Annons
Annons

3
jo de är klart om man har träd som de växer pengar på så skulle de funka.. köpa nya var ju inte direkt de jag syftade på.. men tack för tipset :!: :!:

4
Jag har för mig att det fanns ett polermedel för visiret på mc-hjälmar... det kanske kan vara något? MC-butiker bör känna till det.
Annars finns ju ett liknande medel för mobil-tele displayer, men det lär ju gå åt en del... bl a Jula & Clas Ohlson säljer dem.
Santa Fe GLS Navstar 2.4 -03 & Santa Fe GLS Vision 2.4 -03... det är jämlikhet!

6
Det har pratats matta strålkastare tidigare här på forumet.
Ev. att det kan vara så att det är en hinna på insidan av glaset.
Prova sök-knappen på t.ex "strålkastare".

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
Det finns två vanligt förkommande fel på strålkastare med plastglas:

1; Yttre påverkan A; smutsvatten och vinterslask "blästrar" ytan så repor uppstår.
Yttre påverkan B: Dumma människor gör saken värre genom att gnida runt skiten med med trasa eller papperstuss.
Yttre påverkan C: Samma dumma männskor har också en förkärlek för att hälla på olämpliga lösningmedel / låta vanlig avfettning ligga på så länge att ytskiktet på plastglaset blir poröst, varvid förstörelseprocesssen accelererar.

2; Materialdegenerering - Plasten ger helt enkelt upp efter några år och mattas, eller till och med krakelerar med små hårfina mönster i plasten.


Oavsett vilken typ av avvikelse det handlar om så är det en optisk katastrof - ljuset inte bara avleds från den yta den skall belysa, utan sprids dessutom som strö-och stickljus där det absolut inte skall lysa - speciellt inte i fuktig väderlek...

Glaspolish kan vara en quickfix om inte skadorna är för omfattande, men det blir aldrig riktigt bra igen.

Av denna anledning skall man noga syna strålkastarna på en bil man är spekulant på och kräva att nya monteras i priset om man är hos en handlare, eller pruta motsvarande summa om man köper privat.

Det fråga om något "skönhetsfel" - det handlar om ren och skär trafiksäkerhet, och man skall ha klart för sig att förfallet går snabbt när det väl börjat!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
jag sökte på strålkastare och fann detta ämnet iaf.
krackelering med håfina mönster är svåra att göra något åt. Däremot har jag nu i helgen tagit bort det mesta av blästermärkena med Autosol. Autosol på en svamp och sen korspolering med viss frenesi.
Avslutat med Sonax hårdvax. Blev bra! Så länge det varar.. :roll:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!