Kanske lite som att svära i kyrkan, men från början vurmade jag för en Subary Legacy. Dock ansåg den klart tänkande delen av mig (dvs.Hustrun) att Subarun inte passade oss, punkt slut.
Sista bilen innan Santa eran började, var en Citroen Xantia 2,1 TD. Underbar bil, faktiskt den mest felfria och totalt sett billigaste bilen jag haft (ditills). Och då har jag ändå slitit ut några förarsäten genom åren. Men eftersom bilen inte rullade så mycket de sista åren, ansåg vi (hustrun) att dieselskatten var en omotiverad kostnad i hushållsbudgeten, och vi hamnade i bytartankar.
Vi satt en natt vid köksbordet, efter att vi bägge haft sena arbetspass, och "spånade" fram vad för bil vi egentligen behövde.
När vi plockat in vad som ansågs nödvändigt på varsin lista, sedan bytt papper med varann, och strukit allt onödigt på den andres lista, började vi närma oss vad vi ansåg vara viktigt.
Listorna tillsammans såg ut ungefär så här:
AC, drag och hög släpvikt, gärna 4wd, överkomligt pris.
Subarun var länge en kandidat, men en dag såg vi en Santa ute i trafiken för första gången och hustrun skrek, -En sån vill jag ha!, vad är det för bil?
Bara att åka och kolla på bilen, och sen ville även jag ha den.
Alltså bara att börja ringa runt bland alla återförsäljare inom 15 mil från GBG. Satt i det läget med brochyr och tillbehörslista framför mig.
Sa exakt samma sak till alla försäljare, och fick helt olika svar på de olika ställena. Generellt sett kan man säga att i detta ärendet var det göteborska epitetet goa gubbar, lätt malplacerat. Den enda handlaren i Göteborg då, (ligger på hisingen) uppförde sig som om han var kung och president på samma gång. Det fanns inte en tillstymmelse till hjälpsamhet eller hövligt bemötande.
Vid besök hos handlaren sa han: -skriv på NU, så får ni 3000:- i rabatt. Annars säljer jag bilen till någon annan.
förmodligen sålde han bilen till någon annan, för vi reste oss och gick direkt.
Till slut hamnade vi i Vara, hos en handlare som INTE tog över 5000:- för montering av drag på en nybil, som INTE tog över 3000:- för montering av fuskträpaneler och som dessutom INTE stressade oss att skriva på kontraktet.
Killen har dessutom en duktig serviceverkstad på gården, dit vi fortfarande vänder oss när behov uppstår trots att det är 12 mil hemifrån.
det enda vi ångrade på första Santan, var att vi snålade lite och inte köpte v6:an (man missar ju 650 kg släpvikt). Men det korrigerades efter 1½ år, alltså åker vi idag i en V6 exclusive.
Som framgick tidigare, kör vi inte så mkt nuförtiden, så byte av bil är av den orsaken inte aktuellt inom överskådlig tid.
Några andra skäl kan jag inte ens efter en lång stunds funderande komma på... 8)
Så det egentliga svaret på frågan i trådens början är:
1:a Santan köptes för att försäljaren gjorde ett bra jobb.
2:a Santan köptes för att vi är väldigt nöjda med bilen. (Var väldig nära att byta till samma färg, så att ingen skulle märka att jag bytt, men hustrun enades om att vi ville ha en annan färg.)
//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe