Annons

Älgar ÄR inga små djur...! MEN 28/11 KOM GO´SANTAN HEM IGEN!

1
...Det fick vi erfara då vi var på hemväg norrifrån, och nästan var framme vid Skåpesund (bron mellan Orust och Tjörn, för de som inte redan vet)!
Klockan var ungefär 20.20, och hastigheten hölls vid knappa 70 då det står en fartkamera 100 m framför den plats, där det plötsligt rusar en ÄLG över vägen, från vänster!
De mötande måste precis ha missat att köra på den, vi hann bara se något STORT vid vänster framskärm, så small det! :shock: :shock: :shock:
Älgen träffade framrutans kant, och fortsatte utefter hela bilen med resten av kroppen, men klarade sig otroligt nog! Den reste sig och försvann in bland buskar och snår!
Vi blev ordentligt förflyttade i sidled; Vi stod utanför vägkanten när vi stannat...!
Vi har förhoppningsvis klarat oss utan fysiska skador, men HSB:n är ju - ganska självklart - chockad; Hon har ju aldrig tidigare upplevt nåt liknande! :shock:

Min vana trogen, har jag naturligtvis tagit några bilder - inte på älgen, men Santan!
Bild
Bild
Bild
Gissa att vi är glada för att vi inte tog vår lilla Micra då vi skulle åka! :D :D
Tack för att Santan är en så rejäl och trygg bil att åka i, om olyckan är framme! :wink: :wink:

Så här långt har också allting fölöpt smidigt; Polis, försäkringsbolag (Hyundai), verkstad, vårdcentral o s v.
Hoppas det blir som det är sagt, c:a fyra veckor på sjukh... nej, verkstad menar jag, för vår GoSanta...! :roll: :D

:D :D
Senast redigerad av Skäreläjan den 02 dec 2008, 18:43, redigerad totalt 2 gång.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

2
Usch va läskigt! :shock: men tur att ni själva klarade er bra. Jag har hört polare som kört på älg att "chocken" kan sitta i en lång stund, t ex en polares HSB som har svårt att köra bilen trots att det gått över ett år sedan påkörningen. Kanske kan vara värt att ta upp med någon på vårdcentralen etc om man kan "mota Olle i grind" så att säga.

Ha de gôtt ivf! :)
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

3
:shock: En Orust-älg alltså?
Tur ni tog Santan.Och ännu mer röta att älgen inte hann ta ett par kliv till.
Då hade ni fått den i knäet! :(
Har älg-jakten börjat i era trakter eller var ni ute olovligt? :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
Nu säger min HSB att nästa gång vi skall över till Orust skall vi ha en sån här...! :shock: :shock: Hehe...! :D :D
Bild
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
petroff skrev::shock: Va? En Hummer mot en älg? Är hon riktig? :lol:

Petroff :wink:
Oh yes...! Riktigt riktig! Vad är naturligare än en hummer i Bohuslän? :D
Här är ju hummerfisket en lika stor begivenhet som älgjakten i övriga delar av landet...! :D :D
( Och inga skjutvapen behövs det heller...! :wink: :wink: :wink: )

F ö har jag hört ett talesätt; -"Den som står stadigt med båda fötterna på jorden, har ofta sin bil på verkstad...!" :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Skäreläjan skrev:
petroff skrev::shock: Va? En Hummer mot en älg? Är hon riktig? :lol:

Petroff :wink:
Oh yes...! Riktigt riktig! Vad är naturligare än en hummer i Bohuslän? :D
Här är ju hummerfisket en lika stor begivenhet som älgjakten i övriga delar av landet...! :D :D
( Och inga skjutvapen behövs det heller...! :wink: :wink: :wink: )

