Annons
Annons

3
Skulle mer än gärna vilja ge dig ett råd, om jag kunde...! :(
Jag har inte gjort det på nån Santa - ännu i vart fall, men om det är som på en del andra bilar, så brukade jag ta ett hammarskaft eller liknande för att pressa in kolven. Är det "flytande" ok, så är nog det bästa att demontera alltihop och smörja in, när man "ändå har ner grejerna", skulle jag tro...!
Du får säkert bättre råd, från de som är mera hemma på 02:orna än jag, bara vardagen infinner sig igen! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Kolv !

5
Hej :)

Lossa de små skruvarna i glidpinnarna och
lyft loss oket så går det bra att pressa in
med en stor polegrip eller rörtång,
lägg en gammal kloss mellan för
att skydda kolven :?

Kolla även att glidpinnarna går lätt samt
fila bort all rost där de små rostfria
plåtarna sitter :idea:

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

Så lätt det kan va

6
Hej hopp!!!

Så tok kär i denna bil. Bytte bromsklossarna på 40min båda sidor. Till skillnad mot Passaten där det tog 4 tim första gången med bromsvätske spill och annat elände :evil: Hoppas andra saker på denna bil är lika mek vänligt. :D Gjorde ungefär som "Terran" beskrev.Tack för tipsen verkar vara en ovärdeligt ställe att hämta hjälp på detta forum :D
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel

Re: Så lätt det kan va

7
Kul att det gick bra! :D :D
Visst är det lätt att bli "tokkär" i bilen, eller hur?
Och visst är Forumet en ständig källa till hjälp och glädje! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
:D frid-och-fröjd! Det har löst sig tack vare kloka och smarta tips.

Men jag kan inte låta bli att undra:
Har servat bakbromsarna på SM:n vid ett par tillfällen,utan att behöva byta belägg och utan att behöva riva allt i sina beståndsdelar.(men snudd på)
Trodde att kolvarna i oken justerade sig själva genom att "skruva" sig ut ur loppen, och att det då skulle gå att "skruva" dem tillbaks då man monterar nya belägg?
Är det nåt jag drömt eller är det en teknik som nån specifik bromssystems-tillverkare tillämpar?


Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Re: Broms !

10
Santavalp skrev:Hej :)

När det är handbroms i oket lär
man skruva in kolven :?

Mvh Terran 8)
Så hade jag på min Audi och där fick man använda en oversized insexnyckel, som knappt gick att få tag på i vanliga affärer.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Använde bara två blocknycklar. en la jag mot kolven för att inte skada den, den andra tog jag spjärn med och tryckte in kolven. inget skruvande bara bryta lungt och försiktigt. förövrigt lossade jag en bult helt den andra litegrann sen var det bara att vika upp oket. Så enkelt så :D
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel

igen

12
fick byta klossar en gång till höger bak trots en uppsmörjning av oket som hette duga.Är det månne så att klossarna är för stora jämfört med oket fick fila till dom lite innan dom ens passa. båda ggr. men fortfarande lika lätt meckat :)
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel