Annons

Varvtalsregulator Trajet

1
Hej!

Postar kanske i fel forum!

Har en Trajet -01 där varvtalsregulatorn troligtvis inte funkar som den ska. Har inte besiktningsintyget framför mig men för mig att det hette så. Nu till min fråga, är det något jag kan byta själv eller måste hela/halva motorn plockas isär?

Tacksam för svar!

/Robban
Senast redigerad av Hyundaiman den 08 jul 2014, 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Trajet bilmodell fanns inte med i rubriken.
Annons

Re: Varvtalsregulator

2
Robban_Trajet skrev:Hej!

Postar kanske i fel forum!

Har en Trajet -01 där varvtalsregulatorn troligtvis inte funkar som den ska. Har inte besiktningsintyget framför mig men för mig att det hette så. Nu till min fråga, är det något jag kan byta själv eller måste hela/halva motorn plockas isär?

Tacksam för svar!

/Robban
Tittade i besiktningsprotokollet och så här står det: Felkod identifierad. P0720 Utgående axel varvtalsgivarkrets.

Re: Varvtalsregulator

4
Indalsman skrev:Är det en automat? Lät som en felkod på en automatlåda...

Annars om det är en vanlig 2.0 bensinare så är 99,9% säkert att det är vevaxelgivaren som är på väg att gå sönder.
Hej!

Det är en automatare och nu har även aitbag lampan tänds.

/Robban

Re: Varvtalsregulator Trajet

5
Då låter det som att varvtalsgivaren på växellådan på utgående axel har gett upp och måste bytas ut. Automatlådan på dom där bilarna ger sina felkoder i motorstyrboxen ifall du undrar.

Airbag lampan är nog nån av kontakterna under framstolarna till sido airbagen. Ta lös kontaktstycket/det gula) och spraya lite kontaktspray och sätt ihop igen så ska nog lampan slockna.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Varvtalsregulator Trajet

6
Indalsman skrev:Då låter det som att varvtalsgivaren på växellådan på utgående axel har gett upp och måste bytas ut. Automatlådan på dom där bilarna ger sina felkoder i motorstyrboxen ifall du undrar.

Airbag lampan är nog nån av kontakterna under framstolarna till sido airbagen. Ta lös kontaktstycket/det gula) och spraya lite kontaktspray och sätt ihop igen så ska nog lampan slockna.
Felet med airbagen löste bilverkstaden MEN felet har kommit tillbaka! Byta varvtalsgivaren själv, är det något man kan byta själv?

/Robban

Re: Varvtalsregulator Trajet

7
Robban_Trajet skrev:
Indalsman skrev:Då låter det som att varvtalsgivaren på växellådan på utgående axel har gett upp och måste bytas ut. Automatlådan på dom där bilarna ger sina felkoder i motorstyrboxen ifall du undrar.

Airbag lampan är nog nån av kontakterna under framstolarna till sido airbagen. Ta lös kontaktstycket/det gula) och spraya lite kontaktspray och sätt ihop igen så ska nog lampan slockna.
Felet med airbagen löste bilverkstaden MEN felet har kommit tillbaka! Byta varvtalsgivaren själv, är det något man kan byta själv?

/Robban
Givaren kan man byta själv om man är lite händig och har rätt verktyg. Sen sitter det 2st såna där givare på lådan så se till att byta rätt givare.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Varvtalsregulator Trajet

8
Indalsman skrev:
Robban_Trajet skrev:
Indalsman skrev:Då låter det som att varvtalsgivaren på växellådan på utgående axel har gett upp och måste bytas ut. Automatlådan på dom där bilarna ger sina felkoder i motorstyrboxen ifall du undrar.

Airbag lampan är nog nån av kontakterna under framstolarna till sido airbagen. Ta lös kontaktstycket/det gula) och spraya lite kontaktspray och sätt ihop igen så ska nog lampan slockna.
Felet med airbagen löste bilverkstaden MEN felet har kommit tillbaka! Byta varvtalsgivaren själv, är det något man kan byta själv?

/Robban
Givaren kan man byta själv om man är lite händig och har rätt verktyg. Sen sitter det 2st såna där givare på lådan så se till att byta rätt givare.
Lite händig är jag :-) Kan du ge mig mer information om var dom sitter osv?