F ö har jag hört ett talesätt; -"Den som står stadigt med båda fötterna på jorden, har ofta sin bil på verkstad...!" :lol:
HUMMER är inte dumt, :roll: en HUMMER då föreslår jag att ni döper den till TINA :wink: : men arför inte en STRIDSVAGN MODELL S ??? om ni nu fundera på att byta OM olyckan skulle hända igen? då behöver du INTE ringa 112 utan kan skjuta skogens konung / "prinsessa" på plats eller tänker jag dumt nu ??? :oops: :roll:
skämt åsido jag tycker det viktigaste är att ni klarade ER IAF utan synliga fysiska skador för det finns ju fabriker som bygger nya bilar men det finns INGA fabriker som kan bygga nya C eller Helgor
Senast redigerad av nimbusen den 11 sep 2008, 12:41, redigerad totalt 2 gång.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Fy, det där var otäckt. Verkligen skönt att ni klarade er bra. materiella ting går ju alltid att ersätta.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

9
Synd att Älgen inte pinka på sig av rädsla, kunde ju blivit ett extra inslag i fototävlingen :D . - men det kanske du gjorde :shock: :shock: :mrgreen:

Skrämmande! dom kommer fortare än man tror. Tack för att nå´n höll sin hand över er.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

10
nimbusen skrev: jag tycker det viktigaste är att ni klarade ER IAF utan synliga fysiska skador för det finns ju fabriker som bygger nya bilar men det finns INGA fabriker som kan bygga nya C eller Helgor
-Du menar att de som bygger bilar inte lär sig av sina misstag men det gör de som bygger människor? :2lol:

Äh, om de nu skulle va felskruvade är det samma klantskalle som stämplat PASSED på min vänstra skinka också! :oops:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
Hej Läjan!
Skönt att höra att det gick "bra" för er. Jag skriver bra inom fnuttar för det kan ju sitta ordentligt i skallen efteråt också. Det verkar som att det blev ganska lite skador på bilen iaf vad bilderna visar. Hur gick det med krockkuddar och bältesstramare?

PS. Jag sköt en tiotaggare i söndags så jag har gjort mitt när det gäller att decimera älgstammen! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
opticrob skrev:Synd att Älgen inte pinka på sig av rädsla, kunde ju blivit ett extra inslag i fototävlingen :D . - men det kanske du gjorde :shock: :shock: :mrgreen:
Ånä...! Har varit ute för värre...! :shock: En del år sen, förstås...
opticrob skrev:Skrämmande! dom kommer fortare än man tror.
... som flickan sa...! :lol: :lol:

petroff skrev:
...det samma klantskalle som stämplat PASSED på min vänstra skinka också! :oops:
Petroff :wink:
"Stämplat"?! You´ve got something to show, man...! :shock: :lol: :lol:
anders skrev: Vad är planen nu då?
Jodå, bilen är på plåtverkstan (INTE Fotografen alltså!) och väntar på reservdelar, sen så byts, rätas och riktas det innan lack. Låter fantastiskt, eller hur? Skall bli intressant att se om det är det också...? :doubt:
ClasseClas skrev:Hej Läjan!
Skönt att höra att det gick "bra" för er. Jag skriver bra inom fnuttar för det kan ju sitta ordentligt i skallen efteråt också. Det verkar som att det blev ganska lite skador på bilen iaf vad bilderna visar. Hur gick det med krockkuddar och bältesstramare?

PS. Jag sköt en tiotaggare i söndags så jag har gjort mitt när det gäller att decimera älgstammen! :wink:
Jotack, det skall erkännas; Det känns faktiskt lite "kymigt" att åka sträckan förbi igen som vi gjorde idag! Men jag tror faktiskt att det var för att vi f n åker N. Micra, en sån där liiten sak...! ( :lol: )
Varken krockkuddar eller bältesstramare reagerade, men det var säkert för att älgen drog utefter sidan på bilen, så det blev liksom inte något tvärstopp, utan en "mjuk" inbromsning!

Tack allihop, för vänliga tankar, och var glada för en större bilmodell OM det händer; Det kan vara väl värt att det drar lite mer bränsle! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Holy cow!

Detta har gått mig förbi. Jädrans tur att det gick bra! Dom är luriga dom där djuren. Som skjutna ur kanoner kommer de farande när man minst anar det. Lika turligt att det fartade in i sidan och inte nån sekund tidigare.

Nåväl, nu ska vi se hur det går för santan och hur länge den blir borta!

Hälsar
Svartbjörn från norr
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07