Annons

rost under lacken

1
Hämtade min santa från lackkonserv. i går. Fantastiskt fin. Invändig recon "ingick" i priset. Får väl hoppas att man slipper vaxningen nu i ett antal år. Positivit, eller kanske inte, var att han hittade en lite upphöjning på taket stor som en lillfingernagel. Han sa att det antagligen var rost på gång. Lacken är inte bruten så yttre påverkan genom stenskott el. dyl har inte förekommit. Var direkt i morse inom verkstan som fotodokumenterade, ville göra det innan det gick hål på lacken. För att undvika eventuella påståenden om bristande underhåll vid stenskott osv.

Vad har ni för erfarenheter av dessa problem. Är det svårt att få igenom det på garantin osv? Brukar hyundai strula, ställa till det med rostskador?


Skönt att bensinen kostar så man kan bidra rejält till staten, det gnäller fortfarande men bra går det.
V6 i skåneland.
Annons

2
Hej Henkse!
Det tycker jag var mycket klokt att dokumentera hos verkstaden! Då behöver det säkert inte bli någon diskussion i framtiden OM... 8)
Har själv inga erfarenheter av rost på någon Santa, men jag beställer alltid en grundlig rostskyddsbehandling vid köpet av fabriksny bil.
Hoppas det går bra med den lilla "bulan" iallafall! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
:shock:"Upphöjning och lackskada? På taket?
Var någonstans? I framkant eller över skuffen?
Kan ju vara ett hederligt stenskott och i.s.f är det en fråga mellan dig och
försäkringsbolaget.


Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
petroff :shock: :shock: :shock:
OBS!
henkse skrev:
Lacken är inte bruten så yttre påverkan genom stenskott el. dyl har inte förekommit.

(ordningsman i skolan jöö... :lol: :wink: )
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Helt korrekt nimbusen! Henkse påtalade att det inte var frågan om nåt
genomslag av stenskott. Fast det var lite grann menat som "f-n tro´t".

Rost behöver ju fukt och syre för att utvecklas och om inte genomslag
i lacken så kanske krackeleringar svåra att se med blotta ögat.
Hur som helst: Bäst att stämma i bäcken och snarast ta kontakt med
Hyundai och höra deras åsikt.
Sen är det kanske så att det är tveksamt om det är värt att besvära
försäkringsbolaget.
Så som skadan/deffekten är beskriven verkar den vara blygsam i
omfattning och inte omöjlig att åtgärda själv med acceptabelt resultat?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Åtgärdad

7
Så. Det tog ju bara ca 14 månader för att den lilla "bulan" på taket skulle åtgärdas. Snacka om att dra ut på tiden. Nylackat tak och problemet var löst. Lackskadegarantin tog kalaset. :lol:
V6 i skåneland.

8
:shock: 14 månader!???
"De va´hundan" :lol: .(eller hur säger man i Skåne?)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
Ja det är ju intressant att få provat vad 'lackgarantin' egentligen gäller för, har lite börjande rost på insidan av dörrarna i nederkant....
Kan ju inte vara stenskott, och lackgarantin går ut om ett år.

Har man utfärdat en 'garanti' på 6 år har väl Hyundai inget annat val än att åtgärda det man utlovat?

10
Jaha! Då var man för snabb igen. Lackgaranti i sex år. Jag som just stått och skrapat rostbubblor i vindrutans överkant. Fyllt i med hammarlack! Typiskt. Men å andra sidan, lavkgarantin hade säkert inte funkat för mig. Finns alltid någon detalj som jag åker på :cry:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!