Annons

Haveri + Kopplingsbyte

1
Hej igen...

I måndags stanande min Navstar igen, gick bara på nöddrift med motorlampan tänd. Efter bärgning till verkstad och byte av 2 tändspolar för 5700 pix så verkar den gå igen...

MEN verkstaden tyckte kopplingen var 'helt slut' och behöver bytas , själv har jag inte märkt att den tar högt, pulserar eller annat.

Kopplingen är orginal, dvs aldrig bytt . bilen har gått 13500 mil, 90 % endast landsväg. Om jag förstått allt rätt så gör konstruktionen att den slits fortare än den borde. Jag kör nu bara 1200 mil/år och drar ej med den.

Nu finns följande alternativ:

1 byta till 'nya' kopplingen (dvs även svänghjulet) hos verkstad 1 = 16500:-
:shock:

2 Byta till ny 'standardkoppling' hos aukt verkstad 2 = 9000:- (dvs tryckplatta , lameller och lager) svänghjulet = + 3000

3 Låta lokal verkstad göra alternativ 2 med delar från ex mekonomen, kostnad 6000.... , dom vill dock inte bygga om den

Delarna ligger tydligen på 2-3000 + ev svänghjulet 3000 , arbetet 6 timmar = 6-9000:- :roll: på aukt verkstad

Min fråga är , lönar det sig på en 03 med 13000 som skall gå kanske upp till 20 i min ägo att bygga om kopplingen...

Att det tar hela dan att göra jobbet har jag förstått, men är det SVÅRT ? , dvs behöver man specialverktyg och kunskaper, eller kan den vanliga verkstaden klara detta lika bra? kopplingsjobb är det ju många som gör...

Garanti på jobbet får jag vilket som...

kan tillägga att servicekontot är TOMT på denna bil efter allt strul...

frågan är alltså.... 6 eller 12 tusen ?
Annons

2
Eh...? Navstar - är inte det en -03 eller något?

Har du fått dokumenterat att du verkligen har den äldre "dual mass-kopplingen"?


Isf har du som du säger själv två vägar att gå:

A Richard Rättrådig: Bygg om och byt bort bilen om 3 år, och känn hur din godhet kommer nästa ägare tillgodo! Vattvälling och barkbröd fram till dess löser finansieringen!


B. Smarta Sture: Gå på det billigaste! Ingen kommer att fråga dig till vilken slags koppling du bytte till när det blir dags att byta bort bilen!
Du lär knappast tvingas till ytterligare ett byte medans du är ägare till bilen - och även om så hamnar du på plus minus noll ändå!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Koppling !

3
Hej :)

Om det är gamla kopplingen, så är det risk att
du får problem igen eftersom ryckutjämnaren
sitter i svänghjulet, även den blir sliten :cry:

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

Re: Koppling !

4
Santavalp skrev:Hej :)

Om det är gamla kopplingen, så är det risk att
du får problem igen eftersom ryckutjämnaren
sitter i svänghjulet, även den blir sliten :cry:

Mvh Terran 8)
Tack,
annars då? något som är extra knepigt med denna? eller är det bara en massa skruvande? Har funderingar fram och tillbaks om detta , bästa vore ju att hitta en aukt verkstad som inte tar 1500 i timmen för jobbet, det är det som jag har inre problem med, dvs att betala en himla massa dyr arbetskostnad, om det inte är så att det behövs exceptionella specialkunskaper... ex skulle jag helst inte byta avgas eller bromsar heller på märkesverkstan , men då är är det ju bara en timme eller 2 man pratar om, inte 6.