Är det nån som har ett öppet filter till en santa -05?
El finns det bara sådana o sätta i boxen?
Annons
5
Här t.exFrippe skrev:Har ni någon bra adress till något bra filter?
Så det blir fint ljud o lite bättre effekt:)
MVH Frippe
http://www.knfilters.com/air_filter/hyu ... ta_fe.aspx
Men vill du ha vassare ljud får du nog börja hacka på avgassidan.
Och där finns det en uppsjö av "universal" dämpare att välja på.
Då vi ändå pratar avgaser är det riktigt synd att V6:an är tvärställd.
En rakt monterad knota och dubbla avgassystem hade varit fräckt.
Antydan till "urtag" för dubbla pipor finns ju i stötfångaren där bak!
Visst kan man fuska till det (som på CM.n) och lägga en förgrening
längst bak men det känns väldigt B!
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
8
Marginellt.Några få HK och det är nog bara föraren som märker skillnad.Frippe skrev:Hur mycket höjer det effekten o sätta in ett KN filter?
Men ett nytvättat KN-filter är garanterat bättre än ett igensatt originalfilter.
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
12
Är det inte som på hojar att man åxå måste ha nån typ av "power commander" där man kan ställa in bensin och luft, tillsammans med kn filter. på hojar kan det tillomed vara dåligt för motorn att bara installera filter
13
Njae, det brukar ju sitta någon typ av luftmassemängd mätare på insugsröret. Oftast sitter ju den i själva röret som du sätter adaptern på, men visst finns det bilar där man inte kan ta bort filterboxen eftersom luftmassemängd mätaren sitter direkt i lådan. Jag vet att tex. gamla hyundai coupe fx kunde man få strul med blandningen om man satte öppet filter, men vet många som kör med öppet på nya 2.7l motorn. Inte värre än att man får spara originalgrejerna, funkar det inte så är det ju bara att sätta tillbaka. Jag själv kör en fuling på min. Körde först med öppet filter, nackdelen är bara att vid accelration eller motorbelastning så låter det väldigt högt. Lösningen var att köpa ett k&n insatsfilter och istället perforera undersidan av luftboxen. Resultatet blir ett härligare ljud vid acc. men inte outhärdligt.
Mvh
Martin
Mvh
Martin
Tror inte på tomten heller
14Hade strul med en merca för några år sedan. Efter mycket stök och huvudbry visade det sig att laddtrycket var an aning hög vilket fick till följd att motorn gick i nödkäge, alltså blev trött som bara den. Fick ett tips från en verkstad i danmark att montera ett kn.filter. Gjorde så och det avhjälpte faktiskt problemet eftersom kn-filtret hade ett SÄMRE! luftgenomsläpp och då höll sig luftmassan inom det normala värdet.
Men sätt ni i kn-filter i bilarna om ni tycker de blir snabbare!!!
Men sätt ni i kn-filter i bilarna om ni tycker de blir snabbare!!!