Annons

Bränsleförbrukning

1
Det här gäller inte bara ägare/förare av SF (SM), utan faktiskt alla "våra" SUV-modeller.

Mer än ett inlägg här handlar om hög bränsleförbrukning, den stämmer inte med specifikationen etc. etc.
Varje gång blir jag lika förvånad och fattar inte varför de gnälls å klagas så mycket över att ens kärran drar X antal deciliter hit o X antal deciliter dit.

Visst kan man ju tycka att angiven förbrukning från tillv. borde stämma bättre med verkligheten, men hallåå. Hur kan man gå å köpa en SUV och tro att den skall dra lika lite som en småbil? Om den drar 1.0 eller 1.3 är väl shiit the same. Vill man ha ner förbrukningen till småbilsnivå så skulle man få helstrippa bilen och lägga ett tjog ägg under brumbrum-pedalen. Skippa ACC:n, glömma dragkrok + takräck/rails, frotbåge + extraljus och köra på sommaren enbart samt "GRÖN-grön-körning" in absurdum etc. etc. :roll: Inte ens realistiskt, men då skall man heller INTE köpa sig en SUV.

När jag köpte min ögonsten så nog fasen var jag införstådd med att den kommer att dra bra mycket mer än Volvon jag nyss hystade iväg. Var ju bara att kolla in storleken på karossen, hästarna under huven vilket inte kräver någon expertkunskap, för å fatta att ökat vindmotstånd = högre bränsleförbrukning jämfört med en strömlinjeformad sedanmodell.

Jag hade dock fel!
Döm om min förvåning när jag räknade ut förbrukningen för skoj skull och upptäckte att Santan faktiskt drog mycket mindre än jag räknat med. Förbrukningen låg bara c:a 2 dl över V40:an.
Så jag måste, tvärt emot flera andra här, säga att iaf. Santan är en riktig bensinsnål bil som Hyundai lyckats förbaskat bra med. :lol: :lol:

Fast en sak måste jag klaga på - DE HUTLÖSA SERVICEPRISERNA! :evil:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

3
Kan inte mer än instämma...Konstaterar samma sak som Nimbusen: med tanke på bestyckningen (V6:a + Automat) i en tung bil med strömlinjeform som en dörr, så är den inte på något sätt överdrivet törstig.
Man kan också konstatera att mycket få bilmodeller/märken kan hålla de uppgivna förbrukningssiffrorna. Kanske behövs en annan standard för att uppge dessa.

Nu vill jag ha snö !!
"Joppe"