags komfortegenskaper.

Nästa steg är däck som är märkta "LT" och startar på loadindex 107.

LT? Just det - "Light Truck"
Det skall absolut undvika på din Santa!
Jag försöker göra slut på andra omgången 225/75 x 16 LT däck - ingen lätt uppgift kan jag lova...
En gång i tiden drog jag nästan uteslutande tunga släp och hade hela bilen full med grejer, och behövde däckets egenskaper - men jag rekommenderar ingen annan än fakirer och självplågare att göra samma sak...

Din trådrubrik är 18'', och om hallickdimensioner vet jag blott intet, men med belastningsindex 104 klarar däcken vikten från en maxlastad Santa.




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting