Annons

Bensinförbrukning

1
Vad säger Ni om dagens utspe i Aftonbladet/E24 ?

"
En undersökning genomförd av Teknikens Värld visar att det kan skilja så pass mycket som 0,81 liter per mil mellan den riktiga förbrukningsnivån och den som annonseras av biltillverkarna. Tidningen har testat 77 bilar och istället sett till bränsleförbrukning efter hur man egentligen använder sin bil.

De 77 bilarna slukar i genomsnitt 28,5 procent mer bränsle än vad som anges i annonser och faktablad. Ser man till antal liter kan man konstatera att den mest lögnaktiga billtillverkaren är Hyundai, vars modell Santa Fe drar 1,87 liter per mil mot annonserade 1,06 liter per mil, en skillnad om 0,81 liter per mil. Tillverkaren underskattar alltså förbrukningen med hissnande 76 procent
"

Har inte mätt min förbrukning än , men nog ligger det över 0.98 som angetts av Hyundai... Å andra sidan har jag läst här att det GÅR att köra bilen på runt litern på landsväg med 2.4 motorn
Annons

2
Mycket skall man höra (läsa) innan öronen ramlar av... :roll:
Visserligen kan SF med V6 tyckas vara törstig, men det beror på vad man jämför med.
Dock har jag aldrig lyckats med konststycket att få bilen att dra så mycket som 1,87 liter per mil! Jag har däremot vid iallafall ett tillfälle varit nere på en förbrukning av 0,86 liter per mil!
De som har uppmätt förbrukningen som beskrivs i Aftonbladet kanske har kopplat på en maxlastad släpvagn (2000 kg) och dragit i en lååång uppförsbacke, med automatlådan spärrad på "ettan"... :roll: :roll: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
:D Bensinförbrukning engagerar.Lär komma en del synpunkter.

Har inte läst undersökningen men väljer nog att ställa mig på
bilindustrins sida i detta fallet.
De förbrukningssiffror tillverkarna uppger är framtagna enligt mycket
strikta mätmetoder av Konsumentverket(var det rätt?).
Dessa villkor liknar inte speciellt mycket den verklighet som fordonet
sedan möter på vägarna.
Bl.a skulle Hyundai vilja uppge en högre och mer korrekt förbrukning
men det får man alltså inte.Olagligt, även om siffrorna vore till nackdel.
(enligt information på Teknikträffen i Sollentuna)
Frågan är om "Teknikens Värld" använt samma mätmetoder som anbefalles av Konsumentverket?
Om inte, så är testet inget man kan jämföra mot tillverkarens uppgifter.

1,87L/milen är mycket.Möjligen att jag kan busa upp min Santa Fe
V:6 mot de höjderna mellan stoppljusen i stan?
Har varit nere på 1,34 L/milen med c:a 2ton husvagn på kroken!
Okej, då går det inte fort, men lagligt.
Runt 1,45-1,5 liter milen är min standardförbrukning med husvagn.
Ungefär samma förbrukning kommer "gumman" upp i om hon kortpendlar t.o fr jobbet.(c:a 3km enkel väg)

Visst kan det förekomma nåt "måndagsexemplar" men egentligen hänger
väl det mesta på hur bilen nyttjas?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
Mina två tidigare SM liksom den nuvarande CM (alla V6 automat) drog/drar knappt 1,1 liter per mil i genomsnitt. På motorväg har jag varit nere på 0,84 med CM.
Siffrorna gäller förstås utan släp. Så för min del är jag närmast förvånad över hur väl mina siffror stämmer med tillverkarens bränsledeklaration.:shock:

Ännu mera förvånad är jag förstås över hur man dvs Teknikens Värld lyckats komma upp i 1,87 l/mil. Någon, dvs tidningens egna skribenter/testare eller Aftonbladets dito, måste ha missat nånting. Utan att ha läst vare sig den ena eller andra av de aktuella artiklarna är min gissning att felet ligger hos Aftonbladet som, uppenbarligen utan att ha en aning om vad annonserad förbrukning står för, kallar Hyundai för "den mest lögnaktiga biltillverkaren" - uttrycket säger mig mer om skribenten än om Hyundai... :twisted:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
petroff skrev::D Bensinförbrukning engagerar.Lär komma en del synpunkter.

Har inte läst undersökningen men väljer nog att ställa mig på
bilindustrins sida i detta fallet.
De förbrukningssiffror tillverkarna uppger är framtagna enligt mycket
strikta mätmetoder av Konsumentverket(var det rätt?).
Dessa villkor liknar inte speciellt mycket den verklighet som fordonet
sedan möter på vägarna.
Bl.a skulle Hyundai vilja uppge en högre och mer korrekt förbrukning
men det får man alltså inte.Olagligt, även om siffrorna vore till nackdel.
(enligt information på Teknikträffen i Sollentuna)
Frågan är om "Teknikens Värld" använt samma mätmetoder som anbefalles av Konsumentverket?
Om inte, så är testet inget man kan jämföra mot tillverkarens uppgifter.
Petroff :wink:
Du har rätt, det verkar ju som om man använt en annan mätnorm än den 'EU' norm som tillverkarna kör med, bla har TM maxbelastat motorerna osv , får väl delvis sortera in detta under dålig journalistik.
Problemet fanns ju för alla märken , men det är klart att bilar med större motorer drar iväg mer när man ökar belastning på dom, ps SF var inte värst i alla fall, Honda CRV hade ännu större 'diff'

Det är ju dock tråkigt att det skrivs på detta sätt för det påverkar såklart folks uppfattning om Santan och SUV i allmänhet

Här är länk till artikeln http://www.e24.se/dynamiskt/konsumentra ... 170078.asp

6
Jäpp! Jämföra äpplen och päron (och allt det där).

Å andra sidan; Vilken mätmetod skall man enas om för att ge konsumenten en sportslig att jämföra?
Om det överhuvudtaget är möjligt?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Re: Bensinförbrukning

7
Lövet skrev:Vad säger Ni om dagens utspe i Aftonbladet/E24 ?

"
En undersökning genomförd av Teknikens Värld visar att det kan skilja så pass mycket som 0,81 liter per mil mellan den riktiga förbrukningsnivån och den som annonseras av biltillverkarna. Tidningen har testat 77 bilar och istället sett till bränsleförbrukning efter hur man egentligen använder sin bil.

De 77 bilarna slukar i genomsnitt 28,5 procent mer bränsle än vad som anges i annonser och faktablad. Ser man till antal liter kan man konstatera att den mest lögnaktiga billtillverkaren är Hyundai, vars modell Santa Fe drar 1,87 liter per mil mot annonserade 1,06 liter per mil, en skillnad om 0,81 liter per mil. Tillverkaren underskattar alltså förbrukningen med hissnande 76 procent
"

Har inte mätt min förbrukning än , men nog ligger det över 0.98 som angetts av Hyundai... Å andra sidan har jag läst här att det GÅR att köra bilen på runt litern på landsväg med 2.4 motorn
Vaddå riktig förbrukning, när skall dessa tomtar förstå att det beror på hur man kör, var man kör, trafik osv.

8
Letade upp denna tråden med passande titel..
Pratade med en kille igår som har en 2,7a. En kanonbil som är fantastiskt skön att köra. Tyvärr kunde han absolut inte rekommendera mig att köpa en. :shock:
Detta pga att hans i vinter har dragit 2,0 L/milen! Han kör den mest till jobbet(ca 3 mil enkel väg) och har aldrig kört så lugnt med någon tidigare bil.

Det låter ju horribelt och en sån bil skulle jag nog bara ha som prydnad på uppfarten.
Kan tillverkaren råkat peta i en F1-motor i den eller är det normalt? Nästan så jag börjar fundera på annan bil.. :(
Santa fe ägarewannabe. Jobbar på det!

9
Kan bara rekommendera dig att prata med fler Santa-ägare med V6:an isåfall...!
Både vår förra - SM V6 -03 - och den nuvarande, ligger på c:a 1,15 l/milen.
Tenderar t o m att gå ännu snålare vintertid, då AC:n inte är igång...! :!:
I övrigt är det ju som sagt bara att läsa inläggen ovan... :finstilt:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Att få en santa o dra 2 liter milen, jag undra om din kompis vet vad han snackar om där.

Tror inte ens min bror lyckades få våran santa o dra det när dte blev en akut körning ifrån stockholm till gävle.

jag ahr aldrig kommit upp i dom siffrorna, snarare åt andra hållet, att den går mycket mycket snålare, hehe
kör volvo v70 n 2,4t